Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Mějme v rovině n přímek. Žádné dvě nejsou rovnoběžné, tedy každá s každou se protíná. V jednom bodě se protínají nejvýše dvě přímky. Jaký je počet jejich průsečíků? Vyjádřete tento počet jako výraz závisející na počtu přímek a dokažte jej matematickou indukcí.
Prosím o vysvetlenie. Ďakujem za pomoc.
Offline
↑ klaudia09:
Tak ja neviem... podľa zadania každá dvojica priamok znamená 1 priesečník - nie?
Alebo teda priamky očíslovať a vytvárať rôzne dvojice...
Offline
K přímému důkazu vede tato snadná úvaha:
Kolik průsečíků může mít jedna dvojice přímek podle zadání?
A kolik dvojic přímek můžeme vybrat?
Má-li se dokazovat matematickou indukcí, tak navrhuji postupovat podle následujících kroků. Zkuste odpovědět na následující:
Jak bude znít dokazované tvrzení? A jaký bude základ matematické indukce? A jak bude vypadat indukční předpoklad?
Offline
Indukce je krásná věc. Uvažuj, že už máš nakreslených třeba 7 přímek (zatím se nestarej o to, kolik mají průsečíků) a přidáváš tam tu 8. S každou z těch 7 předchozích bude mít jeden průsečík. Takže nám jich přibylo 7.
Teď to jen zobecni na N a N+1, prověř, jak to je pro N = 0, 1, 2, ... to by mělo stačit, a máš to.
Offline
↑ klaudia09:
No a?
Každá dvojica priamok vytvorí 1 priesečník (podľa zadania).
Koľko (rôznych) dvojíc, toľko priesečníkov.
Priamky si trebárs očísluj a rob dvojice, keď ti nič iné nenapadne.
6 čiar 1,2,3,4,5,6
12, 13, 14, 15, 16....5ks
23, 24, 25, 26...4ks
34, 35, 36...3ks
45, 46...2ks
56...1ks
Spolu: 5+4+3+2+1=15
Buď konfrontuj ponúknuté riešenia, alebo ešte skúšaj pre rôzne n.
To fakt nevieš zistiť počet dvojíc z n prvkov? Typická SŠ úloha...
Ktorá VŠ, prosím?
Offline
↑ Honzc:
:-)
Ten neponúkam, zaujalo ma, že zadávateľka o riešení úlohy zrejme vôbec nič netuší (keď ukazuje ponúkané možnosti). K indukcii je tu zopár príspevkov od iných, má sa robiť až po "objave" vzťahu...
Okrem toho som si istá, že vzhľadom k podstate je ten dôkaz obecne známy - mýlim sa?
Offline
↑ Honzc:
:-)
Ten neponúkam, zaujalo ma, že zadávateľka o riešení úlohy zrejme vôbec nič netuší (keď ukazuje ponúkané možnosti). K indukcii je tu zopár príspevkov od iných, má sa robiť až po "objave" vzťahu...
Okrem toho som si istá, že vzhľadom k podstate je ten dôkaz obecne známy - mýlim sa?
Offline
Já to teda zkusím (ten důkaz indukcí) - máme li (n-1) přímek, a přidáme n-tou, přibude nám (n-1) průsečíků (s každou původní jeden průsečík).
Pokud tedy máme celkem n přímek, tak při jejich postupném přidávání získáme
0 + 1 + 2 + 3 + ... + (n-1) průsečíků.
Což je tedy součet aritmetické poslopunosti, což je [mathjax]\frac{n}{2}(0+n-1)[/mathjax]
Offline
Dobrý den, milý kolegové,
překvapuje mě, že slečně na její příspěvky reagujete. Vždyť je to už několikátý příspěvek, ve kterém ani nepozdraví, nenaznačí aspoň kousek cesty k řešení a navíc prakticky nereaguje. A jen čeká, až jí úlohu vyřešíte. Porušuje pravidla fóra, na to poukázal i Stýv, když jí mnoho příspěvků uzavřel. Chápu, že v poslední době je uživatelů, kteří chtějí pomoci v matematice, málo, nicméně pokud bychom chtěli udržet úroveň fóra, měli bychom se podle pravidel chovat i my. :-)
Vše dobré.
Váš Al1
Offline
↑ Al1:Dakujem za rozumny prispevok. To, ze pouzivatelov ochotnych pomoct v matematike ubuda, suvisi s tym, ze pribuda tych, ktori nechcu pomoct, ale prezentovat svoju schopnost riesit stredoskolske ulohy. Sformulovat spravnu navodnu otazku alebo vhodne ulohu zjednodusit je casto narocnejsie, ako prasknut sem kompletne alebo takmer kompletne riesenie. Takze casto aj viem, ako by som mohol pytajuceho sa doviest jeho vlastnymi silami k rieseniu, ale preco by som to robil, ked o malu chvilu pride niekto, kto sice neovlada LaTeX, ale s oblubou poskytuje hotove riesenia.
Offline
↑ Al1: Smichal jsi dohromady dve uzivatelky, ale tve zmateni chapu, velky rozdil mezi nimi neni.
Taky nerozumim tomu, co vede nektere lidi k tomu, ze kdyz nekdo polozi dotaz (nebo nam dokonce zada ukol), nekdo jiny mu na nej poskytne nejakou radu nebo navodnou otazku, tak necekaji na reakci tazatele a sypou dalsi a dalsi rady a navody az nekdo poskytne uplne reseni, ktere pak tazatel mozna opise do domaciho ukolu a nic se nenauci, mozna se tazatel ani nevrati protoze to vyresil sam… tezko rict, kdyz je tu na jeden dotaz pet odpovedi a zadna reakce tazatele.
Ja uz sekce ZS – VS: uvod radsi moc nesleduju, protoze to je furt to same.
Offline
↑ Stýv:
No jo, máš pravdu, mně ty dotazy přišly od obou v podstatě stejně zadané, proto ten omyl.
↑ vlado_bb:
Ano, občas se nějaký poskytovatel hotových řešení objeví, máš pravdu v tom, že je mnohdy daleko tězší dát jen malou radu, popostrčit, aby na tazatel dotazu přišel sám
↑ MichalAld:
Ale ne, já přeci nerozhoduji o tom, jak se má odpovídat. A tvé příspěvku čtu rád. :-)
Tak hezký den všem.
Al1
Offline
↑ misaH: Preto som sa aj pýtala. Naozaj som netušila, aké je riešenie. A nepochopila som ani Váš návrh, preto som nereagovala. Čakala som, či mi niekto neponúkne nejaký iný návod. Okrem toho som aj veľmi sklamaná z prístupu. Veľmi ponižujúce, naozaj. Po prečítaní tohto sa cítim veľmi zle a to som v matematike vždy vynikala a nemyslím si, že si zaslúžim takú odpoveď. Na iných stránkach so študijnými otázkami som nič podobné nezažila.
Offline
↑ klaudia09:
Ahoj, víš co se po tobě chce? Vyzkoušela sis sama, kolik je těch průsečíků třeba pro 2,3,4 přímky?
Offline
↑ klaudia09:
Vieš čo - v matematike si vynikala a nevieš zistiť, koľko dvojíc sa dá vytvoriť z n prvkov? Ani s návodmi, ktoré si dostala?
Tú VŠ si nešpecifikovala, nechápem prečo. Je rozdiel škola, kde je matika iba "prílepok" a škola, kde sa s matikou počíta ako závažnou súčasťou. Aj vysvetľovanie je vtedy iné...
Už by ma zaujímala aj SŠ, na ktorej si vynikala z M. Je dobré takéto veci vedieť, lebo je rozdiel gymnázium a stredná škola pre chovateľov zvierat.
Úloha je naozaj v podstate jednoduchá, vrátane indukcie. Ak netušíš, čo to je, treba sa (prípadne aj s vysvetlením, napr. chodila som na SŠ, kde bola M raz za týždeň) priamo spýtať. Okrem toho si postup dostala... A naozaj - načo si uviedla tie predpokladané výsledky?
Toto fórum je určené na pomoc a nie na kompletné riešenie úloh - je to v pravidlách fóra, bolo si ich treba prečítať. Potom by si nečakala, že ti tu úlohu niekto priamo vyrieši. Uviedla by si presne, s čím máš vlastne pri riešení problém, lebo veď ani úloha nevznikne z ničoho nič a čosi ste si okolo nej vari hovorili...
Ak som ťa niečím urazila, mrzí ma to - ale hodiť sem úlohu s tým, že riešte mi ju, to sa naozaj na tomto fóre nerobí. Miesto poďakovania (sme tu samí dobrovoľníci) alebo špecifikácie, čomu presne si vo výklade neporozumela spustíš nárek. Naozaj to vyzerá, že ti nejde o porozumenie, ale o kompletné riešenie, no a to úlohou fóra bohužiaľ nie je... aj keď občas sa nájde niekto, kto sa potrebuje predvádzať a ten potom to kompletné riešenie ukáže.
Eratosthenes ti v súkromnej správe tiež nepomohol?
No - drž sa, želám ti úspech...
Offline
Stránky: 1