Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 20. 12. 2019 21:07

mukel
Příspěvky: 242
Reputace:   
 

Matematika pro porozumeni a prax

Ahojte.

Hľadám knihu o matematike, ktorá bude pojednávať o základoch matematiky (vysokoškolskej) a nebude písaná formou definícia- veta - dôkaz. Viem, že sú matematické knihy na VŠ koncipované tak, no mne sa tento štýl nepáči.
Na internete som našiel sériu kníh s názvom Matematika pro porozumení a prax. Je to séria asi šiestich kníh, ktorá rozoberá analýzu a algebru.

Páčila by sa mi kniha/-y, ktoré aj keby boli písané formou definícia - veta - dôkaz, mohli by mať na začiatku kapitoly inšpiráciu... mohlo by tam byť napísané, kde sa tá preberaná časť matematiky v praxi využíva.

Máte niekto skúsenosti s hore spomínaným titulom? Odporúčali by ste ho? Prípadne odporučte iný.

Ďakujem.


Pomohol som? Nemusíte ďakovať.
Zvyšenie reputácie postačí. ;-)

Offline

 

#2 21. 12. 2019 10:01

Jj
Příspěvky: 8756
Škola: VŠB, absolv. r. 1970
Pozice: Důchodce
Reputace:   599 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ mukel:

Hezký den.

Řekl bych, že nejde o zrovna levnou záležitost. Připadá mi lepší si některou knihu z řady půjčit v knihovně a vhodnost posoudit sám.


Pokud se tedy nemýlím.

Offline

 

#3 29. 12. 2019 23:06

auditor
Příspěvky: 150
Reputace:   
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ mukel:

V návaznosti na sadu dotazů ohledně preferencí VŠ studia a související literatury bych doporučil zvážit studium Aplikované informatiky - viz https://fis.vse.cz/bakalarske-studium/b … programy/.

Na sérii knih zmíněnou v tomto dotazu mám stejný názor jako předřečník.

Offline

 

#4 30. 12. 2019 00:04

mukel
Příspěvky: 242
Reputace:   
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ auditor:Cize si tu seriu knih nemam kupovat? :D


Pomohol som? Nemusíte ďakovať.
Zvyšenie reputácie postačí. ;-)

Offline

 

#5 30. 12. 2019 00:07

auditor
Příspěvky: 150
Reputace:   
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ mukel: Nekupovat.

Offline

 

#6 30. 12. 2019 10:09

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

Mukel, z tvojich príspevkov začínam mať pocit, že sa snažíš "vyštudovať" výšku za minimálneho úsilia.

V tom prípade to vzdaj s matematikou, pretože ŽIADEN matematický odbor sa na súčasných VŠ nedá vyštudovať bez toho, aby človek neprekonal svoje možnosti (ako napr. odpor k systému definícia-veta-dôkaz) a nezamakal na tom. Vyber si radšej sociálnu prácu alebo štátnu správu, pokiaľ ti ide iba o "titul takmer zadarmo"...

Offline

 

#7 30. 12. 2019 10:47 — Editoval krakonoš (30. 12. 2019 13:31)

krakonoš
Příspěvky: 1160
Reputace:   34 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ mukel:
Ahoj
Na internetu se najdou i nahraná videa podle témat Matematika|Onlineschool.Videa jsou krátká , asi 20minut jedno, příjde mi, že je to i dost polopatě vysvětleno.
Dobrý doplněk ke studiu.Můžeš si vybrat, co zrovna potřebuješ, získáš základní představu o problematice.Příjde mi, že když si to trochu  "osaháš" prakticky, tak se pak budeš i lépe orientovat v suché teorii.
Asi to chce kombinaci nějakých materiálů k dané problematice.
Když mi bylo asi 18 let, byla mi doporučena knížka Matematická analýza - L Gillman, na první pohled to vypadalo skvěle názorně vysvětlené, obrázek funkce jako nádoba kam leze x a vylézá y, ale čím je teorie složitější, tím mi příjde, že autor nemá co k tomu říct . Např u věty o implicitní funkci je jen suchá věta s důkazem, ale polopatě už není vysvětleno nic , ani náznak toho, že v rámci malého okolí lze přejít od parciálních derivací ke klasické derivaci funkce , kde proměnné už budou svázány funkçním vztahem...., to už si čtenář má udělat představu sám 😊


tg(x) je funkcí života.Jednou jsi nahoře🗽, podruhé zas dole 🗿.

Offline

 

#8 30. 12. 2019 18:55

mukel
Příspěvky: 242
Reputace:   
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ Ferdish: Viem, ze sa bez DVD nezaobídem. Nie ďakujem, štátna správa ani sociálna práca nie je pre mňa.

↑ krakonoš:ďakujem za radu, pozriem na to. Aj keď musím povedať, že uprednostňujem knihy v tlačenej podobe. (Som knihomol, čo už. :D)


Pomohol som? Nemusíte ďakovať.
Zvyšenie reputácie postačí. ;-)

Offline

 

#9 30. 12. 2019 19:10

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ mukel:
DVD je ešte nič...na školách sa skôr praktizuje definícia-veta-dôkaz-veta-dôkaz-veta-dôkaz-veta-dôkaz-veta-dôkaz atď. pričom sekvencia veta-dôkaz sa opakuje n-krát a spravidla n nebýva menšie než 3 :-)

Offline

 

#10 30. 12. 2019 20:01

krakonoš
Příspěvky: 1160
Reputace:   34 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ Ferdish:
Ahoj.
To je pravda. Ale jak bys jinak názorně  poznal, že například když je zobrazení kontrahující, že je zaručena existence limity.Jak jinak než v souvislostech, které se dozvíš prostřednictvím důkazu Banachovy věty. A bez důkazů by se ani zpaměti nedala ta hora vět zapamatovat.Jedině když znáš důkazy, tak si uvědomíš, proč jsou tam ty předpoklady a nezapomeneš na ně při formulaci věty.
Není mi ale jasné, jak vůbec může začít fyzik se svým studiem, když právě přišel z gymnázia a neumí dnes ani derivovat, pokud nechodil na výběrové hodiny. Aby vůbec začal se studiem, musel by podle mě absolvovat pět let analýzu, veškeré diferenciální rovnice, křivkové integrály včetně komplexky atd.Co se tam ty první  roky může učit bez znalostí analýzy??


tg(x) je funkcí života.Jednou jsi nahoře🗽, podruhé zas dole 🗿.

Offline

 

#11 30. 12. 2019 20:49 — Editoval mukel (30. 12. 2019 20:49)

mukel
Příspěvky: 242
Reputace:   
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ krakonoš:Možno tak, že sa učí analýzu od základov, počas svojho štúdia fyziky.


Pomohol som? Nemusíte ďakovať.
Zvyšenie reputácie postačí. ;-)

Offline

 

#12 30. 12. 2019 21:20

krakonoš
Příspěvky: 1160
Reputace:   34 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ mukel:
Jenže to by musel začít s tou analýzou tak 2-3 roky dopředu, než vůbec s fyzikou začne.
Podobně je tomu u statistiky a jiných matematických oborů.


tg(x) je funkcí života.Jednou jsi nahoře🗽, podruhé zas dole 🗿.

Offline

 

#13 30. 12. 2019 21:26

auditor
Příspěvky: 150
Reputace:   
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ krakonoš::

Dokonce bych řekl, že matematiku tvoří důkazy.

Offline

 

#14 30. 12. 2019 21:43

krakonoš
Příspěvky: 1160
Reputace:   34 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ auditor:
Taky si myslím.Bez důkazů by to bylo, jako kdybys zkoumal všechny podmnožiny dané množiny a na jednotlivé prvky základní množiny  a množinu celou zapomněl.


tg(x) je funkcí života.Jednou jsi nahoře🗽, podruhé zas dole 🗿.

Offline

 

#15 30. 12. 2019 23:01

mukel
Příspěvky: 242
Reputace:   
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ krakonoš: No uvidíme co povie, ked pride. :)


Pomohol som? Nemusíte ďakovať.
Zvyšenie reputácie postačí. ;-)

Offline

 

#16 31. 12. 2019 13:04 — Editoval Ferdish (01. 01. 2020 14:29)

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ krakonoš:
Zrejme došlo k nedorozumeniu. Moja poznámka ohľadom vyučovacieho štýlu nebola mienená ako jeho kritika, len ako malá vtipná poznámka smerom k užívateľovi mukel nech si nemyslí, že matematika (najmä už spomínaná matematická analýza) na vety/tvrdenia a teda aj na ich dôkazy rozhodne nie je chudobná :-)

Čo sa týka úrovne ovládania dif. a int. počtu u čerstvých prvákov - bohužiaľ je to fakt. Neviem ktoré pomazané hlavy parlamentné mali ten geniálny nápad, aby v prvých ročníkoch museli VŠ kantori popri novým veciam ešte cez povinne voliteľné a výberové predmety "doháňať" to, čo kedysi bolo považované u zmaturovaného gymnazistu za štandard. A čo sa týka mňa osobne, spomínal som to tu už niekoľkokrát, ale môžem to spomenúť znova: úvod do diferenciálneho a integrálneho počtu som mal na matematike v 3. ročníku gymnázia, bol to posledný preberaný tematický celok. Ešte k tomu naša profesorka matematiky musela odísť na materskú, takže hodiny kedy sme to preberali nám suploval náš riaditeľ (aprobácia matematika-fyzika) a zástupkyňa (matematika-technická výchova).

Obaja z nich si dali záležať na tom, aby nám poskytli o tomto tematickom celku čo najviac, čo v rámci svojich možností mohli. Najmä riaditeľ čoby fyzik má veľkú zásluhu na tom že nám ukázal prepojenie s reálnym svetom, na čo sú všetky tie integrály a diferenciálne rovnice dobré. Navyše môj úplne prvý kontakt s pojmom derivácia prišiel už v prváku na gympli, kedy nám profesorka trochu viac "rozviedla" nenápadnú poznámku v učebnici, že okamžitá rýchlosť je prvá derivácia dráhy podľa času :-)

V maturitnom už matematika povinná nebola, volili si ju len tí čo z nej chceli maturovať. Na výber boli dva kurzy - základný (2 hodiny týždenne; prierez celou matematikou ktorú sa človek učil v 1. až 3. ročníku) a pokročilý (4 hodiny týždenne; diferenciálny a integrálny počet rozvedený viac do hĺbky, aj keď stále nie VŠ úroveň). Ja som absolvoval oba. Na pokročilom kurze sme sa celý rok venovali iba pojmom ako okolie bodu, spojitosť, limita, derivácia, priebeh funkcie, integrál, diferenciálne rovnice a pod. Proste niečo, čo by v dnešnej dobe každý prednášajúci a cvičiaci kurzu matematickej analýzy uvítal, aby študenti ovládali a nečumeli počas prednášky na tabuľu ako Bulhar do mlátičky :-)


Apropo - práve som vyhrabal zo skrine svoje staré analytické skriptá (B. Mihalíková - J. Ohriska: Matematická analýza 1, UPJŠ, 2000) aby som si lepšie pripomenul, čím sme vlastne začali prvú prednášku: axiómy reálnych čísiel. Teda axiómy sčítania, násobenia, usporiadania a axióma o hornej hranici. Prvé vety ktoré sme dokazovali boli vlastne dôsledky týchto axióm. A potom sa to začalo postupne nabaľovať...a to sme mali kurz analýzy pohromade matematici, fyzici, informatici a aj medziodboroví študenti.

V súčasnosti je na mojej alma mater situácia trochu odlišná. Pre študentov fyziky je matematická analýza prednášaná v rámci kurzu zvaného Matematická analýza (I-IV) pre informatikov a fyzikov. Ako terapiu šokom ako to IMO zdegenerovalo ponúkam odkaz na prvé 3 prednášky z úvodného kurzu (I):
https://umv.science.upjs.sk/analyza/tex … -pr-01.pdf
https://umv.science.upjs.sk/analyza/tex … -pr-02.pdf
https://umv.science.upjs.sk/analyza/tex … -pr-03.pdf

Offline

 

#17 31. 12. 2019 13:23 — Editoval krakonoš (31. 12. 2019 13:25)

krakonoš
Příspěvky: 1160
Reputace:   34 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ Ferdish:
Ahoj
Já to nemyslela ani tak kriticky. Jen mě zarazilo, že na matematice na matfyzu se dnes u zápočtu zkouší zderivovat výraz a u zkoušky průběh funkce. Za nás toto znal každý student, který opouštěl budovu gymnázia, a dokonce i základní substituce a per partes.Je fakt, že některé věci, které  potřebuje fyzik ,se během studia v prvních dvou letech na matematice dřív neučily, nevím jak je tomu dnes, za nás se u dif rovnic vpodstatě braly jen separace proměnných a variace konstant, co se týče např křivkových integrálů, s tím jsem byla částečně seznámena jen v komplexní analýze při integraci přes Jordánovu křivku ve spojením s reziduovou větou, ale např o klasických integrálech křivkových prvního a druhého druhu, Greenova věta, diferenciální geometrie a pod , o tom se asi učilo až na oboru analýza ve vyšších ročnících a na jiných oborech nic.
Když jsem si pustila video, které doporučuji, a dozvěděla se o křivkových integrálech druhého druhu, kde je uveden příklad, jak spočíst práci, když se po krátkých dráhách mění siíla i její směr, říkala jsem si-proboha, vždyť to je jeden z úvodních vzorců z mechaniky! Jak má tomu rozumět příchozí gymnazista, když ani neví co je primitivní funkce. 😊


tg(x) je funkcí života.Jednou jsi nahoře🗽, podruhé zas dole 🗿.

Offline

 

#18 31. 12. 2019 14:14

vlado_bb
Moderátor
Příspěvky: 6211
Škola:
Reputace:   142 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

Vazeny kolega ↑ Ferdish:,

so zaujmom som si precital tvoj prispevok a skusim napisat svoj pohlad. Ano, aj ja som zazil zaklady diferencialneho a integralneho poctu v 3. rocniku gymnazia a mojou maturitnou otazkou bol dokaz Lagrangeovej vety o strednej hodnote. V sucasnosti sa z casu na cas stretavam so studentami matematiky (ucitelstvo aj neucitelstvo) a musim povedat, ze mi az tak nechyba, ze nevedia derivovat a integrovat. To, co by som skutocne uvital, by bola ich schopnost upravovat algebraicke vyrazy, osobitne zlomky, rovnako ako schopnost okamzite uvidiet, ze $\sqrt{a+b} \ne \sqrt{a}+\sqrt{b}$, pripadne $\sin(x+y)\ne \sin x + \sin y$. Bol by som rad, keby pochopili, ze vyrokom "mnozina $M$ je konecna, teda jej prvky sa daju spocitat, cize je spocitatelna, a teda je nekonecna" sa nehorazne zosmiesnuju (nedavna realna skusenost). Ak ustupim este o krok, bol by som rad, keby pochopili, ze urobit dokaz neznamena spomenut si na pojmy, ktore poculi na prednaske a nahodne ich pospajat nejakymi spojkami. Aby si uvedomili, ze aj o matematike sa hovori vetami, ktore musia mat podmet a prisudok.

Ak by stredna skola poskytla studentom moznost naucit sa konzistentne rozmyslat, som presvedceny, ze pojem limity a nadvazujuce pojmy derivacie a integralu by uz na vysokej skole bez problemov zvladli. Naopak, u viacerych absolventov strednych technickych skol, ktori nadobudli istu prax v rutinnych postupoch sa skor stretavam s pristupom - ved ja derivovat a integrovat viem, tak co otravujete s nejakymi limitami a deleniami intervalu.

Offline

 

#19 31. 12. 2019 15:36

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ vlado_bb:
Nie je náhodou úprava algebrických výrazov jedna z vecí, ktoré sa na SŠ drillujú najviac? Kľudne aj na dotačný úkor iných tematických celkov? Ak áno, tak je niečo veľmi zlé.

Áno, možno dnes už znalosť derivácií a integrálov u maturantov nie je taká pálčivá téma...je veľa iných, ktoré sú dôležitejšie. Jeden príklad za všetky - dôkazy. VŠ matematika na nich celá stojí, SŠ matematika na ne zvysoka kašle formou biednej hodinovej dotácie a nerozvíjaním postupov logického myslenia a to ani v rámci ostatných predmetov. Takže ak chce profesor na VŠ začať prednášať "reálne" VŠ učivo, musí najprv so študentami dohnať nedostatkové veci. Ale toto predsa úlohou vysokých škôl nikdy nemalo byť...

Offline

 

#20 31. 12. 2019 15:42 — Editoval vlado_bb (31. 12. 2019 16:34)

vlado_bb
Moderátor
Příspěvky: 6211
Škola:
Reputace:   142 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ Ferdish: Ano, tiez si myslim, ze upravy sa na strednej skole robia, ale zrejme niekde bude problem, pretoze veci ako $\frac a{b+c}=\frac ab +\frac ac$ nie su vobec ojedinele.

Dalsou vecou su grafy funkcii. Zrejme sa osobitne nacvicuju grafy roznych typov bez pochopenia, o co vlastne ide. Lebo ak do suradnicovej sustavy iba tak volne nacmaram nejaku vlnovku a poviem - toto je graf funkcie $f$, najdite graficky tie $x$, pre ktore je $f(x) \ge 1$, tak si dovolim povedat, ze VACSINA absolventov strednej skoly je v koncoch.

edit: od napisania mojho prispevku presla len chvilka a mame tu dobru ukazku nacvicovania mechanickych postupov bez co len elementarneho pochopenia podstaty: https://forum.matweb.cz/viewtopic.p … 17#p596017

Offline

 

#21 31. 12. 2019 18:23

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

Offline

 

#22 31. 12. 2019 21:05

misaH
Příspěvky: 13430
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

Robia sa vôbec na VŠ prijímačky?

Ak nie, netreba sa čudovať ničomu.

Ak áno, niečo je s nimi zle...

Vezmete kdekoho a potom sa divíte...

Offline

 

#23 01. 01. 2020 09:36

LukasM
Příspěvky: 3274
Reputace:   193 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ misaH:
To je hezká teorie. Praxe je pokud vím taková, že příjímací zkoušky se dělají tam, kde je převis poptávky nad kapacitou. Na ostatních školách nemají moc smysl, protože při současném financování pro školu nedává smysl ty studenty nenabrat. Správně to asi není, ale lepší řešení se nevýmýšlí lehce. Ano, v poslední době si mnoho lidí stěžuje, že studenti přicházejí hůře a hůře připraveni. Ale bohužel to nemá jednoduché řešení typu všechny vyhodit - a koneckonců to ve finále není dobré ani pro společnost, ve které by lidé s potenciálem ten potenciál měli využít. A lidí s potenciálem podle mého (!!!) neubývá, je to chyba ZŠ a SŠ.

Offline

 

#24 01. 01. 2020 09:57 — Editoval misaH (01. 01. 2020 10:10)

misaH
Příspěvky: 13430
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ LukasM:

:-)

Ale žiakov je skutočne brutálne menej ako "kedysi".

Ak tých s potenciálom je rovnaké percento ako "kedysi", v absolútnej hodnote je ich podstatne menej než dávnejšie.

K tomu financovanie na kusy - a je to tu.

Úprava zlomkov ako píše Vlado (zdravím).
Keby to nebolo smutné, bolo by to na smiech...


ZŠ a SŠ v podstate dtto - kde nič nie je, ani smrť neberie, sliepku matematiku nenaučíš, bohužiaľ...

Offline

 

#25 01. 01. 2020 11:05 — Editoval Ferdish (01. 01. 2020 11:06)

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Matematika pro porozumeni a prax

↑ misaH:
Pokiaľ viem, prijímačky na UPJŠ sa robia len na medicíne a na právach. Ohľadom štúdia na PF UPJŠ som zistil, že nevyhnutnou požiadavkou je maturita z príslušného predmetu podľa odboru ktorý chce človek študovať, teda budúci chemik musí mať maturitu z chémie, fyzik z fyziky a pod. V prípade medziodborového štúdia (učiteľstvo) stačí potvrdená maturita aspoň z jedného predmetu čiže napr. medziodboru  M-F stačí maturita z matematiky alebo maturita z fyziky. Ale keďže maturitu dnes dajú kdekomu, keďže maturita u nás bola "povýšená" z privilégia na základné ľudské právo, tak sa niet čomu čudovať.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson