Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 09. 12. 2022 17:17 — Editoval Eratosthenes (09. 12. 2022 17:19)

Eratosthenes
Příspěvky: 2584
Reputace:   132 
 

Kolik řešení má konstrukční úloha?

Konstrukční  úlohy požadují  sestrojit  geometrický  útvar,  jsou-li  o  něm  známy dostatečné  informace,  například  délky  některých  úseček, velikosti některých úhlů apod., nebo pokud jsou v rovině umístěny některé části útvaru (úsečky, úhly apod.). Tyto  hodnoty  nebo části útvaru nazýváme zadané prvky.

Z hlediska počtu řešení je zcela zásadní dělení konstrukčních úloh na

* úlohy polohové , u nichž je dána poloha některých prvků hledaného útvaru. Můžeme si to představit tak, že některé prvky hledaného útvaru dostaneme na papíře předtištěné, např:

Úloha 1 : je dána úsečka AB

http://imgway.cz/v/dbPN.jpg

Sestrojte trojúhelník ABC, jsou-li dále dány velikosti stran a,b

Úloha 2 : je dána kružnice k a na ní bod A.

http://imgway.cz/v/8ZK3.jpg

Sestrojte rovnostranný trojúhelník ABC, jehož vrcholy B,C leží na kružnici k.

* úlohy nepolohové , u nichž můžeme na začátku řešení zvolit jak prvek, který budeme umísťovat, tak jeho umístění, např.

Úloha 3 : Sestrojte trojúhelník ABC, jsou-li dány velikosti stran a,b,c.

Řešením každé konstrukční úlohy by měl logicky být každý útvar, který vyhovuje zadání. V případě úlohy 1 v tom není žádný problém. Je-li splněna trojúhelníková nerovnost, úloha má dvě řešení

http://imgway.cz/v/8ZK5.jpg

pokud není, úloha řešení nemá. V případě úlohy 2 zde drobný problém je. Úlohu lze vyřešit dvěma způsoby ("červeným" a "zeleným"),

http://imgway.cz/v/8ZK6.jpg

výsledné trojúhelníky se však liší jenom označením vrcholů. Vzhledem k tomu, že geometrické útvary jsou definovány jako množiny bodů a tyto dva útvary obsahují stejné body, je třeba je považovat za jeden trojúhelník, což znamená, že úloha 2 má jedno řešení.

Řešením polohové úlohy je tedy každý útvar, který splňuje zadání. Případné splývající útvary jsou považovány za jedno řešení.

Takže úloha 1 je polohová a má dvě řešení. Úloha 2 je polohová a má jedno řešení

Kdybychom ovšem tuto definici počtu řešení použili i u nepolohových úloh, měla by každá nepolohová úloha těch řešení nekonečně mnoho. Například v úloze 3 můžeme volit umístění libovolné strany, kterou pak můžeme umístit nekonečně mnoha způsoby. Výsledkem by bylo nekonečně mnoho trojúhelníků. Pojem počet řešení by tak u nepolohových úloh ztratil smysl.

Řešení nepolohové úlohy je tedy třeba definovat jinak. Otázkou je jak.

Jedna definice se nabízí velmi logicky. Nepolohovou úlohu totiž nelze řešit jinak, než tak, že ji změníme na úlohu polohovou. Trojúhelník, u něhož znám jen velikosti stran (nepolohová úloha) totiž nesestrojím jinak, než že si jednu ze stran zvolím (kteroukoliv) a umístím ji (kamkoliv). Tím ovšem z původní nepolohové úlohy vyrobím úlohu polohovou. Takže řešení původní úlohy nepolohové bude stejné, jako řešení úlohy polohové, kterou z ní řešitel vyrobil. Ovšem bohužel není tomu tak vždy.

Úloha 4 : Sestrojte trojúhelník ABC, je-li dáno v_c, t_c, c.

Je to nepolohová úloha se zadanými třemi prvky, polohovou úlohu z ní tedy mohu vyrobit třemi způsoby:

a) Je dána úsečka CP_c

http://imgway.cz/v/dbWm.jpg

Sestrojte ABC, je-li dána délka těžnice t_c, délka strany c a úsečka CPc je jeho výškou. 

http://imgway.cz/v/dbWn.jpg

Tato polohová úloha má dvě řešení. Stejná dvě řešení by tedy měla mít i původní úloha nepolohová. Ovšem  polohová úloha

b) Je dána úsečka AB. Sestrojte trojúhelník ABC, jsou-ji dále dány velikostii v_c a t_c 

http://imgway.cz/v/dbWo.jpg

má čtyři řešení. Zbývající úloha, kdy je umístěna těžnice, má opět jen dvě řešení.

Co s tím? Může řešení úlohy záviset na tom, jakou metodou je řešena? Může například hodnota determinantu  záviset na tom, podle kterého řádku nebo sloupce ho rozvineme? To bychom to (jak praví klasik) daleko nepřivedli.

Nezbývá než přijmout nepříjemnou skutečnost, že nutný převod nepolohové úlohy na úlohu polohovou nás může připravit o některá řešení původní nepolohové úlohy a počet řešení nepolohové úlohy definovat nezávisle na úloze polohové.

Řešením nepolohové úlohy je každý útvar, který vyhovuje zadání, s výjimkou útvarů navzájem shodných, které se považují za jedno řešení.

Kdybych to chtěl říct hodně učeně, pak jedním řešením nepolohové úlohy je třída rozkladu množiny všech trojúhelníků podle shodnosti, jejíž reprezentanti splňují zadání. 

K definici počtu řešení konstrukční úlohy tedy nejsou potřeba žádné negeometrické pojmy jeko zrcadla, hodinové ručičky apod. 

Úloha 5: Sestrojte trojúhelník ABC, je-li dáno: a=55mm; c=38/7cm; gama=75°
Je to nepolohová úloha, která byla zde formulována a řešena jako polohová úloha umístěním strany a. Připomeňme řešení této polohové úlohy:

http://imgway.cz/v/dbWk.jpg

Tato polohová úloha má tedy čtyři řešení - dvě dvojice navzájem shodných trojúhelníků. Znamená to, že nepolohová úloha má nejméně dvě řešení. Abychom však mohli vyloučit, že jich není víc, museli bychom provést zkoušku, tj. ukázat že zbývající dvě polohové úlohy nevedou k trojúhelníkům, které by nebyly shodné s trojúhelníky nalezenými v úloze s umístěnou stranou a.   

Úloha z posledního obrázku je (údajně) pro základní školy. Úvahy o polohových a nepolohových úlohách a jejich řešení jistě rámec ZŠ značně překračují. Vznešená formulace "najděte počet řešení polohové úlohy" byla proto nahrazena ekvivalentním a zcela jednoduchým "sestrojte všechny trojúhelníky, které..."


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

  • (téma jako vyřešené označil(a) Eratosthenes)

#2 09. 12. 2022 18:41

check_drummer
Příspěvky: 4623
Reputace:   99 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ Eratosthenes:
Ahoj,s tím, že shodné útvary považujeme za ekvivaletní bych byl opatrný. Co např. nepřímá shodnost? Pak by např. i úloha 1 měla jen jedno řešení. Ale i přímá shodnost může být problematická:

Např. je dána kružnice k, bod A a číslo d, sestrojte rovnostranný trojúhelník s délkou strany d, jehož jeden vrchol je A a druhý vrchol leží na kružnici k. Řešení může být více (ale např. i 0), ale všechny budou shodné (přímá shodnost) a přesto tak nějak cítíme, že je nechceme ztotožnit.

Sice jsou to všechno úlohy polohové, ale lze je formulovat jako nepolohové a ani tam bychom tedy nechtěli vždy ztozožnit shodná řešení.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#3 10. 12. 2022 17:33

Eratosthenes
Příspěvky: 2584
Reputace:   132 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ Eratosthenes:

check_drummer napsal(a):

Co např. nepřímá shodnost? Pak by např. i úloha 1 měla jen jedno řešení.

Ale jistě. Úloha 1 je polohová. Řešením je každý trojúhelník, který vyhovuje - úloha má dvě řešení. Příslušná nepolohová úloha je trojúhelník ABC, když znáš a, b, c. A ta má jedno řešení, protože ať zvolíš jakoukoli relevantní polohoovou úlohu, tj. ten trojúhelník sestrojíš, kde chceš a jak chceš, vždycky dostaneš dva shodné trojúhelníky. A shodné trojúhelníky jsou pro nepolohovou úlohu jedno řešení. Přece se běžně říká, že trojúhelník je velikostí stran jednoznačně určen a to mi s tím dobře koresponduje.

check_drummer napsal(a):

Např. je dána kružnice k, bod A a číslo d, sestrojte rovnostranný trojúhelník s délkou strany d, jehož jeden vrchol je A a druhý vrchol leží na kružnici k. Řešení může být více (ale např. i 0), ale všechny budou shodné (přímá shodnost) a přesto tak nějak cítíme, že je nechceme ztotožnit.

Ale to je polohová úloha. Tam ztotožňuješ jenom to, co splyne. Jinak nic.

check_drummer napsal(a):

Sice jsou to všechno úlohy polohové, ale lze je formulovat jako nepolohové.

Zkus to, a pak uvidíme.


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

 

#4 10. 12. 2022 19:58 — Editoval check_drummer (10. 12. 2022 19:59)

check_drummer
Příspěvky: 4623
Reputace:   99 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ Eratosthenes:

Nejprve musíme definovatco je to polohová úloha - že je dána poloha některých prvků není úplně jasné co je tím myšleno. Ale intuitivně asi nějaké přesné umístění v rovině. A spíš než prvků bych možná řekl množin, resp. považujeme úsečku (kružnici, ..) za prvek nebo za množinu? Ale chápu to tedy tak, že v rovině máme předepsáno, dke některé prvky (množiny) mají ležet.

Ale je asi pravda, že z polohové úlohy uděláme nepolohovou těžko: A sice v případě, že je dáno víc prvků než jeden, např. pevná přímka p a bod A a máme na p sestrojit bod X tž |AX| je minimální. Ale i tak (opunuji si s předchozí větou) by to mohlo být možné: Např. může být dána libovolná přímka p a libovolný bod A tž vzdálenost(A,p) je pevně dána. Prostě vztahy mezi prvky nepopíšeme absolutně (polohou), ale relativně pomocí vzdáleností a úhlů.

Ale je tedy asi nutné přesněji specifikovat co je to nepolohová úloha. (Každá, která není polohová?) Je např. nepolohová úloha taková, která obsahuje informace, že je dán libovolný bod A, libovolný bod B takový, že |AB|=x a libovolný bod C takový, že |AC|=y a [mathjax]\measuredangle(CAB) = z[/mathjax] (kde x,y,z je dáno) a máme řekněme sestrojit kružnici k obsahující body A,B,C.
A nebo lépe (protože spojení "je dán" může zavánět plohovou úlohou) - je požadováno sestrojit nejen tu kružncii k, ale i body A,B,C splňující podmínky výše. To už by mohla být úloha nepolohová.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#5 10. 12. 2022 20:00

check_drummer
Příspěvky: 4623
Reputace:   99 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

Já si pořád myslím, že polohová úloha je speciální případ nepolohové.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#6 10. 12. 2022 22:54 — Editoval Eratosthenes (10. 12. 2022 22:57)

Eratosthenes
Příspěvky: 2584
Reputace:   132 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ check_drummer:

Myslím, že situace je jednodušší než si myslíš. Když už to bereme takto zeširoka a obecně, pojem "poloha", který je víceméně intuitivně,  ale s dostatečnou zřejmostí používán na ZŠ a SŠ, musíme nahradit sprostým slovem "incidence". Polohová = incidenční, nepolohová = neincidenční.

Neincidenční (dříve nepolohová :-)  úloha je úloha sestrojit útvar (chceš-li množinu bodů), který není omezen žádnými incidencemi kromě těch, které vyplývají z definic týkajících se útvaru samotného. Například sestrojit trojúhelník, když znám a, t_a, alfa je nepolohová. Ano těžnice sice musí incidovat se středem strany, ale to vyplývá z definice těžnice trojúhelníka a musí to platit pro každý trojúhelník bez ohledu na nějakou úlohu. Je to incidence, která je dána útvarem samotným.

V momentě, kdy místo velikosti té těžnice budu mít zadáno, že střed strany má ležet na nějaké (jakkoliv libovolné) přímce, nebo v nějakém (jakkoliv libovolném) bodě, už je to úloha incidenční (dříve polohová), protože už to není incidence, která platí v každém trojúhelníku. Když v "nepolohovém" zadání trojúhelníka "a, t_a, alfa"  tomu chudákovi přibijeě těžnici na nějakou přímku nebo úsečku, už je to úloha incidenční (polohová), protože existuje spousta trojúhelníků, které mají těžnici úplně jinde.

Takže když máme sestrojit bod X, která  L E Ž Í na přímce p, je to bez ohledu na ostatní podmínky úloha  P O L O H O V Á, protože chudák bod má omezenou P O L O H U, což spousta jiných bodů nemá :-)

V takových případech bych dost pochyboval, že je toto rozlišování nějak potřebné. Ale třeba u toho trojúhelníka je to opravdu zajímavé.  "Nepolohově" je trojúhelních určen třemi prvky (chceš-li údaji, parametry...) a každá taková nepolohová úloha v sobě nutně skrývá právě tři úlohy polohové, protože při konstrukci musíš vždycky začít tím, že "umístíš", "specifikuješ", "konkterizujeě" jeden z těch tří parametrů.


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

 

#7 11. 12. 2022 08:07

surovec
Příspěvky: 972
Reputace:   23 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

Taky bych k tomu něco přidal. Také jsem nad touto problematikou občas dumal a, dle mého, je dělení na polohové a nepolohové úlohy v podstatě nesmyslné. Každou polohovou úlohu lze totiž vyřešit buď stejně, nebo jednodušeji jako nepolohovou a následně ji vhodným zobrazením (posunutí + otočení) převést na zadané prvky. Tak můžeme i "polohovou" úlohu a, c, gamma, kde je daná strana c, snadno řešit i metodami ZŠ.

Offline

 

#8 11. 12. 2022 08:17

Eratosthenes
Příspěvky: 2584
Reputace:   132 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ surovec:

Dobrá. Úloha "Je dána úsečka AB. Sestroj ABC, když znáš ještě velikost strany a a úhlu gama". Je polohová. Jak ji vyřešíš jako nepolohovou?


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

 

#9 11. 12. 2022 10:02

surovec
Příspěvky: 972
Reputace:   23 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ Eratosthenes:
Vždyť jsem to popsal. Někde stranou narýsuju [mathjax]B'C'=a[/mathjax], pak polopřímka [mathjax]C'X[/mathjax] taková, že [mathjax]|\angle XC'B'|=\gamma[/mathjax], pak kružnice [mathjax]k(B';r=c)[/mathjax], mám trojúhelník [mathjax]A'B'C'[/mathjax]. Následně [mathjax]\mathcal{T}(A'A): \Delta A'B'C'\rightarrow \Delta AB''C''[/mathjax] a na závěr [mathjax]\mathcal{R}(A,|\angle B''AB|): \Delta AB''C''\rightarrow \Delta ABC[/mathjax].

Offline

 

#10 11. 12. 2022 10:44 — Editoval Eratosthenes (11. 12. 2022 10:46)

Eratosthenes
Příspěvky: 2584
Reputace:   132 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

surovec napsal(a):

Vždyť jsem to popsal. Někde stranou narýsuju [mathjax]B'C'=a[/mathjax]...

... ale to jenom místo jedné polohové úlohy začínáš řešit jinou polohovou úlohu - "Je dána úsečka B'C'. Sestroj trojúhelník A'B'C' tak, aby [mathjax]B'C'=a[/mathjax]...

Prostě místo toho, abys umístil stranu c, tak jsi umístil stranu a. Místo jedné polohové úlohy řešíš úlohu jinou, ale opět polohovou...


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

 

#11 11. 12. 2022 14:31

surovec
Příspěvky: 972
Reputace:   23 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ Eratosthenes:
V žádném případě. Tu polohu B'C' si volíš sám, kdekoliv.

Offline

 

#12 11. 12. 2022 15:19

Eratosthenes
Příspěvky: 2584
Reputace:   132 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ surovec:

Ale to je úplně jedno. Při řeššní původní úlohy

"Je dána úsečka AB. Sestroj ABC, když znáš ještě velikost strany a a úhlu gama"

si tu úsečku zadáváě taky sám. A taky kdekoliv. A je polohová.


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

 

#13 11. 12. 2022 18:09

check_drummer
Příspěvky: 4623
Reputace:   99 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ Eratosthenes:

Ale když mám sestrojit trojúheník, který má strany o délkách a,b,c, tak si taky při konstrukci někde zvolím stranu BC(=a). A je to tedy polohová úloha?


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#14 11. 12. 2022 18:17

check_drummer
Příspěvky: 4623
Reputace:   99 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ Eratosthenes:

Je potřeba tedy definovat co je přesně myšleno tou indicencí.

Např. jsou následující úlohy indidenční (a proč)?

1. Sestrojte trojúhelník, jestliže je dána jeho strana BC a délka stran b,c. (Ostatně - jak bude to b,c zadáno - předpokládám jako délka nějakých úseček.)

2. Je dán obdélník D. Sestrijte čteverc, jehož obsah je shodný s obsahem čtverce D.

3. Sestrojte kružnici o poloměru r, která má neprázdný průnik s danou kužnicí k.

4. Sestrojte trojúhelník, který je stejnolehlý s daným trojúhelníkem T, střed stejnolehlosti je daný bod S a koeficient stejnolehlosti je 2.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#15 11. 12. 2022 18:20

check_drummer
Příspěvky: 4623
Reputace:   99 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ surovec:
To jsem si taky myslel, I jsem to někdepsal, ale uvědomil jsem si, že záleží nadefinici co je to valstně ta polohová úloha a co polohová úloha není. Ale podle mě to nakonec na tu nepolohovou vždy převedeme. :-)


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#16 11. 12. 2022 18:24

check_drummer
Příspěvky: 4623
Reputace:   99 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

Eratosthenes napsal(a):

surovec napsal(a):

Vždyť jsem to popsal. Někde stranou narýsuju [mathjax]B'C'=a[/mathjax]...

... ale to jenom místo jedné polohové úlohy začínáš řešit jinou polohovou úlohu - "Je dána úsečka B'C'. Sestroj trojúhelník A'B'C' tak, aby [mathjax]B'C'=a[/mathjax]...

Prostě místo toho, abys umístil stranu c, tak jsi umístil stranu a. Místo jedné polohové úlohy řešíš úlohu jinou, ale opět polohovou...

Ale to, že si někam umístím stranu a přece ještě neznamená, že řeším polohovou úlohu. Ano, polohová úloha by tak taky řešit šla, ale stejně tak lze takto řešit i úloha nepolohová. A vlastně asi každou úlohu budu řešit tak, že si "něco někam umístím" - i úlohu, kdy jsou dány délky stran a,b,c trojúhelníka, který chceme sestrojit, začnu řešit tak, že si někam umístím řekněme stranu a...


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#17 11. 12. 2022 19:39

surovec
Příspěvky: 972
Reputace:   23 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ Eratosthenes:To je přece jedno. I když úlohu nazveme "polohová" a následně umístím startovní úsečku, nakonec to pak můžu řešit stejně tak, že si udělám "pomocné" řešení vedle.
Nebo víš co? Korektně a jednoznačně definuj "polohovou" úlohu, něco jako "je umístěn objekt a při konstrukci je zakázáno použít geometrická zobrazení a taky je zakázáno použít to a to a to."

Offline

 

#18 11. 12. 2022 20:03 — Editoval Eratosthenes (11. 12. 2022 20:05)

Eratosthenes
Příspěvky: 2584
Reputace:   132 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ check_drummer:

>> Je potřeba tedy definovat co je přesně myšleno tou indicencí.

Incidence bodů, přímek a rovin není třeba definovat, je dána axiomaticky - viz např.

zde, str. 6

Incidence těchto útvarů se běžně překládá "něco leží na něčem", "něco prochází něčím".

V množinovém pojetí geometrie lze incidenci chápat jako existenci alespoň jednoho společného bodu, tj. dva útvary spolu incidují právě tehdy, když mají neprázdný průnik.
   
>> Ale to, že si někam umístím stranu a přece ještě neznamená,, že řeším polohovou úlohu.

Právě že znamená. Úlohu totiž začals řešit tak, že jsi umístil (zadal) část útvaru.


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

 

#19 11. 12. 2022 20:23

Eratosthenes
Příspěvky: 2584
Reputace:   132 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ surovec:

Korektně a jednoznačně definováno je v úvodním textu. Myslím, že dostatečně vysvětleno taky (šestý odstavec pod čtvrtým obrázkem). A u nepolohové úlohy je povoleno vše, kromě jediného - na začátku si zvolit prvek útvaru a zadat jeho polohu.


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

 

#20 11. 12. 2022 21:01

check_drummer
Příspěvky: 4623
Reputace:   99 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

Eratosthenes napsal(a):

↑ check_drummer:

Právě že znamená. Úlohu totiž začals řešit tak, že jsi umístil (zadal) část útvaru.

Jak potom vyřešíš tuto nepolohovou úlohu: Jsou dány délky stran a,b,c trojúhelníka. Sestrojte tento trojúhelník.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#21 11. 12. 2022 21:06

check_drummer
Příspěvky: 4623
Reputace:   99 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ Eratosthenes:

je dán bod A a číslo r, sestrojte kužnici se středem A a poloměrem r. Je to incidenční úloha?

Aco ty 4 mé úlohy výše?


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#22 11. 12. 2022 21:09

check_drummer
Příspěvky: 4623
Reputace:   99 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

Eratosthenes napsal(a):

↑ surovec:

A u nepolohové úlohy je povoleno vše, kromě jediného - na začátku si zvolit prvek útvaru a zadat jeho polohu.

Každou konstrukci ale takto začít musíš. I nepolohovou úlohu: Sestrojite úsečku AB o délce x začnu tak, že si zvolím bod A...

Mícháš dohromady zadání úlohy a postup jejího řešení. To jsou dvě odlišné věci.


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#23 11. 12. 2022 21:21

check_drummer
Příspěvky: 4623
Reputace:   99 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

Eratosthenes napsal(a):

↑ check_drummer:

Neincidenční (dříve nepolohová :-)  úloha je úloha sestrojit útvar (chceš-li množinu bodů), který není omezen žádnými incidencemi kromě těch, které vyplývají z definic týkajících se útvaru samotného.

Definovat něco tak, že něco z něčeho nevyplývá je definece poněkud problematická (možná až nekorektní):
1) Není to definice logiky prvního řádu - v definici vlastbně říkáš, že existuje/neexistuje důkaz čehosi. Takže kdybys to měl formalizovat, musel bys použít pojem důkazu atd...
2) Není jasné, zda lze u každé úlohy vůbec určit, zda je incidenční. někdy to může být zřejmé, jindy budeš muset použít různá složitá odvození. Jindy půjde o nerozhodnutelný výrok. :-)
3) Axiomy indicence jsou jasné. Ale není jasné co znamená pojem "být omezen incidencemi".


"Máte úhel beta." "No to nemám."

Offline

 

#24 12. 12. 2022 09:22

Eratosthenes
Příspěvky: 2584
Reputace:   132 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ check_drummer:

Vidím, že's mě zasypal otázkami jako vulkán. Pokusím se vyhrabat (tj. na všechno odpovědět), ale nevím, kdy se k tomu dostanu. Zrovna dnes mám totiž dost fofr...


Budoucnost patří aluminiu.

Offline

 

#25 12. 12. 2022 10:12

surovec
Příspěvky: 972
Reputace:   23 
 

Re: Kolik řešení má konstrukční úloha?

↑ Eratosthenes:Tak mi už konečně řekni (bez vytáček), co je nepolohového na tom, že použiju zobrazení pro přenesení pomocného shodného útvaru na zadaný polohový objekt. Vlastně mohu odpovědět za tebe: NIC.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson