Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

  • Hlavní strana
  • » Fyzika
  • » Jak vysvětlit, že s vyššími otáčkami se motor v autě méně chvěje

#1 05. 10. 2023 10:47

malarad
Příspěvky: 490
Reputace:   
 

Jak vysvětlit, že s vyššími otáčkami se motor v autě méně chvěje

Pokud jsou gumové držáky motoru v autě opotřebené, tak každý motor na volnoběžné  otáčky-cca 900 ot/min poměrně citelně vibruje do celé karoserie, sedaček, pokud se zvýší otáčky na cca 2000 vibrace přestanou. Jak to, že je motor při zvýšených otáčkách klidnější, vyrovnanější?
děkuji za odpověď

Offline

 

#2 05. 10. 2023 12:20

check_drummer
Příspěvky: 4650
Reputace:   101 
 

Re: Jak vysvětlit, že s vyššími otáčkami se motor v autě méně chvěje

Ahoj, asi lépe odpoví nějaký fyzik, ale bude to souviset s rezonanční frekvencí.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#3 05. 10. 2023 13:08 — Editoval marnes (05. 10. 2023 13:09)

marnes
Příspěvky: 11203
 

Re: Jak vysvětlit, že s vyššími otáčkami se motor v autě méně chvěje

↑ malarad:
Souhlasil bych s tou rezonanční frekvencí.
Při vyšších frekvencich už auto nestačí reagovat na ty vybrace, takže je klidnější.
Je to jako ručička oboustanného voltmeru. Při nízké frekvenci ručička bude kmitat ze strany na stranu (u střídavého napětí), při vyšších stojí, jelikož nestíhá.


Jo. A na začátku vás zdravím.

Offline

 

#4 08. 10. 2023 00:09

malarad
Příspěvky: 490
Reputace:   
 

Re: Jak vysvětlit, že s vyššími otáčkami se motor v autě méně chvěje

↑ marnes:
je zajímavý, že na těch cca 900 otáček za minutu vibrují skoro všechna auta, kde je uložení  motoru ke karoserii opotřebené.

Že by měla všechna auta(jejich karoserie) skoro stejnou rezonanční frekvenci?

Offline

 

#5 08. 10. 2023 10:08

marnes
Příspěvky: 11203
 

Re: Jak vysvětlit, že s vyššími otáčkami se motor v autě méně chvěje

↑ malarad:
Hlavně že jezdí. Nebo si kup elektrické.


Jo. A na začátku vás zdravím.

Offline

 

#6 08. 10. 2023 11:08

check_drummer
Příspěvky: 4650
Reputace:   101 
 

Re: Jak vysvětlit, že s vyššími otáčkami se motor v autě méně chvěje

↑ malarad:
Třeba je to rezonanční frekvence kontrukce, na které je připevněn motor - a díky tomu se pak rozvibruje celá karoserie.
Bylo by zajímavé vědět jak se chovají dvě tělesa, kde každé má jinou rezonanční frekvenci, jsou spojena k sobě a jedno z nich rozkmitáme díky jich reronanční frekvenci. Podle mě se pak bude "klepat" i to druhé.... Samozřejmě závisí na hmotnosti obou těles a "intenzitě" klepání toho prvního tělesa. Ale u motoru bych řekl, že ta intenzita bude velká.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#7 08. 10. 2023 16:42

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4888
Reputace:   125 
 

Re: Jak vysvětlit, že s vyššími otáčkami se motor v autě méně chvěje

Tělesa nemají nic jako rezonanční frekvenci. Rezonanční frekvenci má vždy těleso na pružině. Plus samozřejmě sestavy více těles a pružin mohou mít celou řadu rezonančních frekvencí.

Pokud uvažujeme linearizované přiblížení, tak volné těleso (v jedné ose) bychom popsali rovnicí

[mathjax]m y'' = A \sin (\omega t)[/mathjax]

což je vlastně Newtonův zákon - a tam platí, že čím vyšší frekvence, tím budou vibrace tělesa nižší.

Těleso na pružině popisujeme rovnicí

[mathjax]m y'' + k y = A \sin (\omega t)[/mathjax]

To je taky idealizace, protože tohle je vlastně bezeztrátový systém, a pokud se s naší "budící" frekvencí trefíme do rezonanční frekvence systému, bude jeho výchylka pořád narůstat, až donekonečna.

Pro realistický popis musíme doplnit ještě útlumový člen. Tam je samozřejmě problém, že tlumení není vždy úplně lineární. Ale kdyby bylo, tak

[mathjax]m y'' + by' + k y = A \sin (\omega t)[/mathjax]

Takovýto systém dosáhne maximálních kmitů při jisté frekvenci budící síly, kterou zpravidla nazýváme rezonanční frekvence - ale je to obecně trochu jiná frekvence, než frekvence vlastních kmitů tohoto systému. Čím je tlumení nižší, tím větší jsou vibrace při rezonanci, a tím přesněji musíme budící frekvenci trefit. Říkáme, že systém má vysokou jakost (což je převráceně řečeno že systém má nízké tlumení).

U motoru v autě musíme ale zohlednit ještě ješdnu věc - že síla pocházející z vibrací motoru (zejména ta pocházející z nevyvážeností rotačních součástí) nám s rostoucí frekvencí roste. Takže při nízkých frekvencích se nám auto také nechvěje - protože je nízká ta budící síla. Při vysokých zase proto, že už jsme nad rezonanční frekvencí, a hmotnost se nestačí takto rychle pohybovat.

V rovnici závaží na pružině jsem tohle nezohlednil, takže systém se bude pod rezonanční frekvencí chovat jako pružina, a nad rezonanční frekvencí jako závaží.

Offline

 

#8 08. 10. 2023 19:20

check_drummer
Příspěvky: 4650
Reputace:   101 
 

Re: Jak vysvětlit, že s vyššími otáčkami se motor v autě méně chvěje

MichalAld napsal(a):

Tělesa nemají nic jako rezonanční frekvenci.

A jak se nazývá frekvence při které tělesa nejvíce "vibrují"? Je to řečeno dost vágně, ale je to reálný často se vyskytující jev, tak určitě se to asi nějak nazývá....


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#9 08. 10. 2023 23:01

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4888
Reputace:   125 
 

Re: Jak vysvětlit, že s vyššími otáčkami se motor v autě méně chvěje

Dokonale tuhá tělesa žádnou takovou frekvenci nemají. Buď jde o sestavu tuhých těles a pružin, no a nebo o reálné (pružné) těleso, jako je třeba zvon. Pokud vím, vždy se tomu říká rezonanční frekvence, akorát že tělesa (rezonátory), jako je třeba zrovna ten zvon, nebo nosník nebo deska (nebo nakonec cokoliv) mají těch rezonančních frekvencí nekonečné množství.

Offline

 

#10 09. 10. 2023 13:31

check_drummer
Příspěvky: 4650
Reputace:   101 
 

Re: Jak vysvětlit, že s vyššími otáčkami se motor v autě méně chvěje

↑ MichalAld:
A není často některá z těch frekvencí dominantní?


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#11 09. 10. 2023 15:24 — Editoval MichalAld (09. 10. 2023 15:26)

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4888
Reputace:   125 
 

Re: Jak vysvětlit, že s vyššími otáčkami se motor v autě méně chvěje

↑ check_drummer:
To asi záleží na detailech. Třeba u struny je to ještě celkem jednoduché, struna může rezonovat na základní frekvenci a pak na jejích násobcích. Podobné je to s nosníkem, který má podélný rozměr značně delší než ty příčné.

Ale jakmile jsou to tuhá tělesa, tak těch možností, jak se mohou rozkmitat je celá řada. Navíc, u tuhých těles mohou existovat krom příčných kmitů i podélné kmity. Určitě je jedna z těch frekvencí nejnižší, ale jestli je nějaká z nich výrazně "dominantní" to bůh suď.

Můžeš se podívat na Chladniho obrazce

Po matematické stránce už tuhá tělesa musíme popisovat pomocí vlnové rovnice (tedy parciální diferenciální rovnice) a ty mohou mít řešení nekonečné množství.

Offline

 
  • Hlavní strana
  • » Fyzika
  • » Jak vysvětlit, že s vyššími otáčkami se motor v autě méně chvěje

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson