Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 05. 05. 2020 18:04

Anonym3
Příspěvky: 77
Reputace:   
 

Vlnová optika

Dobrý den,
prosím Vás, jak poznám v tomto příkladu, zda se světlo zesiluje či zeslabuje???
Předem Vám děkuji.

//forum.matweb.cz/upload3/img/2020-05/94648_Bez%2Bn%25C3%25A1zvu.png

Offline

 

#2 05. 05. 2020 18:55

aferon
Příspěvky: 398
Reputace:   
 

Re: Vlnová optika

↑ Anonym3:
Příklad ze sbírky z fyziky (Oldřich lepil) kde je řešení na CD.

Offline

 

#3 05. 05. 2020 19:11 — Editoval Ferdish (05. 05. 2020 19:12)

Ferdish
Zablokovaný
Příspěvky: 4173
Škola: PF UPJŠ (2013), ÚEF SAV (2017)
Pozice: vedecký pracovník
Reputace:   81 
 

Re: Vlnová optika

Vychádzaš z podmienok interferencie. U dvoch koherentných zväzkov dopadajúcich na jeden bod pre prípad maximálneho zosilnenia v tomto bode platí, že dráhový rozdiel je párnym násobkom polvĺn (polovice vlnovej dĺžky) daného žiarenia (u nás svetla). Analogicky pre maximálne zoslabenie platí, že dráhový rozdiel je nepárnym násobkom polvĺn daného žiarenia.

Toto sú však extrémne prípady (maximálne zosilnenie a zoslabenie). Čo však v prípadoch, kedy tento dráhový rozdiel nie je presným celočíselným násobkom polvĺn? Áno, aj vtedy dochádza k interferencii a následnému zosilneniu alebo zoslabeniu, aj keď nie k tak výrazným.

Názorne sa to dá ukázať napr. na tomto applete, ktorý je síce matematický, ale vieme pomocou neho aproximovať situáciu dvoch koherentných lúčov (vlnení): amplitúdy $a_{1,2}$ reprezentujú intenzity, uhlové frekvencie $\omega _{1,2}$ nepriamo úmerne vlnové dĺžky a rozdiel fáz $|\varphi _1-\varphi _2|$ je naším dráhovým rozdielom. Jediný predpoklad s ktorým budeme pracovať je ten, že primárne vlnenia - zelená a modrá krivka - budú mať rovnaké amplitúdy (rovnosť uhlových frekvencí resp. vlnových dĺžok vyplýva z koherencie).

Zosilnenie alebo zoslabenie je určené amplitúdou výsledného vlnenia (červená krivka). Ak je amplitúda výsledného vlnenia menšia než amplitúda vstupných vlnení, nastáva zosilnenie, ak je menšia, došlo k zoslabeniu. Plynulou zmenou dráhového rozdielu tak dokážeme meniť intenzitu z maximálnej (dvojnásobná amplitúda vstupných vlnení) až do minimálnej (nulová amplitúda - priamka). Dokonca dokážeme nájsť taký dráhový rozdiel $|\varphi _1-\varphi _2|$, pri ktorom výsledná vlna bude mať rovnakú amplitúdu ako vstupné vlny, a vtedy nedochádza ani k zosilneniu, ani k zoslabeniu vlnenia. Dá sa s tým celkom pekne pohrať :-)

Ale vráťme sa k nášmu príkladu. Tvojou úlohou je teda zistiť, či dráhový rozdiel 2 µm je pre jednotlivé vlnové dĺžky bližšie k párnemu alebo nepárnemu násobku polvĺn danej vlnovej dĺžky. Ak je bližšie k párnemu násobku, ide o zosilnenie, ak k nepárnemu, ide o zoslabenie. Situácia ktorú som popísal vyššie (intenzita výsledného vlnenia rovnaká ako intenzity vstupných) by v tomto prípade nemala nastať :-)

Offline

 

#4 05. 05. 2020 22:13 — Editoval MichalAld (05. 05. 2020 22:30)

MichalAld
Moderátor
Příspěvky: 4889
Reputace:   125 
 

Re: Vlnová optika

Prostě - převést dráhový rozdíl na fázový rozdíl ... tj. vlnová délka odpovídá $2 \pi$, a pak,
když je rozdíl fází menší než PI, tak se to zesílí, když je větší, tak se to zeslabí (samozřejmě se zohledněním, že když je větší než 2*PI, tak se ty 2*PI odečtou a "goto řádek 1"

Né, říkám to blbě, když je fázový rozdíl menší než $\pm 120^\circ $, tak se to zesílí...doufám...

pro sčítání dvou fázově posunutých vln je třeba použít vtah

$\sin \alpha +\sin \beta =2\sin \left({\frac{\alpha +\beta }{2}}\right)\cos \left({\frac{\alpha -\beta }{2}}\right)$

a když je ten člen

$2\cos \left({\frac{\alpha -\beta }{2}}\right)$

větší než 1 tak dojde k zesílení, když je menší než 1, tak dojde k zeslabení.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson