Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 09. 03. 2014 14:10

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Vektory na strednej skole

Rad by som vedel ako je to z vektormy na strednej skole ( Sk, Cz )?
Ako ukazuje napr toto vlakno http://forum.matweb.cz/viewtopic.php?id=71478 zda sa, ze ide o nieco az mystifikovane a nematematicke.


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#2 09. 03. 2014 18:01

vytautas
Příspěvky: 426
Škola: MFF UK - MOM
Pozice: študent
Reputace:   13 
 

Re: Vektory na strednej skole

↑ vanok:

Zdravím

u nás sú vektory definované ako orientované úsečky, ktoré majú smer, veľkosť, začiatočný a koncový bod + nulový vektor je taký, ktorému začiatočný a koncový bod splývajú, teda aspoň myslím.


Per aspera ad astra

Offline

 

#3 09. 03. 2014 18:08 — Editoval janca361 (09. 03. 2014 18:11)

janca361
.
Příspěvky: 3284
 

Re: Vektory na strednej skole

U nás jako orientovaná úsečka s danou velikostí a směrem. Víme, že vektorů o daném směru a velikosti je nekonečně mnoho - všechny jsou si rovnoběžné.

↑ vanok:
Co se ti odkazovaném zadání nezdá? Já jen, kdyby tam nebyla odpověď tak bych vyžadovala do zadání napsat - jakému vektoru určenému body šestiúhelníku to odpovídá. Jinak bych asi nevěděla, co po mě chtějí. Operaci bych provedla, ale netušila bych, co má být výstupem. Zakreslit daný vektor do soustavy souřadnic a určit jeho souřadnice? (To by mě asi napadlo)


Jinak u nás jsem se s takovými příklady nesetkala, snad jen grafické sčítání, odčítání vektorů, většinou ve fyzice (když se braly vektorové veličiny a něco šlo proti sobě příp. svíralo nějaký úhel). Ale že by jsme si v matematice "hráli" s tím, že budeme "posouvat" vektoru v nějakém útvaru, to ne.

Offline

 

#4 09. 03. 2014 19:08 — Editoval vanok (09. 03. 2014 19:17)

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Re: Vektory na strednej skole

Pozdravujem ↑ janca361:,
Vobec som to nepisal ako nejaku kritiku. Pisal som to ako pozorovanie a konstatovanie.
To co pises vyssie ako aj kolega ↑ vytautas: nie je matematicky presne, i ked sa to fyzikom paci. 

Tiez viem, ze ked sa da v prvom rocniku priklad bezneho ( stredoskolskeho) vektoroveho priestoru v rovine kde representant vektoru je definovany vdaka rovnobeznikom co da ekuivalentne vektory a ich klasa da pojem vektoru; niektori posluchaci su tym velmi prekvapeni.
Avsak overenie axiom vektoroveho priestoru v tejto situacii, je vlastne velmi stredoskolska aktivita. 
Preto je prekvapive ze tento sposob definicie, nie je pouzity na strednej skole.

( a podobne situacie, ako konstrukcia $\mathbb{Z}$ ako aj $\mathbb{Q}$ sa riesia ako na strednej skole ( alebo ako to riesia programy)?)


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#5 09. 03. 2014 19:15 — Editoval vanok (09. 03. 2014 19:45)

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Re: Vektory na strednej skole

↑ janca361:,
Ty mas iste viac skusenosti ako ja zo strednou skolou.
Mala otazka, ak sa spytas nejakeho ziaka, na tej scheme pravidelneho sestuholnika, co so tak krasne realizovala, ukaz mi vektor $\overrightarrow{AB}$. Co od neho ocakavas?


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#6 09. 03. 2014 19:46

vytautas
Příspěvky: 426
Škola: MFF UK - MOM
Pozice: študent
Reputace:   13 
 

Re: Vektory na strednej skole

↑ vanok:

áno, fyzikom páči. Ako je matematicky presne definovaný vektor ?


Per aspera ad astra

Offline

 

#7 09. 03. 2014 20:17 — Editoval vanok (09. 03. 2014 20:19)

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Re: Vektory na strednej skole

↑ vytautas:,
Postup v pripade roviny je popisany tu v druhom paragrafe ↑ vanok:
Vseobecne od vysokej skoly sa definuje vdaka axiomam, co musi splnat.
Cize sa definuje vektorovy priestor a jeho prvky su vektory.


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#8 09. 03. 2014 20:29

janca361
.
Příspěvky: 3284
 

Re: Vektory na strednej skole

↑ vanok:
Ono je to s vektory ještě složitější - první setkání s vektorem bylo ve fyzice na začátku prvního ročníku, to to byla šipka.
To, že je vektor orientovaná úsečka, co má svůj směr a velikost se objevuje až ve třetím ročníku v analytice.
Nevím, co se děje lidem v hlavě, v prváku to pro mě bylo "wtf?".

Pokud by šlo o o šestiúhelník, tak asi $\overrightarrow{AB}$, ale uvědomit si i fakt, že je možné použít i jinou orientovanou úsečku $\overrightarrow{SC}$, $\overrightarrow{ED}$, $\overrightarrow{FS}$ (kde S je střed šestiúhleníku) a to, že ví, že důležitý je jen směr a délka, takže se dá přesunout (rovnoběžka a přenesení délky pomocí kružítka), záleží, co by se chtělo.

Hádám, že každý by ukázal $\overrightarrow{AB}$ (pokud by to bylo prstem na obrázku tak přejetí od A k B), ale někdo by se možná zarazil nad tím, že $\overrightarrow{AB}$ a $\overrightarrow{BA}$ je rozdíl (zvlášť pokud by měl ukázat jinou orientovanou úsečku reprezentující stejný vektor, kde by to nebylo podle abecedy).

Offline

 

#9 09. 03. 2014 21:15

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Re: Vektory na strednej skole

pozdravujem ( este raz) ↑ janca361:,
Cize vlastne vektor je dost nepresne definovany ( ako je to vo vasych programoch?). Ale i ked je to tak, ake vlasnosti vektorov poznaju ziaci a ako sa im predstavuju. 
Podobne pouzit pojem smer, sa mi zda nieco komplikovane, ak to nie je presne definovane. 
Co pises o sestuholniku je pozitivny pristup, i ked iste treba dat do popredia vztah vektorov z rovnobeznikom.  A tiez treba povedat ze ( ako ty pises, orientovana usecka) ze ukazat urcitu usecku ako vektor je nepresne, lebo v skutocnosti ide o jedneho jeho representanta, akoze vektor je mnozina ( klasa equivalencie) jeho vsetkych represntantov.   
( analogia je aj z cislamy....ako som to vyssie poznamenal).
Mozno by bolo dobre robit vektory pre matematiku, a ne robit za kazdu cenu radost fysikom.
Co so o tomto myslis?


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#10 10. 03. 2014 03:19 — Editoval medvidek (10. 03. 2014 04:46)

medvidek
Moderátor
Místo: Praha
Příspěvky: 860
Reputace:   53 
 

Re: Vektory na strednej skole

Zdravím ↑ vanok:

Radosť fyzikom?
Myslím, že fyzikom nevadí definícia vektoru taká, o akej hovoríš (zavedená v základnom kurze lineárnej algebry).

Niektorí poslucháči v prvom ročníku VŠ síce môžu byť prekvapení, ale tiež môžu mať radosť, že sa konečne dozvedia, čo je to vektor. Ostatne tých prekvapení v prvom ročníku je omnoho viac, a často významnejších. Absolvovanie VŠ znamená okrem iného i preukázanie určitej schopnosti "zvládať chaos" :-)

Ten príklad so šesťuholníkom ABCDEF, ktorý sa tu diskutuje, predsa nie je fyzikálny, i keď podľa snahy pôvodnej riešiteľky je vidieť, že mohla byť ovplyvnená i fyzikou (napr. silové rovnobežníky).

Čo si myslíš o tomto:
Je zakreslenie šípky na správne miesto užitočné, ak chceme vektor ako prvok abstraktného vektorového priestoru umiestniť do jeho "pôsobiska" v reálnom priestore? To je predsa často dôležitá informácia. Kam by si napríklad umiestnil šípky na obrázku znázorňujúcom rôzne sily pôsobiace na opačných koncoch nejakej tyče? Chcel by si preto na stredných školách definovať i afinné priestory?

Offline

 

#11 10. 03. 2014 05:52 — Editoval vanok (10. 03. 2014 05:59)

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Re: Vektory na strednej skole

Pozdravujem ↑ medvidek:,
Najprv dakujem za tvoju odpoved.
Upresnujem, ze ja  nechcem aby sa nieco robilo podla toho co si myslim. Ide mi  o to, ze neviem ako sa to vyucuje v Cz a Sk ( a ani neviem  ci  postupy a programy su podobne v oboch krajinach ), akoze som zvedavy by som sa o tom rad nieco vedel.
Tiez neviem ci to preslo urcitym vyvovojom v poslednom case, a ak ano preco.
A tiez ake matematicke nastroje ziaci dostanu na strednej skole na riesenie problemov.
Asi som to trosku prehnal, ked som napisal o robeni radosti fyzikom, no  som skor mi islo sa dozvediet o tom, ci vektory su na strednej skole len instrument na fyziku alebo ci ide aj o nieco viac. (a co je to viac)
Je mi jasne, ze fyzici a matematici ziju v harmonii a matematika je pre vsetkych potrebna. Ale opakujem, moja otazka je ako sa to robi na urovni strednej skoly. 
Moja otazka je aj preto, lebo okolo 70tych rokov minuleho storocia sa ucili na strednej skole, niektorych krajin, aj take ceci ako affiné priestory ( no najviac v 3ch dimenziach) ... hovorilo sa o modernej matematike... To bola ina doba... Ine podmienky... O mnoho menej ziakov na strednych skolach... Ine motivacie....
Tvoja konstatacia o vysokej skole je zaujimava, pises (ak ta dobre rozumiem) ze to je vlastne miesto, kde sa mozu vyjadrit pojmy, ako napr vektorovy priestor atd... Tvoja idea zvladnutia chaosu je tiez urcite tema vhodna na prehlbenie ...(mozno mozes otvorit nove vlakno)
Tak ci tak pokracujme v diskuzii, a dufam, ze som aspon z casti  upresnil o co mi ide.


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#12 10. 03. 2014 12:15

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Re: Vektory na strednej skole

ahoj ,↑ medvidek:,
Doplnok, co sa tyka fyzikalneho problemu z tycou, zda sa mi, ze na to sa pouzije pojem viazaneho vektoru (na bod), ktory sa uvedie spolu z pojmom volne vektory a vektory viazane na priamku. (to je asi aj spoj medzi mat. a fyzikou)

Inac, stredoskolaci poznaju pojem bazy, ktory moze byt uzitocny napr na cvicenia ako 6 uholnik uvazovany vyssie?


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#13 10. 03. 2014 13:10

Brzls
Veterán
Příspěvky: 1033
Škola: MFF UK (15-..., Bc.)
Pozice: Student
Reputace:   66 
 

Re: Vektory na strednej skole

↑ vanok:
Zdravím Vás

Jen ještě co se týče fyziků, tak nevím jak v Sk, ale v Cz se žák na gymnáziu s vektory ve fyzice moc nesetká. Chci říct bylo nám v prvním ročníku řečeno, že vektor má jakýsi směr, učili nás geometricky sčítat, odčítat, ale od té doby o vektorech ve fyzice víceméně nepadlo slovo.
I přes to, že v matice se o tom mluvilo, tak skalární či vektorový součin se ve fyzice na SŠ vůbec nepoužívá, rozklady sil a podobně se také dělají bez jakéhokoli zmiňování o součtu vektorů atd.

Chci tím říci, že to, že se to na SŠ definuje tak jak definuje, nemá s fyzikou na SŠ nic společného, protože s vektory se víceméně ve fyzice nepracuje. A když pracuje, tak jen pouze geometricky, u čehož se potom o hodinách fyziky ani nemluví o vektorech, prostě se to tam tak dělá...

Mě osobně přijde, že celkově se na SŠ úplně oddělila výuka matiky a fyziky a vůbec se neukazujou sousislosti mezi látkami probíranými v těchto předmětech.

Offline

 

#14 10. 03. 2014 16:08

janca361
.
Příspěvky: 3284
 

Re: Vektory na strednej skole

↑ Brzls:
Přesně tak to je, pokud ↑ vanok: "nepochopil" úplně.

A máš pravdu oddělila, ve fyzice jsem poznala několik učitelů. Někteří psali písemky jen na příklady, teď už je to úplně jinak. Od příkladů se oddálili, protože chtějí dělat "záchranné písemky" (protože příklady každý počítal konkrétně a ne obecně), takže je tam kde jaká teorie, vysvětlení kde čeho a ideálně i nějakého příkladu s neznámými hodnotami a nějak si to obecně vyjádřete (což je skvělé, když spousta lidí té úvahy asi není schopná a když tam má a místo 5, tak neví co s tím).
Dřív mě docela mrzelo, že počítání šlo stranou, teď už mě to ani moc nemrzí. Nějak se od fyziky vzdaluju i já. Jestli je to přístupem nebo učivem, nevím.

Na druhou stranu teď zase matikář vynechal užití derivací ve fyzice, protože sám na to nevěří, že to tak je, ale myslím si, že tady je to kombinací předmětů, které má - mít místo matematiky a zeměpisu, matematiku a fyziku, bude o pravděpodobně brát jinak.


↑ vanok:
Jinak co se mého názoru na vektor týče. Moc nerozumím tomu, čemu říkáš "program". Mě se analytika nějak moc nelíbí, je to sice fajn, ale to množství vzorečků na třeba takové odchylky, kde čeho, spadlé v podstatě z nebe a jednou je tam $\vec{u}$ a po druhé $\vec{n}$, jinde ještě doplněk do $180^\circ $ - nelíbí se mi to :) Možná chyba je v "představení vzorečku" a jeho příjetí jako fakt bez možnosti odvození (i když ono by to možná asi šlo).

Offline

 

#15 10. 03. 2014 17:18 — Editoval vanok (12. 03. 2014 06:19)

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Re: Vektory na strednej skole

Pozdravujem ↑ janca361:,
Programy, podla mna je to co minister skolstva urcuje, ze sa ma vyucovat na skolach...
Osobne respektujem kazdy nazor, nikomu nikdy nepoviem rob to tak co tak, ( pokial je to spravne).
Tiez to co volas analytika, to je premena problemu na pocitanie zo suradnicamy? Alebo jednoduche pouzitie baz, ci skor reperov?
Opakujem, ze ( zo zvedavosti) by som len rad vedel ako sa vysvetluje ziakom pojem vektoru, ake vlasnosti sa im dokazu a co potom sa od nich ocakat?
A ak mi to niekto jasne vysvetli, tak to nasyti moju zvedavost. 

( lebo tiez by som rad vedel, ako sa do dava do suvisu inych konstrukcii pojmov, metoda o ktorej som pisal je pouzita v urcitom zmysle aj na konstrukciu napr rationalnych cisiel... Tiez preto otazka, ako sa uvadzaju na strednej skole v Cz ci Sk? )


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#16 10. 03. 2014 21:16 — Editoval medvidek (10. 03. 2014 22:24)

medvidek
Moderátor
Místo: Praha
Příspěvky: 860
Reputace:   53 
 

Re: Vektory na strednej skole

Ahoj ↑ vanok:
ďakujem za Tvoje vyjadrenie či upresnenie.

Myslím, i podľa odpovedí ostatných diskutujúcich, že čo sa týka vektorov na stredných školách, nedošlo za posledné desaťročia u nás k významným zmenám. Sú tam určité variácie, iste má veľký vplyv konkrétny učiteľ a škola.

Pokiaľ ide o mňa, ja som ešte pred strednou školou absolvoval určité sústredenie, na ktoré pozval slovenský výbor FO niekoľkých súťažiacich. Dnes by som tomu asi dal názov "Opatrné priblíženie k základom lin. algebry a mat. analýzy". I keď sme možno boli nadpriemerní žiaci, boli sme z toho všetci dosť šokovaní. Je jasné, že kurz nemohol pokryť hlbšie teoretické základy, pretože tie by išli mimo nás. Bol to taký experiment či žart prednášajúceho, pána profesora Daniela Kluvanca (vtedy ovšem ešte nebol ani docent) skúsiť vystaviť žiakov základných škôl na týždeň inému obsahu i forme výuky.
Pocity som mal zmiešané, radosť z poznania tam chvíľami bola, chvíľami nie, rozhodne ale atmosféra výborná. Nakoniec si myslím, že to užitočné určite bolo a že sa tam na mňa predsa len niečo nalepilo. Neskôr na gymnáziu sme podobné témy preberali bohužiaľ omnoho povrchnejšie, ak vôbec. Napríklad o ekvipolencii v geometrii som od vtedy už nikdy nepočul.

Pojem bázy.
Neviem o tom, že by sa na SK/CZ stredných školách zavádzal. Ak má Janča alebo Brzls inú skúsenosť, môžu napísať.

Zvládanie chaosu.
Túto tému by sme mohli prebrať v niektorej českej hospode, ak sem niekedy zavítaš :-)

Môžem sa opýtať, ako si sa Ty zoznámil s vektormi? A bolo to v Československu, či už niekde inde?

Offline

 

#17 10. 03. 2014 22:56 — Editoval vanok (12. 03. 2014 06:12)

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Re: Vektory na strednej skole

Pozdravujem ↑ medvidek:,
Najprv som si dovolil pridat tu http://forum.matweb.cz/viewtopic.php?id=71478
na konci jedno riesenie, co je v niecom ekonomicke a pouziva  pojmy a vety co su iste videne na strednej skole.  ( i ked neviem co sa tam uci)

Vektory je pojem o ktorom  som pocul prvy krat na SS na Sk ( bolo este Ceskoslovensko)a to ako keby z rychlika. To mi nestacilo. Obstaral som si vtedy knihy tu temu. No nic vela...Nieco o vektorovej analyse, nieco rieseni linearnych systemov, a zakladoch linearnej algebry. 

Co sa tyka teorie vektorov roviny, tak ze to odpovie na vsetki otazky, co si o tom clovek si moze zelat, na jednej pripravke na vysoku skolu. ( to uz nebolo v Ceskoslovensku ). 

Aj pri kave sa da neformalne diskutovat... i ked s casu na cas na dobrom  pive sa da pochutit.


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#18 11. 03. 2014 18:48

miso16211
Πυθαγόραc
Příspěvky: 1522
Pozice: n/a
 

Re: Vektory na strednej skole

teraz na VS 1 rocnik intuitivne chapem vektor ako úsečka so vzdialenosťou a smerom. Častokrat jvo fyzike sa zo skalárnej veliciny robi vektorová veličina. Napr. moment dipólu (dvojica opačne orientovaných nábojov) je vektor, p = náboj krát vzdialenosť medzi nimi. No a vzdialenosť sa prestranformuje cca na vektorovú vzdialenost.

Offline

 

#19 12. 03. 2014 06:14 — Editoval vanok (12. 03. 2014 06:20)

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Re: Vektory na strednej skole

Ahoj ↑ miso16211:,
Pekne svedectvo, o tom ze teoriu co si sa naucit o vektoroch je dostatocna na tvoj odbor.  Tak dobre pokracovanie.


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#20 13. 03. 2014 17:04 — Editoval vanok (13. 03. 2014 17:22)

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Re: Vektory na strednej skole

Pozdravujem ↑ janca361:,
To co som nazval "programy", sa zda, ze oficialne slovo je " osnovy".
Inac som pridal do uvodneho cvicenia trocha ine riesenie. Co si o nom myslis?


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#21 13. 03. 2014 22:34

byk7
InQuisitor
Příspěvky: 4713
Reputace:   221 
 

Re: Vektory na strednej skole

Zdravím,

u nás na škole (letos, v předmaturitním ročníku) jsme začali tak, že jsme si definovali pojem vázaného vektoru jako orientovanou úsečku a definovali operace sčítání vektorů (tj. pomocí zobecněného rovnoběžníku) a násobení vektoru skalárem (tj. stejnolehlost), posléze jsme si zavedli pojem vektorového prostoru a podmínky pro to, aby nějaká množina byla vektorovým prostorem. Následoval důkaz, že množina všech vázaných vektorů (v rovině, v "trojrozměrném" prostoru) tvoří vektorový prostor. Pak, (nevím přesně, jak se co dělalo, protože jsem chyběl), jsme zavedli pojmy volný vektor, aritmetický vektor, vektorový podprostor a lineární obal a ukázali jsme (v tomto případě - bylo nám řečeno), že tyto prostory jsou navzájem isomorfní. Následovaly pojmy báze a dimenze, načež kapitolu o vektorech jsme uzavřeli Gramm-Schmidtovým ortogonalizačním procesem (resp. ortonormalizačním).

Někde mezi se ještě zaváděly definice skalárního a vektorového součinu, věty o tom, jak se dají spočítat, a jejich užití ve fyzice, resp. v geometrii.


Pravděpodobně jsem to nenapsal úplně nejuceleněji, za což se omlouvám.


Příspěvky psané červenou barvou jsou moderátorské, šedá je offtopic.

Offline

 

#22 13. 03. 2014 23:06

vanok
Příspěvky: 14455
Reputace:   741 
 

Re: Vektory na strednej skole

Ahoj ↑ byk7:,
Pekne svedectvo.
Takyto postup je iste dostatocny pre strednu skolu a umoznuje pracovat z tymto pojmom.
(tiez je mozne v takejto situacii overit axiomy vektoroveho priestoru)
Poznamka: existuje aj iny, viac teoreticky pristup k tomuto pojmu. Zda sa ze je ( aktualne) reservovany matematikom.


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson