Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 01. 09. 2009 16:12 — Editoval lukaszh (01. 09. 2009 16:13)

lukaszh
Místo: Bratislava
Příspěvky: 2314
Reputace:   37 
 

Curve of pursuit

Zdravím,

už dávnejšie sa tu riešila zaujímavá úloha. Pri plávaní po internete som si na ňu spomenul a nebol som veľmi spokojný, že zostala otvorená. Úlohu som začal riešiť, ale čisto z geometrického hľadiska. Bol by som rád, keby niekto pridal ucelené riešenie k tejto úlohe, lebo ma skutočne veľmi zaujala. Podobne ako na stránkach p. Maříka, kde ťaháme psa na lane :-) Skutočne pekné využitie dif. počtu.

Začal som uvažovať nasledovne:
(1) Predpokladám, že všetky trajektórie budú mať rovnaký tvar, len budú stočené o 90 stupňov, do štvorca.
(2) Krivky umiestnim do $\mathbb{R}^2$ nasledovne
http://forum.matweb.cz/upload/1251813053-curve.png
(3) Ak nájdem predpis prvej, viem aj predpisy ostatných. Označím predpis prvej krivky $\psi_1$ nasledovne
$\psi_1\,:\;\{\begin{bmatrix}x(t)+R\nly(t)+R\end{bmatrix}\,;\;t\in X\}$
Neviem teraz bližšie definovať množinu X, ale $X\subseteq\mathbb{R}^+$. Podobne druhú krivku dostanem otočením prvej
$\psi_2\,:\;\{\begin{bmatrix}-y(t)-R\nlx(t)+R\end{bmatrix}\,;\;t\in X\}$
(5) Spojnica bodov
$\begin{bmatrix}x(t_0)+R\nly(t_0)+R\end{bmatrix}\;\rm{a}\;\begin{bmatrix}-y(t_0)-R\nlx(t_0)+R\end{bmatrix}$
je rovnobežná s dotykovým vektorom
$\vec{u}=\begin{bmatrix}x'(t_0)\nly'(t_0)\end{bmatrix}$
Sklon spojnice všeobecne pre t je
$k=\frac{y(t)-x(t)}{x(t)+y(t)+2R}$
teda vektor, ktorý určuje jej smer je
$\vec{s}=\begin{bmatrix}1\nl\frac{y(t)-x(t)}{x(t)+y(t)+2R}\end{bmatrix}$ resp. $\begin{bmatrix}x(t)+y(t)+2R\nly(t)-x(t)\end{bmatrix}$

Podmienka pre trajektóriu je teda $\vec{u}=\alpha(t)\cdot\vec{s}$, alfa nie je konštanta, ale ide o číslo, ktoré udáva pomer medzi dĺžkami oboch vektorov, závisí od t. Tým je vyjadrená rovnobežnosť. Prepísaním do rovníc vzniká systém dvoch dif. rovníc


Funkcia alfa by sa dala vyjadriť pomocou pomeru dĺžok oboch vektorov. Riešením by mala byť trajektória prvej, teda všetkých. Ide mi o kontrolu, či sú úvahy správne, alebo som niečo prehliadol.

Vďaka za názory.


"The mathematical rules of the universe are visible to men in the form of beauty."
John Michel

Offline

 

#2 01. 09. 2009 20:18 — Editoval BrozekP (01. 09. 2009 20:24)

Pavel Brožek
Místo: Praha
Příspěvky: 5694
Škola: Informatika na MFF UK
Pozice: Student
Reputace:   194 
 

Re: Curve of pursuit

↑ lukaszh:

Řekl bych, že je to všechno dobře.

Offline

 

#3 01. 09. 2009 21:05

lukaszh
Místo: Bratislava
Příspěvky: 2314
Reputace:   37 
 

Re: Curve of pursuit

↑ BrozekP:
Iste, vďaka za odpoveď. Asi to zostane len v rovine numerických riešení.


"The mathematical rules of the universe are visible to men in the form of beauty."
John Michel

Offline

 

#4 01. 09. 2009 21:11 — Editoval BrozekP (02. 09. 2009 09:46)

Pavel Brožek
Místo: Praha
Příspěvky: 5694
Škola: Informatika na MFF UK
Pozice: Student
Reputace:   194 
 

Re: Curve of pursuit



Edit:


A ještě obrázek na konec:

http://forum.matweb.cz/upload/1251834016-Curve.png

Offline

 

#5 02. 09. 2009 10:00

lukaszh
Místo: Bratislava
Příspěvky: 2314
Reputace:   37 
 

Re: Curve of pursuit

↑ BrozekP:
No paráda, vďaka za pomoc.


"The mathematical rules of the universe are visible to men in the form of beauty."
John Michel

Offline

 

#6 02. 09. 2009 10:01

Pavel Brožek
Místo: Praha
Příspěvky: 5694
Škola: Informatika na MFF UK
Pozice: Student
Reputace:   194 
 

Re: Curve of pursuit

↑ lukaszh:

Dá se to lehce zobecnit pro n-úhelník, teď to řešíme v původním tématu.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson