Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 06. 05. 2015 00:32

jeame
Příspěvky: 329
 

Švýcarská maturita

Jen, kdyby někoho zajímalo, jak vypadá maturita z matiky na běžném gymnáziu ve Švýcarsku. :) Možná časem by se to dalo sehnat v lepší kvalitě...


Odkaz

Offline

 

#2 06. 05. 2015 01:21

byk7
InQuisitor
Příspěvky: 4713
Reputace:   221 
 

Re: Švýcarská maturita

Celkem pěkné příklady v porovnání se státní, ale neřekl bych, že je to něco extra těžkého. Dokážu si představit, že by takové příklady mohly být u nás na písemné nebo ústní profilové části.


Příspěvky psané červenou barvou jsou moderátorské, šedá je offtopic.

Offline

 

#3 06. 05. 2015 20:43 — Editoval jeame (07. 05. 2015 00:31)

jeame
Příspěvky: 329
 

Re: Švýcarská maturita

↑ byk7:

No, a ještě k tomu je ústní část. S tím, že je tam matika povinná pro všechny. :)

Offline

 

#4 10. 05. 2015 09:14 — Editoval OiBobik (10. 05. 2015 09:14)

OiBobik
Moderátor
Místo: Brno/Praha
Příspěvky: 1013
Škola: MFF UK Mat. struktury
Pozice: student
Reputace:   82 
 

Re: Švýcarská maturita

Libi se mi, ze maji sloupcove vektory. To by se melo zavest nejlepe uz na zakladce.


"The first rule of Tautology Club is the first rule of Tautology Club." [xkcd]

Offline

 

#5 10. 05. 2015 12:29

vanok
Příspěvky: 14454
Reputace:   741 
 

Re: Švýcarská maturita

Poznamka
Ten prvy text sa neda zviditelnit, skoda.
Inac :
Vo Ch, maturita nie je organizovana centralne. Zda sa ze kazda skola ho organizuje samostatne. Cize podla skoly mozes mat to najlepsie a to najhorsie.
Tiez treba vediet, ze kazdy kanton ma svoje osnovy. Na viac na gymnazium v pomere sa dostane menej ziakov ako inde. No skolsky system vo Ch je inac organizovany.

Iste niekto co zije vo Ch moze dat viac podrobnosti.


Srdecne Vanok
The respect, the politeness are essential qualities...and also the willingness.
Do not judge the other one.
Ak odpovedam na nejaku otazku. MOJ PRINCIP NIE JE DAT ODPOVED ALE UKAZAT AKO SA K ODPOVEDI DOSTAT

Offline

 

#6 10. 05. 2015 23:50 — Editoval Freedy (11. 05. 2015 15:20)

Freedy
Místo: Praha
Příspěvky: 2726
Škola: MFF UK (15-18, Bc.)
Pozice: student
Reputace:   166 
 

Re: Švýcarská maturita

Ty úlohy jsou pěkné. Rozhodně to není pouze o aplikaci, ale i výpočtu, což mi přijde, že se v příkladech dost zanedbává. Rovněž se mi líbí, že výsledky nevycházejí až přehnaně hezky. Nicméně, na gymnáziu to povinně sice všichni můžou mít, ale bude to asi spíš nějaké matematicky zaměřené gymnázium, než všeobecné.

PS: by mě zajímalo, jak by musel vypadat test, o kterým by byk7 řekl, že je těžký.

PS2: uvidíme zejtra na matice + :D, třeba něčím překvapí.

PS3: nepřekvapila


L'Hospitalovo pravidlo neexistuje. Byl to výsledek Johanna Bernoulliho

Offline

 

#7 15. 05. 2015 08:19

Marian
Místo: Mosty u Jablunkova
Příspěvky: 2512
Škola: OU
Pozice: OA, VSB-TUO
Reputace:   67 
 

Re: Švýcarská maturita

Mě osobně potěšily nejen hezké úlohy, ale také fakt, že je dokument sepsán v LaTeXu. Kam se hrabe v tomto ohledu Cermat se svým amatérským a naprosto neprofesionálním přístupem...

Offline

 

#8 22. 05. 2015 15:38

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Švýcarská maturita

Zdravím,

Jen, kdyby někoho zajímalo, jak vypadá maturita z matiky na běžném gymnáziu ve Švýcarsku. :)

Z tohoto materiálu se mi sice nepodařilo udělat jasnou představu, ale zdá se, že rozdělení gymnázií na směry je ve Švýcarsku výraznější, než tady již od zařazení do studia.

V místních podmínkách mi úplně nesedí, že gymnázia, ač by měla poskytovat všeobecné vzdělání bez preference zaměření (technické/přírodovědné/humanitní/společenskovědní), tak takové preference ve skutečnosti umožňuji systémem výběru seminářů a následně i systémem maturitních zkoušek. Toto není úplně ideální. Pro mne by to bylo určité zklamání, že ač jsem děti poslala ke všeobecnému vzdělání, tak škola ten můj předpoklad může ovlivnit (nebo naopak musím vyvinout dostatečný tlak na dětí, aby zaměření nebylo jednostranné - což nakonec v pořádku, v konečném důsledku jedině rodiče zodpovídají za vzdělání svých ratolestí).   

Ale to je spíš na okraji, po možnosti studijního pobytu mimo ČR se sice rozhlížím, ale to si musí každý vyřídit sám (navíc Švýcarsko není ve výběru z jazykových důvodů), tedy se neptám na zkušenosti, ale přečtu si, pokud někdo zkušenost má.

Toto jsem spíš chtěla probrat: předpokládám, že jste četli vyhodnocení výsledků jarních základních maturit, nic nečekaného nezaznělo, ale pořád nerozumím tvrzením tohoto typu (uváděno od pana ministra Chládka, ale nevím, zda originál, nebo opis)

"Děti nemají v matematice představivost a nepoužívají selský rozum. Matematika by se měla učit zábavnou formou, aby z ní neměli žáci trauma,"

Už jsem se i dívala na definici "zábavy" jako "takový druh trávení času, do něhož se lidé nemusí nutit, protože je sama přitahuje, přináší radost, uspokojení nebo oddech". Ale - nejsou to je líbivé a populistické prohlášení? Dovede někdo mi jasně vysvětlit, jak taková zábavná matematika (a nejen - každá zábavná výuka) může vypadat?

Podle mne totiž nijak - vymýšlet, aby něco dlouhodobě zabavilo poměrně velkou skupinu mi připadá daleko obtížnější a skoro nemožné, než nastolovat režim, řád, tvrdý dril a případně hledat motivační důvody. Jsem proti zábavným formám tam, kde to nemá opodstatnění a hlavně - se to ani neumí. Jak to vidíte (i ve světle zde předloženého zadání Šv. maturity - je to důsledek pokusů o zábavy, nebo ne)? Děkuji.

Offline

 

#9 23. 05. 2015 09:47 — Editoval jarrro (23. 05. 2015 09:53)

jarrro
Příspěvky: 5465
Škola: UMB BB Matematická analýza
Reputace:   303 
Web
 

Re: Švýcarská maturita

aké gymnázium ? osemročné? ak áno tak v poriadku že rodičia ale ak štvorročné tak rodičia s tým nič nemajú
mňa zase hnevá, že remeselnícke a technické zamerania majú špeciálne stredné školy, ale teoretické zamerania sa musia tlačiť na gymnáziu a teda nádejný jazykovedec alebo historik sa musí trápiť s matematikou a matematik s dejepisom a podobne.
prečo nie sú na gymnáziách (štvorročných alebo od kvinty) študijné odbory?


MATH IS THE BEST!!!

Offline

 

#10 23. 05. 2015 13:03

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Švýcarská maturita

ak áno tak v poriadku že rodičia ale ak štvorročné tak rodičia s tým nič nemajú

:-) Ty nemusíš doma hlásit, jak jde škola?

prečo nie sú na gymnáziách (štvorročných alebo od kvinty) študijné odbory?

a) protože to vyprofilování by přišlo příliš brzy - všeobecné vzdělání je od toho všeobecné (jiná věc, že 4 roky všeobecného je příliš - klidně by stačilo o 1 rok méně oproti profesním školám),

b) jazykovědec a historik - to jsou obory s profilováním až na VŠ - sebrat jim příliš brzy technické a přírodovědné základy značně omezí v profesi - potřebuji mít předpoklady pro orientaci v odborném názvosloví, pro zpracování technických podkladů (výkresy, mapy, sbírky) atd. A naopak technik neschopný napsat slušnou instrukci je také nepoužitelný.

c) protože organizačně to je obtížné - na jednoho jazykovědce je třeba ve všeobecné přípravě zajistit výstup pro n lékařů, m učitelů, p techniků a přírodovědců různých oborů atd. Tedy odbornost úzkých profilů by se zajišťovala na více málopočetních škol - pochybné kvality. Dnes se to stejně řeší formou povinně-volitelných seminářů a volbou předmětů do maturit.

Ale to jsem ani tak nechtěla diskutovat - spíš takové populární "bla-bla" o zábavných formách výuk - co si o tom myslíte?

Offline

 

#11 23. 05. 2015 13:36

jarrro
Příspěvky: 5465
Škola: UMB BB Matematická analýza
Reputace:   303 
Web
 

Re: Švýcarská maturita

čo je to musieť? samozrejme, že keď prídem domov tak sa ma rodičia spýtajú ako bolo to je snáď normálne ale keby mi silou mocou chceli pred strednou nanútiť aby som išiel študovať ja neviem strojársku učňovku alebo hoci aj literárne gymnázium tak by to asi dopadlo zle aj pre mňa aj pre nich


MATH IS THE BEST!!!

Offline

 

#12 23. 05. 2015 16:14

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Švýcarská maturita

↑ jarrro:

minimálně by měli mít dostatek argumentů (a autority), aby nedovolili studovat takové pseudoobory, co se jich namnožilo (i včetně literárního gymnázia - viděla jsem tento název u jedné kolegyně na fóru v profilu, tak jsem se podívala a podivila :-)). A také, že když se již vybere gymnázium, tak vyčerpat všechny možností všeobecného vzdělání, byť s působením v jazykovědě zrovna nepočítáš.

Ohledně těch zábavných výuk - milý syn (kvarta 8letého) za DÚ měl dělat jarní maturitu - představivost a selský rozum mu nechybí, tedy i u úloh, co ještě nebrali (základy kombinatoriky a aritmetická posloupnost) si poradil. Ale vyžádal si, abych mu připomenula úpravu výrazů a řešení rovnic (odůvodnil, že právě teď to nedělají, tedy si to nevybavuje). A opět mi jen nahrál - že nejdřív systém a dril a až potom zábava a selský rozum.

Ale je možné, že tomu nerozumím, tak se ptám na představy o zábavných výukách.

Offline

 

#13 23. 05. 2015 16:38 — Editoval jarrro (23. 05. 2015 16:39)

jarrro
Příspěvky: 5465
Škola: UMB BB Matematická analýza
Reputace:   303 
Web
 

Re: Švýcarská maturita

zábavná výuka čo ja viem? pre mňa zábavná je ukázanie jednoduchšieho riešenia už predtým známeho typu úloh pomocou novej teórie napríklad
inak predstav si, že ty (aj ja) považujem za "normálne" odbory len také kde sa dá využiť matematika,ale tvoje deti by boli nadané na šport alebo písanie poviedok a matematiku by nenávideli myslíš, že by ich začala zrazu baviť?


MATH IS THE BEST!!!

Offline

 

#14 25. 05. 2015 23:24 — Editoval jelena (25. 05. 2015 23:28)

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Švýcarská maturita

jarrro napsal(a):

a matematiku by nenávideli myslíš, že by ich začala zrazu baviť?

tento proces přeci není formou "zrazu" (jako skok k "nanávideli" a naopak k "bavit"), ale pozvolný. A než kmitat mezi takovými protipóly, je třeba včasnými zásahy křivku vyhlazovat. Při standardních studijních předpokladech se to zvládnout dá i bez zábavy.

K prohlášením o zábavných formách: pochopila bych, kdyby pan ministr pověděl něco ve smyslu: požadavky maturity roku 1985 splňovalo ... % studujících. Evoluce neběží nijak rychle, tedy nijak výraznější nárůst studijních předpokladu nebude, ale vylepšili jsme podmínky studia (materiální, personální, technické, metodické atd.) a po 30 letech požadavky maturity roku 1985 splní (?) studujících.

Ono to možná tak i bude, kdyby místo "bla bla" slibů zábavných výuk porovnali ke stejnému základu.

tvoje deti by boli nadané na šport alebo písanie poviedok

:-) sport jim nevadí a píšou obě (dětí) (při práci nad fikci z doby pobělohorské milý syn měl naplánovanou cestu, kterou jdou hrdinové, a poctivě odhadoval (užitím úloh na pohyb) v jakém tempu cca cestu překonají). Jako koníček naprosto v pořádku + jako prospěšná dovednost pro "normální obory".

Offline

 

#15 25. 05. 2015 23:43

Andrejka3
Moderátor
Příspěvky: 1994
Škola: PŘF UP Olomouc (2015)
Reputace:   119 
 

Re: Švýcarská maturita

Drilování:
Když (se člověk naučí trochu uvažovat a používat obyčejnou logiku a mluvit matematicky a něco neumí (nedriloval)), tak internet a schopnost uvažovat a vlastně se i učit, mu umožní problém vyřešit.
To je cennější než mít množinu okamžitě použitelných procedur a moc do nich nevidět.

Zábava, jak to chápu já, spočívá v tom, že se omezí dril, omezí se výklad učitele a naopak podpoří samostatná aktivita žáků - nějak je navést, ať si pravidla vytvoří, nebo ať dojdou k nové metodě řešení.

Všeobecnost:
V demokratické společnosti všichni rozhodují o všem (třeba volbou zástupců), tak by bylo fajn, kdyby měli o všem aspoň velmi povrchní povědomí. Nedrilování, uvědomění si užitečnosti myšlení, nemilosrdnost matematiky v tom smyslu, že si nemůžu tvrdit, co chci, je dobrá k tomu, že člověk není tak jednoduše zmanipulovatelný.


What does a drowning number theorist say?
'log log log log ...'

Offline

 

#16 25. 05. 2015 23:57

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Švýcarská maturita

↑ Andrejka3:

To je cennější než mít množinu okamžitě použitelných procedur a moc do nich nevidět.

není ovšem více efektivní "systematické, srozumitelné a smysluplné vytváření množiny okamžitě použitelných procedur"?

Zábava, jak to chápu já, spočívá v tom, že se omezí dril, omezí se výklad učitele a naopak podpoří samostatná aktivita žáků - nějak je navést, ať si pravidla vytvoří, nebo ať dojdou k nové metodě řešení.

nevěřím, že toto je reálně aplikovatelné na celý soubor žáků a po celou dobu studia :-)

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson