Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj všem.
Mohl bych znalé poprosit o důkaz toho, že ne všechny počáteční kombinace čísel této dětské skládačky jdou složit?
Pokud bude vstupní kombinace 1 - 3 - 2 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 (tedy oproti obrázku prohozeny čísla 2 a 3), pak se již nelze dostat do cílové kombinace (dle obrázku). Ano, aby se docílilo mé kombinace 1 - 3 - 2... je nutné skládačku rozebrat:-).
Brutální silou jsem si nemožnost složení ověřil. Chtěl bych ale nalézt důkaz, důvod (nemusí být přímo matematický, stačí selská logika) toho, proč se z kombinace 1 - 3 - 2 ... nelze dostat do kombinace 1 - 2 - 3 ...
Děkuji.
František.
Offline
↑ FrantaVrabel:
Ahoj.
Tadz je jedna varianta> https://en.wikipedia.org/wiki/15_puzzle
Píše se tam zhruba toto:
V každém tahu se posune vzdálenost prázdného pole od místa, kde má být.
Každý tah -- přehození pozic dvou políček je aplikace transpozice.
Odtud plyne, že pokud součet vzdálenosti prázdného pole a parity permutace celé hry (9 polí) je lichý, pak ta hra nemá řešení.
Údajně platí i obrácená implikace. Proč, to nevím.
Offline
Tak konkrétně,
132
456
789
není řešitelná pozice.
- Vzdálenost 9 od místa, kde má být, je 0.
- Permutace celé skládačky odpovídá přehození čísel 2,3. Parita této permutace je 1 (berme to tak, že liché permutace mají paritu 1, sudé 0).
1+0=1 je liché. Do zadané pozice se tudíž nelze dostat z vyřešené pozice (a obráceně).
↑ misaH: Nerozumím otázce. Je tam moc záporů.
Offline
↑ Andrejka3:
Veď práve - to napísal pôvodne zadávateľ a potom to bez komentára zmenil, ako pozerám.
Offline
↑ misaH:
Aha chápu.
Škoda, že nemám zpětnou reakci. Jestli to bylo příliš složité odůvodnění. Jestli je třeba něco doplnit k důkazu, nebo má někdo jiné vysvětlení. Kdyby někdo věděl, proč platí i ta obrácená implikace, napište sem, nebo mi do PM.
Dík.
Offline
Dobrý den.
Matematická teorie "Patnáctky" (na základě teorie permutací
a grup, včetně jejich vysvětlení) je spolu s dalšími hlavolamy
(např. Rubikova kostka) popsána v knize: Jiří Tůma, Matematické
hlavolamy a základy teorie grup, Praha 1988, edice Škola
mladých matematiků.
Je to dobrá inspirace ke studiu těchto teorií.
Knížku jsem sehnal v antikvariátu, ale určitě se dá půjčit
v nějaké dobré knihovně.
S pozdravem VaK.
Offline
↑ Andrejka3:
>> 789 není řešitelná pozice.
to je neřešitelné zcela určitě - devítka tam totiž vůbec není :-)
Offline