Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 10. 04. 2014 21:55

ala.ala
Zelenáč
Příspěvky: 7
Škola: ZŠ HK
Pozice: student
 

sT

Jsem už starší žákyně a  statistika mi nepřirostla k srdci, myslíš, že by jsi mi nakopla, jak dá?
Mám si vymyslet cosi za příklad a popsat jak jsem k číslům došla. Co znamenají.
Vymyslela jsem si že za 3 roky zpět, tedy 2011, 2012 a 2013 bych každý rok vzala z kontroly 50 dokladů a u těch bych určila počet chyb. Nejsem si ovšem jistá, zda musím při určení relativní , kumulativní absolutní a kumulativní relativní četnosti rozdělit každý rok zvlášť, či to zvládnu najednou.

udělala bych tabulku na počet chyb                      vypočítala četnosti ni
0                                                                       28
1                                                                         2
2                                                                       5
3                                                                       10
4                                                                        5             
5                                                                       0

ALE NEVÍM JAK NA TY ROKY, POMŮŽEŠ?

Offline

 

#2 11. 04. 2014 00:20

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: sT

myslíš, že by jsi mi nakopla, jak dá?

:-) je zde přes 21000 registrovaných uživatelů, tak nevím, komu přesně je tato soukromá korespondence určena.

rozdělit každý rok zvlášť, či to zvládnu najednou.

navrhovala bych zvládnout najednou. Pokud není nutné hledat rozdíl mezi roky, nebylo provedeno nějaké meziroční opatření, změna předpisů ve vyplňování dokladů, významné hospodářské nebo politické vlivy, tak můžeš mít sledování chyb za zvolené období - tedy 3 roky a brát to jako jeden soubor dat.

Případně upřesni, zda máte posuzovat i vývoj dat (potom by se to mohlo dělit dle roků), případně pro který stupeň školy je zadání nebo jaké máte materiály.

Zatím téma přesunu do Ostatního. Co znamená název tématu sT? Děkuji, zdravím.

Offline

 

#3 11. 04. 2014 06:53

ala.ala
Zelenáč
Příspěvky: 7
Škola: ZŠ HK
Pozice: student
 

Re: sT

↑ jelena:
Ahoj Jeleno,

jedná se o statistiku na vysoké škole, ovšem víceméně o samostudium.
Mám statisticky postup popsat o vzorečky prý nejde. Ovšem nevím zcela jak bych ty tři roky zkombinovala..

Děkuji za pomoc Alena uživatel ala.ala

Offline

 

#4 11. 04. 2014 12:21

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: sT

↑ ala.ala:

Zdravím,

pokud je to cvičení na začátku studia statistiky, tak se asi předpokládá ověřit, jak se orientuješ v metodách výběru dat a vyloučení hrubých chyb při výběru.

Máš k dispozici záznamy - celkem 3 šanony (1 šanon za rok). Zhodnotím, zda v průběhu těchto let došlo k jevům vedoucím ke změně počtu chyb - posoudím:
- zda mám cca stejnou skladbu pracovníků, žádný nováček nepřibyl - nebo Ano (potom ještě cíleně se podívám na jeho záznamy, zda mohl dělat více chyb),
- zda používám pořád stejnou techniku a postupy, nebo např. byl zakoupen nový software pro zpracování - kdy a co,
- zda nedošlo k zásadní změně předpisů - např. vyhlášek a metodik - opět kdy a co,
- zda v šanonech jsou záznamy ze stejných zdrojů zpracování, nebo jste přidali něco významně nového.

Toto můžeš popsat jen slovně. Pokud bys narazila na nějaký významný změnový jev, potom bys záznamy za 3 roky musela rozdělit do souborů před a po změně. Jinak bych se snažila mít soubor dat bez takových vlivů a zvolit si období i kratší (jaký je důvod, že jsi zvolila 3 roky?).

Také musíš popsat pro Tvá data základní statistické pojmy (statistický soubor, jednotka, znak, výběr, zda znak kvalitativní nebo kvantitativní apod.). A z celého souboru dokladů si můžeš zvolit počet dokladů do výběru (např. dle vzorce na str. 67). A tento výběr dokladů ke statistickému zpracování již bych ze šanonů vytáhla náhodně. Prakticky tak, že papíry ze šanonů vysypu, promíchám, vyberu náhodně takový počet, co jsem zvolila ke zpracování a tento výběr potom zpracuji na základní charakteristiky.

Tedy fakt, že máš data za 3 roky, se promítne jen do velikosti celkového souboru, ze kterého vybíráš data ke zpracování. Pokud v úvodu máš vyloučeno, že byla nějaká změna. Však toto úvodní zamyšlení můžeš třeba mailem prokonzultovat s vyučujícím, zda všemu rozumíš správně.

Materiál můžeš používat např. tento (nebo co je u vás).

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson