Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj, mám zadání této rovnice -6x = 3x^2 + 1, ale mohu ji upravit na -3x^2 - 6x - 1 = 0 i 0 = 3x^2 + 6x + 1. Kořeny zůstávají stejné, ale mění se obor hodnot a také směr otevření paraboly, když je koeficient a kladný nebo záporný. Pokud jsem neudělal chybu, tak jak to, že to mohu interpretovat dvěma způsoby a obecně kažnou kvadratickou rovnici v základním tvaru vynásobením -1?
Předem děkuji.
Offline
↑ Merda:
Dle mého se bavíš o dvou různých věcech. Rovnicích a funkcích. To co jsi napsal, jsou rovnice upravené ekvivalentní úpravou, kde násobíme minus jedničkou.
Pokud by jsi napsal
y=3x^2...
y=-3x^2...
Tak jsou to dvě různé funkce.
Ale třeba ti to vysvětlí někdo odborněji
Offline
↑ Merda:
Ahoj, marnes má pravdu. Co máš přesně na mysli pod tím "mění se obor hodnot", obor hodnot čeho?
Jinak to je přece princip ekvivaletní úpravy - že sestrojíš sice jinou rovnici, ale ekvivalentní, tj. se stejnou množinou kořenů.
Offline
↑ check_drummer: No já jsem na to došel tak, že se učím na khanacademy.org a tam je téma "Určování kořenů kvadratické rovnice" a zadání: "Vyřeš následující rovnici. -6x = 3x^2 + 1 a vyber 1 odpověď:" s odpověďmi a) až d), ta správná byla [mathjax]x=\frac{3\pm\sqrt67}{-3}[/mathjax] a já to měl [mathjax]x=\frac{-3\pm\sqrt67}{3}[/mathjax]. Tak jsem došel na ten způsob rozdílných úprav toho zadání, což sice vede na stejné kořeny, ale pokud to vezmu jako funkci, tak rozdílné funkce a jejich obory hodnot podle směru paraboly nahoru nebo dolů.
Nevím ale, kde jsem přišel na to, že můžu vzít rovnici a udělat si z ní funkci. Marnes má pravdu, jsou to tedy dvě různé věci.
Děkuji Vám oběma.
Offline
↑ Merda:
Pokud ti to vyšlo špatně, tak to nebylo tím jestli jsi měl parabolu nahoru nebo dolů, ale že jsi provedl neekvivalentní úpravu. A nebo jsi nepoužil správně vzoreček.
Offline
↑ Merda:
No - keď urobíš grafy oboch funkcií, budú pretínať os x v dvoch rôznych bodoch, zhodných pre fciu s mínusom aj bez neho.
Tam je hodnota oboch funkcií rovná 0.
ináč napríklad -6/2 má rovnakú hodnotu ako 6/-2, je to totéž, výsledpk v akadémii a u teba je rovnaký, len zapísaný ináč a pochádzajúci z ekvivalentnej rovnice...
Offline