Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj,
mám tuto úlohu:
Na parkovišti je přesně 105 parkovacích míst pro osobní auta.
Zaparkuje-li na parkovišti autobus, obsadí vždy 4 parkovací místa pro osobní auta.
(Parkoviště tedy zcela zaplní např. 101 osobních aut a jeden autobus.)
7.1 Na zcela zaplněném parkovišti je počet osobních aut stejný jako počet autobusů.
Vypočtěte, kolik je na parkovišti osobních aut.
7.2 Na zcela zaplněném parkovišti je osobních aut o čtvrtinu více než autobusů.
Vypočtěte, kolik je na parkovišti autobusů.
7.1. se vyřeší snadnou soustavou dvou rovnic o dvou neznámých, výsledek je 21
Trochu se ale trápím s tou 7.2 a nepřišla jsem na jiné řešení než na tabulku, kterou postupně odečítám autobusy a přičítám čtyřnásobek aut. Což dá výsledek hned v prvním kroku.
NENAPADÁ VÁS ALE NĚJAKÝ ZPŮSOB, JAK TO VYJÁDŘIT SOUSTAVOU ROVNIC, ABY TO FUNGOVALO???
Offline
↑ kristynak:
Ahoj,
Problém je možná v tomto:
Když je aut x, autobusů y a aut o čtvrtinu víc než autobusů, tak se z toho často vyvozuje x+1/4*x = y.
Ale je to opravdu tak?
Offline
Ne, v tom problém nebyl. Chápu, že když je aut o čtvrtinu víc autobusů, tak x = 1,25 y
Pokoušela jsem se řešit soustavu
x+y = 105
x=4y
x= 1,25y
Přičemž je zjevné, že ty poslední dvě rovnice jsou v rozporu a nemohou platit současně, což vidím teď, ale když jsem je měla vyjádřené jinak, zas tak zjevné to nebylo.
Pak stačilo si uvědomit, že x = 4 y řeší místa, kdežto x = 1,25 y kusy vozidel.
ale že to pak nějak musím převést na místa, kterých je 105
Takže je třeba řešit soustavu
x + 4 y = 105 (každý autobus zabere čtyři místa)
x = 1,25 y (aut je tam o čtvrtinu víc než autobusů).
řešením pak je 25 aut, 20 autobusů. Odkaz
No ale jako přijímačková úloha, u které je třeba přehodit mezi úkoly myšlení, docela masakr.
Offline
↑ kristynak:
Tak problém "x+y=105 a x=4y" by mě opravdu nenapadl :-)
x + 4 y = 105 (každý autobus zabere čtyři místa)
x = 1,25 y (aut je tam o čtvrtinu víc než autobusů).
je samozřejmě správně.
Offline
↑ Eratosthenes:
No, to vás nenapadne, když řešíte jen ten druhý problém. Když řešíte nejdříve ten první a hlavu máte nastavenou na to, že přece "míst pod autobusy je 4 x víc a musím to tam nějak vecpat), tak se od toho blbě odpojuje. Navíc tam tu informaci někam vtlačit musíte, takže vás nenapadne hned, že je to blbě.
Celkově mi připadá, že ty přijímačky 2023 byly hravé a kreativní nějak moc. Deváťáci jedou v matice teprve první kolo a hodně věcí nemají zažitých. Skoro si říkám: zlatý Běloun a učení podle vzoru.
Offline
↑ kristynak:
Ale to není o nějakých "dvou problémech" a kreativitě. Úlohy typu "králíci a slepice mají dohromady 20 hlav a 50 nohou" byly na základce standard vždycky. V jedné rovnici sčítáte hlavy (místa na parkovišti), ve druhé sčítáte nohy (vozidla). Na tom není nic kteativního a v Bělounovi jsou takové úlohy taky (viz např. 115/17, 117/36 atd.)
Offline
↑ kristynak:Ahoj
úlohy tohoto typu vyřešíš snadno i bez rovnic
7.1 Pokud je autobusů i aut stejně, stačí vytvořit jejich dvojice, které jdou za sebou
Autobus, auto/ Autobus, auto/...... Každá dvojice zabere 5 míst. Aut i autobusů je stejně, tedy 105:5
7.2 podobně
Autobus ,auto,1/4 auto/Autobus, auto,1/4 auto/....
V každé přihrádce je5a1/4 místa, tedy21/4
105:(21/4) je počet přihrádek, tedy i autobusů
Offline