Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý večer,
Po vnitřní ploše dutého vertikálně umístěného válce o poloměru 10 m se pohybuje po horizontální kružnici automobil. Součinitel tření mezi pneumatikami a vnitřním povrchem válce ve směru kolmém ke směru jízdy je 0,2. Jak velkou stálou rychlostí se musí automobil pohybovat, aby nespadl? Tíhové zrychlení je 9,81 ms-2 (na druhou).
Došla jsem k tomu, že by se normálová síla měla minimálně rovnat síle odstředivé, ale výsledek 80 km/h mi po odvození a dosazení nevychází. Prosím o pomoc.
Offline
Nedokážu si představit žádný jednoduchý postup, který by z čísel 10, 0.2 a 9.81 vyrobil číslo 80....
Nechceš napsat, jak jsi při výpočtu postupovala? Tvá věta "odstředivá síla se rovná normálové" nedává moc smysl...
Tíhová síla by se měla rovnat třecí síle, a třecí síla se rovná odstředivé krát ten součinitel smykového tření.
Offline
↑ MichalAld:
No právě, mi ten výsledek také nesedí...
Můj postup: Ft=Fod....mgf=mv2/r....m=[mathjax]\sqrt{gfr}[/mathjax]
Offline
↑ Dino105:
Aby se automobil udržel na stěně, musí třecí síla být aspoň rovna tíze automobilu. Tlaková síla je odstředivá síla.
Hmotnost automobilu se ve vzorcích vyruší. Odstředivá síla je m*r*omega^2=m*(v^2)/r
Třecí je odstředivá * koef. tření
tíha je m*g
Offline