Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 01. 06. 2021 17:12

check_drummer
Příspěvky: 3867
Reputace:   91 
 

Výuka obecně

Někde jsem četl, že i malým dětem by neměla být fakta předkládána automaticky, ale že by se měly snažit na ně přijít samy. (Trochu to souvisí s řešenm úloh zde.)
Bohužel to naráží na to, že ne vždy je tolik času a že každý ve třídě je jinak rychlý a ti rychlejší to zpravidla (ne nutné záměrně) prozradí ostatním, když řešení nahlas popisují.

A ještě mám jednu zajímavou zkušenost, že ti, kteří vyřeší nejrychleji jednodušší úlohy často nejsou nejrychlejší u úloh složitějších. Ale to už je spíš na nějaký psychologický výzkum.


Ve 21. století i vzdělaní lidé učili své děti, že látka je tvořená z atomů.

Offline

 

#2 01. 06. 2021 22:21

vlado_bb
Moderátor
Příspěvky: 6020
Škola:
Reputace:   137 
 

Re: Výuka obecně

Pricina toho, ze

check_drummer napsal(a):

ti, kteří vyřeší nejrychleji jednodušší úlohy často nejsou nejrychlejší u úloh složitějších.

moze byt v skutocnosti, ze obe ulohy vyzaduju rozdielne schopnosti. V prvom pripade ide skor o zapamatanie si izolovaneho faktu, v druhom pochopenie suvislosti. To druhe obvykle vyzaduje suvisle sustredenie sa (neprerusovane mobilom, facebookom, instagramom ...), co je pre mnohych ludi nedosiahnutelne.

Offline

 

#3 01. 09. 2021 13:33

Wotton
Logik
Místo: Plzeň
Příspěvky: 825
Reputace:   25 
 

Re: Výuka obecně

V podstatě mluvíš o metodě profesora Hejného, která se naštěstí v naších školách prosazuje stále více. I přes odpor některých rodičů :-D


Dva jsou tisíckrát jeden.

Offline

 

#4 02. 09. 2021 12:25

Eratosthenes
Příspěvky: 2425
Reputace:   131 
 

Re: Výuka obecně

↑ Wotton:

... a přes tvrdý odpor můj.

Ale šíření této metody je diskutabilní. Já osobně neznám nikoho, kdo by ji prosazoval,  koneckonců ani nevím, co to metoda Hejného je. Podle toho, co o tom vím, je to víceméně Komenského škola hrou, ovšem špatně pochopená a dovedená ad absurdum.


Budoucnost patří aluminiu.

Online

 

#5 02. 09. 2021 14:58

Wotton
Logik
Místo: Plzeň
Příspěvky: 825
Reputace:   25 
 

Re: Výuka obecně

↑ Eratosthenes:
Zjednodušeně bych to řekl tak, že je to metoda která vhodným výběrem cvičení a přístupem učitele vede žáky k tomu aby matematiku pochopili, místo toho aby se ji učili.

Za sebe mohu říci, že cvičení opravdu vedou myšlení dětí podobným směrěm kterým se ubírá mé jakožto člověka vysokoškolsky vzdělaného v obecné(toeretické) matematice.
Výsledky navíc opravdu ukazují na to, že děti převážně jsou o mnoho rychlejší v pochopení a i na soutěžích dosahují lepších výslekdů (samozřejmě ne 100%, některé děti lepších výsledků nedosahují).

A mě osobně to ubírá hodně práce, protože nemusím své děti učit sám :-D


Jako největší problém v současné době ale vidím, když dítě doma neví co má dělat a nemá matematicky schopné rodiče (což je většina), kteří se s tímto druhem cvičením nikdy nesetkali. Pak dítěti nedokážou poradit. Na druhou stranu, to ale ani v "klasicky vyučované" matematice: tam sice mnozí dokáží říct "jak to vyjde" ale už ne vysvětlit a zdůvodnit.


Dva jsou tisíckrát jeden.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson