Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 18. 01. 2019 12:22

time2have6
Zelenáč
Příspěvky: 9
Reputace:   
 

Vyhodnocení testu

Dobrý den, učitel zadal test s 15 otázkami, odpovědi abcd, přičemž mohla být správně jedna i všechny odpovědi. Maximální počet dosažených za každou správně zaskrtnutou variantu v odpovědi je dohromady 26 bodů, 19 a méně neprospěl. Dle jeho slov bysme měli mít správně 75% testu. Jenže za každou špatně zodpovězenou otázku je -1 bod, tzn že už na třech špatně zodpovezenyc otázkách může student vyhořet (např. pokud by u třech otázek s jedinou správnou odpovědí zaskrtl všechny).
Chci se zeptat, je tento způsob hodnocení z matematického hlediska kdy chcete aby student měl nastudováno alespoň 75%, správný?
Já myslím, že by se minusové body měly dávat pouze v rámci jedné otázky.
Prosím názory, děkuji předem za odpovědi.

Offline

 

#2 18. 01. 2019 12:41 — Editoval misaH (18. 01. 2019 19:50)

misaH
Příspěvky: 13459
 

Re: Vyhodnocení testu

↑ time2have6:

Nemáš sa učiť 75% učiva, máš sa učiť 100%.

Podľa mňa pravidlá sú rovnaké pre všetkých, tak o čom je reč?

Učiteľ asi nechce, aby ste pri výbere odpovedí príliš taktizovali.

Testy s výberom odpovedí sú jednoduchšie ako iné, pri ktorých musíš odpoveď aktívne sám vytvoriť, nie iba pasívne rozpoznať...

Offline

 

#3 18. 01. 2019 13:10 — Editoval laszky (18. 01. 2019 19:43)

laszky
Příspěvky: 2381
Škola: MFF UK, FJFI CVUT
Reputace:   198 
 

Re: Vyhodnocení testu

time2have6 napsal(a):

...aby student měl nastudováno alespoň 75%...

- S: "Pane doktore, mame tady jednu resekci zaludku a slepak."
- D: "Nemam nastudovano!"

EDIT: Jo aha, dalsi "fuj-prazska-kavarna" skolak z vysoke skoly zivota :D (viz nize ↑ time2have6:)

Offline

 

#4 18. 01. 2019 14:10

Al1
Příspěvky: 7782
Reputace:   540 
 

Re: Vyhodnocení testu

↑ time2have6:
Zdravím,

představ si situaci, kdy student zaškrtne u každé otázky všechny varianty a, b, c, d. Bodů získá? Vždy 100%. Má  potřebné vědomosti? Těžko rozhodnout.

Offline

 

#5 18. 01. 2019 14:17

time2have6
Zelenáč
Příspěvky: 9
Reputace:   
 

Re: Vyhodnocení testu

laszky napsal(a):

time2have6 napsal(a):

...aby student měl nastudováno alespoň 75%...

- S: "Pane doktore, mame tady jednu resekci zaludku a slepak."
- D: "Nemam nastudovano!"

Možná budeš zklamanej, ale tvůj doktor s největší pravděpodobností taky neměl ze všech předmětů za jedna. Budeme se chytat za slovíčka? :)
Mě jen zajímá jestli jde podle způsobu hodnocení toho testu objektivně zjistit znalosti studenta, všechno.
Ani jestli má umět 100 procent ani jestli si nemůže najít holku, jen to co jsem se ptal.

Offline

 

#6 18. 01. 2019 14:20 — Editoval time2have6 (18. 01. 2019 14:25)

time2have6
Zelenáč
Příspěvky: 9
Reputace:   
 

Re: Vyhodnocení testu

Al1 napsal(a):

↑ time2have6:
Zdravím,

představ si situaci, kdy student zaškrtne u každé otázky všechny varianty a, b, c, d. Bodů získá? Vždy 100%. Má  potřebné vědomosti? Těžko rozhodnout.

To právě nezíská, protože za špatné odpovědi se body odečítají.
Pokud bys zaškrtl všechny, co se týká bodů jdeš vlastně do mínusu. Správných odpovědí je jen 26 a ty, kdyby jsi zaškrtl všech 60 musíš z těch 26 odečíst 34.
Mmch děkuji za odpověď.

Offline

 

#7 18. 01. 2019 14:52

misaH
Příspěvky: 13459
 

Re: Vyhodnocení testu

↑ time2have6:

Ahoj.

Mě jen zajímá jestli jde podle způsobu hodnocení toho testu objektivně zjistit znalosti studenta,

Ja si myslím, že bez ohľadu na hodnotenie sa testom s výberom odpovede znalosti študenta objektívne zistiť nedajú.

A darmo protestuješ - keby si bol stopercentne pripravený, tak problém hodnotenia ťa trápiť nebude.

Testy s výberom odpovede sa u nás dávajú iba žiakom s poruchami - no a čiastočne na Testovaní 9...

Offline

 

#8 18. 01. 2019 15:38

Stýv
Vrchní cenzor
Příspěvky: 5697
Reputace:   215 
Web
 

Re: Vyhodnocení testu

↑ misaH: Ok, je super, že jsi měla vždy ze všech testů 100 %, jsi zřejmě jediná na celém světě. Co kdyby sis šla vytesat sochu a obyčejné smrtelníky nechala diskutovat k tématu?

Offline

 

#9 18. 01. 2019 17:30 — Editoval misaH (18. 01. 2019 19:51)

misaH
Příspěvky: 13459
 

Re: Vyhodnocení testu

↑ Stýv:

Hehe - píšem svoj názor.

Niekomu bránim diskutovať?

Zrovna Tvoj názor štatistika by ma napríklad zaujímal...

Offline

 

#10 18. 01. 2019 19:19

time2have6
Zelenáč
Příspěvky: 9
Reputace:   
 

Re: Vyhodnocení testu

misaH napsal(a):

↑ Stýv:

Hehe - píšem svoj názor.

Niekomu bránim diskutovať?

Zrovna Tvoj názor štatistika by ma napríklad zaujímal...

Niekde píšem, že som robila testy na 100%?

My sme napríklad nikdy v živote ani na vysokej,  strednej a ani na základnej škole testy s výberom odpovede nepísali, vtedy to nebola móda (ktovie, prečo asi). Naozaj nikdy...


Tak diskutujte, mládež - je mi to naozaj jedno.

A prepáčte, že som sa ako učiteľka do tejto témy vôbec zapojila, vidím, že to zrejme bola chyba, tuším sa budem musieť odteraz pýtať Stýva, či smiem...

Je mi paní ucitelko 37, ale za mládež dekuji. Já nejsem zhrzený a nevím jak jste vyvodili, že jsem se neučil. Já jsem ho ani nedělal, ale v jednom z předmětů pan učitel prostřednictvím tohoto testu dělá zápočet a my jsme jako skupina vícero lidí jen tak diskutovali jestli je takový způsob hodnocení výsledků správné i z matematického hlediska, proto se ptám tady. Kdybych chtěl řešit morální stránku a podobně tak zalezu do nějaké pražské kavárny a jenom si počkám až mi praskne hlava z veškeré té inteligence okolo.
To bychom taky ještě mohli diskutovat jestli v dnešní době vůbec učitelé umí učit.

Offline

 

#11 18. 01. 2019 19:46 — Editoval misaH (18. 01. 2019 21:15)

misaH
Příspěvky: 13459
 

Re: Vyhodnocení testu

↑ time2have6:

Ešte raz:

mladí, starší aj najstarší - robte si čo chcete.


Skúste porozumieť text.   

Offline

 

#12 18. 01. 2019 20:42 — Editoval Al1 (18. 01. 2019 21:27)

Al1
Příspěvky: 7782
Reputace:   540 
 

Re: Vyhodnocení testu

↑ time2have6:
Můj příspěvek reagoval na situaci, kdy se body za chybné odpovědi neodčítají  :-)
Vyhodnocení testu s výběrem z více správných odpovědí se děje nêkolika způsoby:
1.přidêlením kladných a záporných bodů s tím, že nejmenší počet bodů v jedné otázce je 0 (situace, kdy je správně a), b), ale student zatrhne c), d), e))

2. diferenciací: přidêlí se pomocný bod za každou zaškrtnutou správnou odpověď a pomocný bod za každou nezaškrtnutou nesprávnou odpověď a celkový počet bodů =součet všech pomocných bodů:celkovým počtem odpovědí.

3. vše nebo nic: pokud jsou k otázce dvě správné odpovědi, přidělí se 2 body jen, pokud jsou obě odpovědi zaškrtnuty. Když je zaškrtnuta jen jedna, nepřidělí se žádný bod.  Zároveň nesmí být pro přidělení bodů zaškrtnuta nesprávná odpověď.

Offline

 

#13 18. 01. 2019 21:07

time2have6
Zelenáč
Příspěvky: 9
Reputace:   
 

Re: Vyhodnocení testu

Al1 napsal(a):

↑ time2have6:
Můj příspěvek reagoval na situaci, kdy by se body za chybé odpovědi neodčítaly. :-)

:) jasně, rozumím, jen to není tento případ...

Offline

 

#14 18. 01. 2019 22:03 — Editoval teolog (18. 01. 2019 22:04)

teolog
Místo: Praha
Příspěvky: 3497
Škola: MFF + PřF UK
Pozice: Gymnázium Přírodní škola - učitel (M, Z)
Reputace:   167 
 

Re: Vyhodnocení testu

Zdravím,

jako student jsem na VŠ testy s odečítáním bodů za chyby nesnášel.
Jako učitel to ale úplně chápu.

Jak už bylo zmíněné, test s výběrem odpovědí je mnohem jednodušší, než otevřené otázky. Metoda s odečítám bodů se podle mne snaží tu lehkost trochu vyvážit.

Já osobně dávám testy vždy s otevřenými otázkami, ale pravda je, že s jejich opravami trávím týdně mnoho hodin.
Kdybych dělal testy na VŠ pro mnohem větší počet studentů, asi bych šel také cestou otázek s nabídkou odpovědí a za chyby bych strhával body.

A k té matematické stránce věci. Jak byste obodoval odpověď na otázku, kde je správná jedna možnost a student vybere tu správnou odpověď a k tomu ještě jednu chybnou?

A s tou pražskou kavárnou jste mě nemile překvapil. Myslel jsem, že ten pojem používá jen náš prezident a určitý typ médií, která si s pravdou hlavu nelámou. Ještě jsem ho neslyšel od nějakého normálního člověka.

Offline

 

#15 18. 01. 2019 22:36

time2have6
Zelenáč
Příspěvky: 9
Reputace:   
 

Re: Vyhodnocení testu

misaH napsal(a):

↑ time2have6:

Ahoj.

Mě jen zajímá jestli jde podle způsobu hodnocení toho testu objektivně zjistit znalosti studenta,

Ja si myslím, že bez ohľadu na hodnotenie sa testom s výberom odpovede znalosti študenta objektívne zistiť nedajú.

A darmo protestuješ - keby si bol stopercentne pripravený, tak problém hodnotenia ťa trápiť nebude.

Testy s výberom odpovede sa u nás dávajú iba žiakom s poruchami - no a čiastočne na Testovaní 9...

My si asi nerozumíme, mě nic netrápí. Napsal jsem na matematické forum, protože mě zajímaly počty, kdybych se chtěl hádat s děckama, tak napíšu na FB. Takže buď jsi ty na špatnému webu, nebo se já blbě ptám... :)

Je 15 polí, každé má 4 hektary. Každý hektar půdy na poli má ovšem specifické vlastnosti půdy a proto na něj lze zasít/zasadit jen určitý druh rostlin. Dostanete k dispozici knihu rostlinstva, po jejímž nastudování byste měli být schopni  26 rostlin, 15ti  druhů v počtu min 1 a maximálně 4 od každého druhu správně rozmístit tak aby jich nejméně 19 vzešlo. Ovšem pozor, každá špatně zasazená rostlina shnije a její výtrusy navíc zničí jednu rostlinu na libovolném hektaru. Shnije vám také každá rostlina, kterou nezasadíte. Takže nejméně 19 vypěstovaných rostlin abyste byl dobrý farmář.

První farmář rozmístí na 13 z 15 polí správně 18 rostlin, bohužel na dvě vynechaná pole bylo možno zasadit všech zbylých 8 rostlin, ty se ovšem bál zasadit protože neznal jejich správné umístění, nechtěl aby shnily a případně nakazily rostliny na nějakém jiném poli.
Shrneme to, dokázal rozpoznat na 13 polích správné složení půdy na každém ze 4 hektarů a správně přiřadit rostlinu. Bohužel jich vzešlo pouze 18, proto je z něj nakonec špatný farmář.

Druhý farmář správně zasadí 19 rostlin na 8 polí. Zbude mu 7 rostlin, bohužel však není schopen na zbylých 6. polích správně rozeznat složení půdy na jednotlivých hektarech, proto je nechá raději shnít.
Díky tomu, že mu vzešlo 19 rostlin je ovšem dobrý farmář.

Závěr: První farmář dokázal rozeznat správné složení na každém ze 4 hektarů na 13 polích, ale je špatný farmář.
           Druhý dokázal rozeznat správné složení na každém ze 4 hektarů jen na 8 polích, ale je dobrý farmář.

Je tento způsob hodnocení znalostí farmářů správný? Zjistíte tak skutečně, který z nich ví víc?

Offline

 

#16 18. 01. 2019 22:56

time2have6
Zelenáč
Příspěvky: 9
Reputace:   
 

Re: Vyhodnocení testu

teolog napsal(a):

Zdravím,

jako student jsem na VŠ testy s odečítáním bodů za chyby nesnášel.
Jako učitel to ale úplně chápu.

Jak už bylo zmíněné, test s výběrem odpovědí je mnohem jednodušší, než otevřené otázky. Metoda s odečítám bodů se podle mne snaží tu lehkost trochu vyvážit.

Já osobně dávám testy vždy s otevřenými otázkami, ale pravda je, že s jejich opravami trávím týdně mnoho hodin.
Kdybych dělal testy na VŠ pro mnohem větší počet studentů, asi bych šel také cestou otázek s nabídkou odpovědí a za chyby bych strhával body.

A k té matematické stránce věci. Jak byste obodoval odpověď na otázku, kde je správná jedna možnost a student vybere tu správnou odpověď a k tomu ještě jednu chybnou?

A s tou pražskou kavárnou jste mě nemile překvapil. Myslel jsem, že ten pojem používá jen náš prezident a určitý typ médií, která si s pravdou hlavu nelámou. Ještě jsem ho neslyšel od nějakého normálního člověka.

Děkuji za odpověď.
Na vaši otázku ohledně bodování. Podle mě, by to byla špatně zodpovězená otázka. Ovšem měla by se hodnotit jedna otázka jako celek a neměly by se odečítat body z jiné správně zodpovězené otázky. Správně to bylo kdysi s testy v autoškole, kde bylo víc možností, každá měla svoji bodovou hodnotu podle náročnosti, ale nikoho - správně - nenapadlo za špatně zodpovězenou otázku odebírat body jinde.

Tu kavárnu neřešte, jen jsem chtěl utnout debatu, která se upírala úplně jiným směrem.

Offline

 

#17 18. 01. 2019 23:01

Al1
Příspěvky: 7782
Reputace:   540 
 

Re: Vyhodnocení testu

↑ teolog:

Zdravím,

jako student VŠ jsem nikdy žádné testy s uzavřenými odpověďmi nepsal. Vždycky jsem počítal a počítal. :-)

A v poznámce o kavárně se k tobě přidávám.

↑ time2have6:

time2have6 napsal(a):

To bychom taky ještě mohli diskutovat jestli v dnešní době vůbec učitelé umí učit.

A také bych diskutoval, zda dnes studenti vůbec studují. Když nahlédnu do sekce VŠ, kde např. student tvrdí, že 3-1=-2, je mi opravdu hodně smutno.

A matematickým výpočtům: určitě se dá spočítat pravděpodobnost úspěšnosti při řešení testu, kdy je jedna správná odpověď - použije se binomické rozdělení. Jestliže je v testu více správných odpovědí a navíc v každé otázce je jiný počet správných odpovědí, někde je jen jedna, někde třeba 3, tak se to zobecnit asi nedá. Musel by se počítat jeden konkrétní test. A ani tak si nejsem jistý postupem. Ale třeba se ještě ozve nějaký zkušenější kolega.

Offline

 

#18 18. 01. 2019 23:01

time2have6
Zelenáč
Příspěvky: 9
Reputace:   
 

Re: Vyhodnocení testu

Al1 napsal(a):

↑ time2have6:
Můj příspěvek reagoval na situaci, kdy se body za chybné odpovědi neodčítají  :-)
Vyhodnocení testu s výběrem z více správných odpovědí se děje nêkolika způsoby:
1.přidêlením kladných a záporných bodů s tím, že nejmenší počet bodů v jedné otázce je 0 (situace, kdy je správně a), b), ale student zatrhne c), d), e))

2. diferenciací: přidêlí se pomocný bod za každou zaškrtnutou správnou odpověď a pomocný bod za každou nezaškrtnutou nesprávnou odpověď a celkový počet bodů =součet všech pomocných bodů:celkovým počtem odpovědí.

3. vše nebo nic: pokud jsou k otázce dvě správné odpovědi, přidělí se 2 body jen, pokud jsou obě odpovědi zaškrtnuty. Když je zaškrtnuta jen jedna, nepřidělí se žádný bod.  Zároveň nesmí být pro přidělení bodů zaškrtnuta nesprávná odpověď.

Ano, těmto způsobům hodnocení rozumím.

Offline

 

#19 18. 01. 2019 23:06

Al1
Příspěvky: 7782
Reputace:   540 
 

Re: Vyhodnocení testu

Offline

 

#20 18. 01. 2019 23:24

time2have6
Zelenáč
Příspěvky: 9
Reputace:   
 

Re: Vyhodnocení testu

↑ Al1:
Možná byste se divil, ale je velké množství studentů, kteří mají o studium opravdu zájem. Já sám jsem například po letech špatného způsobu učení vyhledával jak se vlastně správně učit, jak se naučit vstřebat a hlavně si zapamatovat co největší množství informací, jak si zorganizovat celý proces učení, naučit se rychleji číst, jak neprokrastinovat, motivace, všechno...to mi právě nikdy žádný z učitelů neřekl. Jedinou naší motivací bylo nedostat pětku, jen strach nás nutil k učení.
Samozřejmě nechci všechny házet do jednoho pytle, to v žádném případě.

Offline

 

#21 18. 01. 2019 23:34

Al1
Příspěvky: 7782
Reputace:   540 
 

Re: Vyhodnocení testu

↑ time2have6:

|time2have6 napsal(a):

Samozřejmě nechci všechny házet do jednoho pytle, to v žádném případě.

ani já ne. :-)  V každém odvětví se najdou výborní, průměrní a podprůměrní.

Offline

 

#22 19. 01. 2019 10:27

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 5087
Reputace:   127 
 

Re: Vyhodnocení testu

Za mýho mládí se žádné testy s předchystanými odpověďmi nedělaly (leda tak v autoškole), a taky se žilo.

Moc nechápu, co se od té doby změnilo, že dneska se bez toho žít nedá.

Nemyslím si, že by teď studentů bylo 10x více, a už vůbec si nemyslím, že by množství znalostí, co si během studia osvojí, bylo teď 10x vyšší.

Prostě to nechápu....ale já dneska nechápu víc věcí, takže to asi není nic divného...

Offline

 

#23 19. 01. 2019 11:16

misaH
Příspěvky: 13459
 

Re: Vyhodnocení testu

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson