Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑ sepik:
Hezký den,
pojem matice souměrnosti neznám, ale předpokládám, že to bude matice T taková, že y=Tx, pokud je y obrazem bodu x podle zadání. Asi existují i jiné způsoby výpočtu, ale takový poměrně přímočarý postup je ten, že analyticky popíšeš, jakým způsobem se transformuje libovolný bod A=(a1,a2,a3).
situaci ti ulehčuje tvar roviny, takže si to můžeš zakreslit do roviny yz, souřadnice x se transformací měnit nebude. Takže pak to bude takové hezké cvičení z analytické geometrie v rovině (máš přímku a bod a máš najít obraz bodu při symetrii podle přímky).
Offline
Ahoj ↑ sepik:,
Co si skusil robit?
Ake mas studijne materialy?( ako inac pouzit oznacenia na ktore si zvyknuty)
Napis nam tvoje pokusy.
Tak ci tak ti dam metodu riesenia, a to vdaka geometrickemu pohladu na tvoj problem.
Tu ide o pracu v afinom priestore.
Mas danu rovnicu roviny: (R)-y+z=4
Potom tiez je dana aplikacia S ( ortogonalita symetria so vzladom k rovine (R))
Oznac obraz bodu M, M'= S(M)
Preto plati
(stred M,M'je v (R) )
je jeden normalny vektor roviny (R)
Dalej plati .
Vyuzi co som napisal vyssie a vyjadri analyticky S.
Édit: ahoj Formol, tvoj pristup je ozaj prva etapa na zaciate daneho problemu ( to by som cakal od kolegu, ako zaciatocny pokus...)
Offline
ahoj ↑ sepik:,
k této úloze se dá přistupovat různě. Já bych to třeba řešil v prostoru projektivním - projektivní zobrazení lze totiž skládat tak, že jednoduše násobíme jejich matice. Zobrazení bych dle pohledu proti směru osy x
složil z posunutí o vektor u, rotace o úhel - beta (-pi/4), souměrnosti podle roviny xy, rotace o úhel beta a posunutí o vektor -u. Je to sice součin pěti matic, ale matice jsou dostatečně "řídké" (obsahují spoustu nul), a tak by jejich vynásobení neměl být takový problém.
Offline
Pozdravujem.
Bolo by dobre aby v takychto otazkach pytatel dal jeho studiijny material.
Moja odpoved je vseobecne platna v afinnych euklidovskych priestoroch a uvedena metoda moze inspirovat aj ine transformacie takeho priestoru.
Ahoj ↑ Eratosthenes:,
Akoze, neviem na akych smeroch vysokej skoly sa vyucuje projektivna geometria, mozes ma o tom podrobne poucit. Dakujem.
Offline
ahoj ↑ vanok:,
konkrétně třeba na skládání zobrazení, anebo třeba na křivky a plochy určené pomocí řídicích bodů s různou váhou je projektivní prostor daleko výhodnější než afinní. Jsou-li například
dvě afinní zobrazení, pak jejich složení je tvaru
a zvlášť při skládání většího počtu zobrazení je situace značně nepřehledná. V projektivním prostoru je každé kolineární zobrazení určeno jedinou maticí a skládání lze provádět pouhým násobením matic jednotlivých složek. Matice našeho zobrazení je tak tvaru
kde je (odzadu) - posunutí o vektor , rotace kolem osy x o úhel beta (tím se rovina souměrnosti ztotožní s rovinopu xy), následuje souměrnost podle roviny xy a celá situace se musí "vrátit zpátky" - tj. následuje rotace o -beta kolem x a posunutí o vektor
Offline
Ahoj ↑ Eratosthenes:,
Podla zadania, zda sa ze dane cvicenie je z afinej géométrie dim = 3.
(
Tvoja diskuzia o vyhodach pouzitia afinej, ci projektivnej geometrii je zaujimava pre citatelov.
Co pises kazdy by mal vediet. ( ale kto to vie skutocne?)
Moja otazka, je kde (na akych skolach v sk, cz) sa uci projektivna geometria.( a na akej urovni)
Offline