Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑ Chavier:↑ Chavier:
Nebereme v úvahu případy, kdy je nějaké číslo nulové
Jestli je 0 přirozené číslo, je sporné.
a=1, řešení je 98 (1+98, 2+97, 3+96,...,98+1)
a=2, řešení je 97 (1+97, 2+96, 3+95,...,97+1)
a=3, řešení je 96 (1+96, 2+95, 3+94,...,96+1)
.....
a=98, řešení je 1 (1+1)
Existuje vzorec 1+2+3+...+n = n(n+1)/2
Offline
↑ Chavier: Môžete si to predstaviť ako 100 bodiek, medzi ktoré treba umiestniť dva oddeľovače - koľkými spôsobmi?
Offline
↑ Chavier:
Pozdravujem,
Mozes upresnit ci dve riesenia, ktore su permutacie medzi sebou povazujes za rozne, alebo za rovnake?
Offline
↑ vanok:
Jinými slovy (pro zadavatele) - je a=1, b=2, c=97 stejné řešení jako a=97, b=1, c=2?
Offline
↑ check_drummer:
Vsetki situcie sa daju vyriesit.
Co sa tyka metod, postup od ↑ vlado_bb: je najelegantnejsi.
Offline
↑ vlado_bb: ďakujem, jasné, oddeľovače oddeľujú počet bodiek reprezentujúce čísla a,b,c, takže z 99 pozicii oddeľovačov vyberam 2?
Keďže sa jedná o prirodzené čísla, oddeľovače nesmú byť na kraji
Riešenie je 99 nad 2
Offline
↑ Chavier:
Pozdravujem,
Princip “z odelovacmi” si dobre pouzil, ale mozes upresnit riesenie podla poznamky co som napisal v #4;
( a tiez ci uvazujes iba nenulove prirodzene cisla, alebo aj nulove).
Offline
↑ Richard Tuček:
Jestli je nula přirozené číslo, to není sporné, ale v zadání nedefinované. Možné je obojí a žádný spor v tom není. Je třeba jen upřesnit zadání.
Offline
check_drummer napsal(a):
↑ vanok:
Jinými slovy (pro zadavatele) - je a=1, b=2, c=97 stejné řešení jako a=97, b=1, c=2?
Samozřejmě že není. Jsou to dvě různá řešení nějaké rovnice. Pokud bych to chápal jinak, musel bych taky tvrdit, že rovnice
[mathjax]\huge a^b=16[/mathjax]
má jen dvě řešení, protože
a=2; b=4
a=4; b=2
je totéž.
A to snad tedy ne...
Offline
↑ Eratosthenes:
Pozdravujem,
V niektorych situciach je to opatrne upresnit ( ako aj pre danu rovnicu, ake riesenia uvazujeme).
Iny taky pripad 6=2x3=3x2 …
Offline
↑ vanok:
Jenomže výraz 6=2*3 není rovnice, ale rovnost. Ta buď platí, anebo neplatí. O nějakém "řešení" tady nemá smysl mluvit. Rovnice jsou
6=a*3; 6=2*b, které mají jedno řešení
6=a*b
která má v N čtyři řešení. Řešením rovnic a soustav o dvou neznámých je totiž
u s p o ř á d a n á
dvojice
a jistě platí [2;3]<>[3;2].
Ano, která řešení uvažujeme a která ne, je jistě možné v zadání upřesnit. Ale v zadání ↑ Chavier: nic takového není a řešitel si zadání nesmí upravovat k obrazu svému...
Offline
↑ Eratosthenes:p
Pozdravujem,
Presne ako som napisal vysie, moze byt opatrne upresnit co nas zaujima:
Priklad 1: Urcite 100 ako sucet 5ych nenulovych prirodzenych cisiel.
A) dve riesenia, ktore sa lisia poradim povazujeme za identicke.
B) dve riesenia ktore sa lisia poradim povazujeme za rozne.
Priklad 2. Interpretuj zakladnu aritmeticku vetu:
Kazde nenulove prirodzene cislo ma jedinny rozklad ( ak nam nezavisi na poradi).
Taketo vyroky maju pochopitelne v kazdej situacii riesenie, a niekedy je opatrne ich upresnit .
Offline
↑ Eratosthenes:
Ano, ale v případě, kdy se v té rovnici proměnné vyskytují symetricky, je lepší se ujistit. Jinak ale platí co říkáš.
Offline
Offline
Asi bych těch sto stejných puntíků rozdělila do tří přihrádek s pomocí dvou stejných přepážek . Pak by se ale muselo odečíst množství situací, kdy zůstává přihrádka prázdná, pokud není nula přirozené číslo. A pak bude záležet i na tom, zda se bere 3+2+95 stejně jako 95+3+2,, podle toho, na co to potřebuješ.
Offline