Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj,
A) jsem úplný laik, ale snaživý :-)
B) pokud bych měl poslat dotaz jinam, prosím dejte vědět kam
C) a trochu se stydím, že mi to nejde vyřešit...
Můj dotaz - stojím na břehu moře a sleduji západ slunce, mám 180 cm. Vedle mě dítě, které má 100 cm - o kolik sec dříve uvidí dite slunce zapadnout?
ChatGPT a jiní se s odpověďmi liší od 19 sec do 2,5 min... Já zkoušel počítat, ale:
1. Vzdálenost obzoru ještě asi dám
2. No, ale pak to začíná. Jednak nevím, jak vlastně přesně postupovat dále a druhak nevím, co lze "beztrestně" zanedbat a co při vzdálenosti Slunce provede ve výpočtu zásadní rozdíl.
3. Rozdíl vzdálenosti bodů, které vidí dospělý vs. dítě mi vyšel cca 1,2 km. Lze to zanedbat a brát jako jeden bod? Nebo nelze a je nutné brát v potaz i zaoblení Země?
4. Je potřeba brát v potaz i zaoblenou dráhu Slunce, a to, že se může také vzdalovat nebo přibližovat?
Faktorů ke zvážení je asi ještě více - mě ještě napadlo...
Dejme si jeden referenční čas a bod, např.:
Datum: 1.9.2024
Místo: 39,8116109, 15,7869854 (Scalea, Itálie)
(Nebo pokud by to situaci komplikovalo, zvolte klidně jiný.)
Uměl byste mi to někdo prosím spočítat a vysvětlit?
Díky :-)
Roman
Ahoj, zkusi bych spočítat rozdíl úhlů k obzoru u dospělého a u dítěte. Ale to samo asi stačit nebude, podle mě si nemůžeš zvolit libovolně místo, kde budeš západ pozorovat - na různých místech bude ten časový rozdíl jiný, protože Slunce bude zapadat "jinak šikmo".
A Chat botům bych nevěřil, maximálně bych je použil pro konntrolu abych si ověřil jak moc jsou blbí. :-)
↑ roman.1: