Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑↑ ttopi:
Pokud jedou za sebou nemají stejný čas ale dráhu. (asi jen překlep)
Takže jsem si s dovolením přivlastnil myšlenku od ttopi a trochu ji opravil. (ttopi promiň)
U těchto typů úloh je důležité, co mají auta společného.
a) Pokud jedou za sebou, mají společnou dráhu, protože jedou stejným směrem a někde se setkají, čili ujedou oba stejně.
b) Pokud jedou proti sobě, mají společný čas, protože se za nějaký čas potkají a je jedno jakou jede kdo rychlostí.
Offline
↑↑ Syslinho15:
Pokusím se ti to vysvětlit trochu obšírněji:
Označme:
s - vzdálenost Praha - Bratislava (360 km)
s_1 - vzdálenost Praha - místo setkání (máme určit)
v - celková rychlost aut
v_1 - rychlost auta jedoucího z Prahy (80 km/h)
v_2 - rychlost auta jedoucího z Bratislavy (70 km/h)
t - celkový čas setkání (máme určit)
Můžeme tedy sestavit rovnice:
1)
2)
3) celková rychlost aut je součtem jednotlivých rychlostí, protože auta jedou proti sobě
Z rovnice 1) vyjádříme čas t
4)
Do rovnice 4) dosadíme rovnici 3)
5) - celkový čas, za který se auta srazí
Do rovnice 2) dosadíme čas t z rovnice 5) a vypočteme vzdálenost aut od Prahy
6)
Teď už stačí dosadit do rovnic 5) resp. 6) známé hodnoty a vypočítat to na co se nás ptají.
Auta se setkají za 2 hodiny 24 minut od výjezdu ve vzdálenosti 192 km od Prahy.
Offline
psrosím o vypočtení a vysvětlení tohoto příkladu; teď bereme slovní úlohy pomocí dvou neznámych,jestli by jste to mohli pomocí dvou neznámych vypočítat: Cesta z A do B dlouhá 11,5 km nejdříve stoupá vzhůru, pak chvíli vede po rovině a nakonec klesá dolů. Chodec ušel cestu z A do B za 2h a 54min, cestu zpět za 3h a 6min. V obou směrech šel do kopce stálou rychlostí 3km/h, po rovině 4km/h a z kopce rychlostí 5km/h. Vpočtěte délku stoupání a délku klesání na cestě z A do B. předem děkuji.
Offline
Tak, jdeme na to.
Víě, že cesta z bodu A do bodu B (dále budu značit ) trvá 2h a 54minut, čili 2,9h.
Vzoreček pro čas je .
Víš, že cesta má 3 úseky, přičemž každý se jde jinou rychlostí a každý má svou délku - ty označím jako , přičemž vím, že
.
Takže dostávám první rovnici:
Cesta zpět trvala 3h a 6 minut, což je 3,1 hodin.
Víme ale, že zpět se jde nejprve po úseku s_3 ale rychlostí v_1 což je rychlost do kopce, úsek s_2 je stejný pro obě trasy, protože je rovný. Úsek s_1 se jde při zpáteční cestě z kopečka, takže rychlostí v_3.
Opět sestavím rovnici:
V obou rovnicích mám sice 3 neznáme, ale lehce to vyřešíme. Jelikož , tak z toho vyjádřím, že
a dosadím.
Celkem mám soustavu 2 rovnic o 2 neznámých, která vypadá takto:
Vynásobím obě rovnice 60 a dále upravuju. Posčítám co se dá a nakonec vyleze postupně , pak
a nakonec
.
Mě tedy vyšlo, že první úsek je dlouhý 3km, druhý 4km a třetí 4,5km - vyšla i zkouška.
Offline
Offline
1, ale jak asi nykdy nepřidu na to jak ty slovní ulohy počítat když mi to nedkdo vypočítatá řeknu si jak je to lehké ale já bych asi na to nikdy nepřišel a a s další ulohou si zas nevím rady . ted ještě napíšu jednu úlohu a zeptám se vá přoč je to špatně.
Offline
smícháním polotučného a plnotučného mléka v poměru 1:2 získáme mléko, které obsahuje 30g tuku v každém litru, kdežto smícháním v poměru 2:1 získáme mléko s 25g tuku v 1 litru.kolik g tuku obsahuje 1 l plnotučného mléka? já jsem to řešil takhle:
1y/2x=30
2y/x=25 kde je chba?
Offline
No já bych to řešil takto:
V prvním případě je poměr 1:2, takže prvního je x a druhého 2y (prostě 2x tolik) a když to smíchám tak dostanu 30g tuku na litr.
V druhém případě je poměr 2:1 a pak mám 25g tuku na litr.
Udělám to přes tzv "vážený průměr"
Vyřeším soustavu a vyjde mi - je to dobře?
Offline
Asi jsem nezvolil dobrý přístup. Tak jinak.
Při poměru 1:2 je jasné, že nejmenší počet litrů mléka po smíchání je 3(1+2). Nebo to může být 6(2+4) nebo 9(3+6) - vždy ale musí být poměr 1:2.
Proto beru ten nejjednodušší případ, že mám na konci 3 litry - 1 polotučného a 2 litry plnotučného.
Pak vím, že neboli 1 litr s X obsahem, k tomu 2litry s Y obsahem a celkem mám 3 lytry s 30g obsahem.
Už je to lepší?
Offline
potřepuji pomoct s tímto příkladem: Po okruhu dlouhém 2500m jezdí dva motocykly. potkávají se každou minutu , jezdí-li proti sobě, a míjejí se každých 5 min, jezdí-li týmž směrem. Určete jejich rychlosti za předpokladu, že jsou stálé a nezávislé na směru jízdy.
Offline
↑ martas277:
Označme
x - rychlost rychlejšího motocyklu
y - rychlost pomalejšího motocklu
Když jezdí proti sobě pak dohromady ujedou jeden okruh tj 2500 m za 1 minutu tj za 60 vteřin (než se potkají)
pak lze sestavit rovnici:
Když jezdí za sebou tak ten rychlejší musí ujet za 5 minut tj za 300 vteřin o 1 okruh více
tj o 2500 m více než ten pomalejší.(než se minou)
Pak lze sestavit rovnici:
Teď už stačí vyřešit soustavu dvou rovnic o dvou neznámých tedy:
Sečteme obě dvě rovnice a dostaneme:
Dopočítáme y
Pokud bychom ty rychlosti převedli na km/h
pak:
Offline
↑ Chrpa:
Zdravím srdečně :-)
podobnou úlohu jsme řešili před rokem - zde na závěr tématu: http://forum.matweb.cz/viewtopic.php?id=476 Než samotná úloha, je v tom tématu pěkné, že si přejeme, aby nám smysl pro humor vydržel co nejdéle, no to jo, to platí i po roce :-)
Offline
Sakra, byl jsem doučovat a celou cestu se těším, jak napíšu svůj výpočet, ale už to nemá cenu, je prakticky stejný, jako ten Chrpův :-)
Ale přecijen něco. Tu rovnici musí žák základní školy cítit jako vyplivnutou. Je potřeba to více vysvětlit.
Čili takto bych na to šel já:
Vím, že ten pomalejší ujede rychlostí za 300 sekund úsek
Ten rychlejší, aby se mohli potkat, ho musí vždy předjet o kolo. Takže ujede celé kolo, což je 2500m a + to, co ujede ten pomalejší a to rychlostí .
Jelikož se časy rovnají, napíšu to do rovnice.
Z toho už vyleze, že
Tímto se omlouvám Chrpovi, pokud se bude cítit ukřivděný, ale jsem si opravdu jist, že by málokdo pochopil, poroč je například u té druhé rovnice v závorce . Nakonec to vyleze stejně, ale opravdu na základní škole je třeba si uvědomit, že takové rovnice a počty vidí poprvé v životě a těžko hned pochopí, že to takhle bude vypadat.
EDIT: Jinak k tomu doučování. Konečně poznávám, zač je toho loket. Učím kluka šikovného a chápavého, ale přesto jsem se zapotil, než jsem mu pořádně vysvětlil, že když nanášim zprava 60°, tak pak nemůže jako úhel označit ten vedlejší, čili těch 120°. My vidíme na první pohled, která bije, ale ti žáci to opravdu vidí poprvé a je to pro ně nová vesnice, kde je musíte krůček po krůčku provést a nic nevynechat.
Dalším menším problémem bylo grafické sčítání a odečítání úhlu. Než si uvědomil, kam se musí nanášet úhly při sčítání, respektive odečítání, dalo to zabrat. Pak stačilo otočit počátek nanášení úhlů a už z toho byla chyba.
:-)
Offline
↑ ttopi:
Zdravím,
kolikrát už jenom já jsem na tomto fóru psal:
Pokud jedou dvě vozidla za sebou potom jejich výsledná rychlost
je rozdílem jednotlivých rychlostí.
Potom 300x - 300 y = 2500
300(x - y) = 2500
Budˇubezpečen, že se ukřivděn ani v nejmenším necítím.
Offline
↑ ttopi:
Zdravím :-)
Ivana přála k tvému dosažení Q v tématech účitelů (to bych si netroufla, ale zde u doučovatelů ráda bych se připojila k oslavným projevům a přeji, at dokážeš vše, nač si vzpomeneš :-)
Občas právě od tebe dostávam napoměnutí, ať nejsem drzá, tak reaguji závěrečnou větou hrdiny filmu, který posílám, jako malý dárek: "Ребята, давайте жить дружно!" - musíš ale dodívat až do konce :-)
Kolegu Chrpu zdravím také :-)
Offline
potřeboval bych vysvětlit tento příklad: Z opačných konců trasy dlouhé 50km vyšli ve stejný okamžik dva dálkoví chodci a pohybovali se stálými rychlostmi. Setkali se po 5h chůze. Pak pokračovali v původních směrech pochodu tak, že první chodec snížil svou rychlost o 1km/h, druhý chodec naopak svou rychlost o 1km/h zvýšil. První chodec dorazil do cíle o 2h dříve než druhý chodec. Určete rychlosti obou chodců do okamžiku setkání.
Offline
já jsem to řešil takhle: s=v*t
50-(5v)=v*5
v=5
kdzž k tomu přičtu nebo odečtu 1 tak to vyjde 4 a 6. To je správně ale nesedí mi na tom že by to bylo tak lehké, vždyť jsem ani nikde nadosadil že jeden došel do cíle rychleji než duhý. Prosím pomoct. Nebo je to snad dobře???
Offline
↑ martas277:
Zdravím :-)
zkus se podívat na příspěvek 57, 58. http://forum.matweb.cz/viewtopic.php?id=3424&p=3 OK?
Offline