Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 30. 06. 2008 21:36 — Editoval Martina (30. 06. 2008 21:37)

Martina
Příspěvky: 31
Reputace:   
 

Sháním učebnici

Ahojky, potřebuji jméno učebnice, kde je řešení příkladů do podrobna popsáno. Po šesti letech se chci vrátit do školy a musím zvládnout přijímačky. Díky za pomoc.

Offline

 

#2 30. 06. 2008 21:39

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Sháním učebnici

↑ Martina:

Zdravim :-)

upresni, prosim, jake prijimacky - na vysokou? a priblizne obor nebo muzes uvest i kterou skolu?

Offline

 

#3 30. 06. 2008 22:38 — Editoval Martina (30. 06. 2008 22:39)

Martina
Příspěvky: 31
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

↑ jelena: nastavbové studium  Soš a Sou

Offline

 

#4 30. 06. 2008 23:00

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Sháním učebnici

↑ Martina:

Opravdu dobre jsou sbirky - "červena" a "zelena" pro SOŠ a SOU:

http://www.prometheus-nakl.cz/index.php … atalog=163 - cervena, je mene narocna, pro maturitu by nestacila, ale je prehledna a srozumitelna.

http://www.prometheus-nakl.cz/index.php … atalog=164 - zelena, je dostacujici i pro maturitu.

V obchodech urcite bude - nejlepe je nejdriv se podivat. Videla jsem take starsi vydani v antikvariatech.

Myslim, ze na takovou zakladni rozcvicku se hodi i "Sbírka úloh z matematiky pro základní školu" František Běloun - je sice pro zaver zakladni a pro prjimacky na stredni, ale zaklady vysvetluje dobre.

Pokud uz mas okruhy pro prijimaci zkousky nebo vzorove priklad, tak urcite sem muzes umistit.

Hodne zdaru :-)

Offline

 

#5 07. 07. 2008 14:26

Martina
Příspěvky: 31
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

↑ jelena:  Dík za radu snad se to zvládnu sama naučit

Offline

 

#6 16. 07. 2008 17:11 — Editoval Martina (16. 07. 2008 17:13)

Martina
Příspěvky: 31
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Zdravím vás paní Jelenko, tak jsem si koupila učebnici, kt. jste mi poradila a zjistila jsem, že kromě rovnic neumím nic. Sice bych se mohla naučit jen okruh otázek, ale chtěla bych se naučit v rámci možností vše. A proto bych vás, VŠECHNY, co ovládáte matematiku chtěla požádat jestli by jste mě učily. Předem děkuji za odpověď

Offline

 

#7 16. 07. 2008 17:38

matoxy
Místo: Lučenec/Martin
Příspěvky: 443
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Ak si nebudeš vedie? rady tak napíš a niekto sa určite nájde kto ti pomôže.


You know who
(or maybe not)

Offline

 

#8 17. 07. 2008 15:32

Martina
Příspěvky: 31
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Zdravím, mohl by mi prosím někdo důkladně vysvětlit množinové diagramy? Děkuji

Offline

 

#9 17. 07. 2008 17:09 — Editoval matoxy (17. 07. 2008 17:21)

matoxy
Místo: Lučenec/Martin
Příspěvky: 443
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Tiež zdravím. Množinové diagramy, sú grafické zobrazenia nejakých množín. Množiny sa Graficky zobrazujú Vennovými diagramamy, čo sú obrázky takéhoto typu:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/30/Venn0111.svg/180px-Venn0111.svg.png Pre Vennove diagramy musí plati?, že každá najmenšia podmnožina prvkov (napr. prvky nachádzajúce sa len v množine A, alebo aj v A aj v B) sa na diagrame nachádza len raz.

Každý z tých krúžkov je jedna množina. Na tomto obrázku sú tri skupiny prvkov. Tie ktoré patria len do množiny na ľavo, tie ktoré patria len do množiny na pravo a tie ktoré patira do oboch množín (to je tá čas?, kde sa krúžky prekrývajú).

Základné veci o množinách a operáciách s ními nájdete tu:

Niečo o množinách: http://cs.wikipedia.org/wiki/Množina
a niečo o operáciách s nimi: http://cs.wikipedia.org/wiki/Množinové_operace

Ak sú nejaké otázky, tak sa pýtajte.


You know who
(or maybe not)

Offline

 

#10 17. 07. 2008 21:28

Martina
Příspěvky: 31
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

A jak se podle nich řeší úlohy. Podrobně vysvětlit prosím.    V cukrárně je vystaveno 40 zákusků, z toho 15 bylo ozdobeno šlehačkou a 20 čokoládou. Osm zákusků bylo ozdobeno šlehačkou i čokoládou. Kolik zákusků: a) bylo ozdobeno šlehačkou nebo čokoládou, b) nebylo ozdobeno ani šlehačkou, ani čokoládou?  (Znázorněte množinovýmy diagramy.)

Offline

 

#11 17. 07. 2008 22:32

Almion
Místo: Ústi nad Labem
Příspěvky: 90
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Využiju kolegův obrázek:
http://forum.matweb.cz/upload/124-venuv_diagram.jpg
A co znazornuje?
V cukrárně je vystaveno 40 zákusků
- neboli: Vsech zakusku je dohromady 40 - toto znazornuje cely bily obdelnik ("zakusky")

15 bylo ozdobeno šlehačkou
- cast ze vsech zakusku (cast cele velke mnoziny - tedy cast obdelniku) ma nejakou specifickou vlastnost (ma slehacku) . Tyto zakusky (tuto mnozinu) zobrazime koleckem. Pochopitelne vsechny zakusky se slehackou jsou "zakusky" tudiz kolecko musi byt cele uvnitr bileho obdelniku - na obrazku jde o leve kolecko.

20 bylo ozdobeno čokoládou
- opet zakreslime kolecko pro "zakusky" ozdobene cokoladou - tedy opet musi jit o kolecko ktere je cele uvnitr bileho ctverce - na obrazku prave kolecko.

Osm zákusků bylo ozdobeno šlehačkou i čokoládou.
Mame tu osum zakusku, ktere spadaji jak do kolecka "ozdobeno slehackou" tak do kolecka "ozdobeno cokoladou" - tyto tedy zobrazuje oranzova cast, ktera je spolecna levemu i pravemu kolecku.

V tuto chvili je nejlepsi spocitat, kolik zakusku odpovida ktere barve, neboli kolik prvku maji jednotlive mnozny.
Zacneme oranzovou - zde je jasne receno, ze jde o 8 zakusku. ("ozdobeno slehackou i cokoladou")
Dale zluta cast: Cele leve kolecko ("ozdobeno slehackou") zastupuje 15 zakusku, 8 z nich je v oranzove casti ("ozdobeno slehackou i cokoladou") - na zlutou nam zbyva 7.
Dale zde mame cervenou cast - postupujeme analogicky jako v predchozim pripade a zjistime, ze v cervene casti se nam nachazi 12 zakusku.
Naposledy bila cast: Barevne casti nam zabiraji 7+8+12=27 zakusku, na bilou jich tedy zbyva 40-27=13.

A vrhneme se na otazky.
Kolik zákusků:
bylo ozdobeno šlehačkou nebo čokoládou
:
v tomto pripade jde o zakusky "cervene", "oranzove" a "zlute" - tech je tedy 27 (co znamenaji barvy viz nahore)
nebylo ozdobeno ani šlehačkou, ani čokoládou?
Tady jde o "zakusky" mimo tech "cervenych", "oranzovych" a "zlutych" - tedy o zakusky "bile" kterych je jak uz vime 13.

Staci to takhle?

Offline

 

#12 18. 07. 2008 14:24

Martina
Příspěvky: 31
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Zdravím stačí mi to, ale jěště si nevím trochu rady.  Divadelní soubor má 41 herců . Z nich hraje  19 v divadelní hře Maryša a 17 v divadelní hře Žena roku. 14 herců nehraje ani v jedné z těchto her. Kolik herců hraje: a) jen v Maryše, b) jen v Ženě roku, c) v obou uvedených hrách?   Jestli to dobře chápu, tak obdélník je 41herců, takže první množina 19 herců Maryša patří do obdélníku. Druhá množina 17 herců žena roku, také patří do obdélníku. 14 herců nehraje, ale je součástí div. sboru a také patří do obdélníku, ale ne do žádné z uvedených množin   a dál nevim.

Offline

 

#13 18. 07. 2008 19:01

Ivana
Příspěvky: 4819
Reputace:   32 
 

Re: Sháním učebnici


Jedna krát jedna je  " tisíckrát " jedna :-)

Offline

 

#14 18. 07. 2008 22:14

Martina
Příspěvky: 31
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Ahoj neměla by jsi nějakou takovou úlohu na tento způsob v učebnici mám jen tři.Předem děkuji :-)

Offline

 

#15 18. 07. 2008 22:27

ttopi
Místo: Ústí nad Labem
Příspěvky: 2146
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Mám tu 3, ale budou asi trochu obtížnější, než ty předchozí :-)

Příklad 1:
Na hřišti si hrálo 26 dětí. 11 dětí mělo autíčko, 17 dětí mělo lopatičku. jen bábovičku mělo 5 dětí. Nikdo neměl autíčko a bábovičku zároveň, každé dítě mělo aspoň jednu hračku. Právě dvě hračky mělo 15 dětí.
a) Kolik dětí mělo bábovičku?
b) Kolik dětí mělo všechny tři hračky?
c) Kolik dětí mělo jen lopatičku?



Příklad 2:
Na florbalovém utkání mezi Q.A a Q.C byl neznámý počet diváků. 13 dibáků mělo vlajku, 16 jich mělo šálu, 7 diváků nemělo nic. Někteří diváci měli trumpetu. Jen jednu věc mělo 15 diváků, právě dvě věci neměl nikdo. Šálu nemělo 15 diváků.
a) Kolik diváků mělo trumpetu?
b) Kolik diváků mělo všechny tři věci?
c) Kolik bylo na utkání celkem diváků?



Příklad 3:
Studenti ve třídě psali písemnou práci z matematiky, která měla tři příklady. 6 studentů vyřešilo všechny příklady, 2 studenti ani jeden. První příklad vyřešilo celkem 22 studentů, druhý celkem 19 studentů a třetí rovněž 19 studentů. První a druhý současně vyřešilo 12 studentů, první a třetí 14 studentů a  druhý a třetí 10 studentů.
Kolik studentů bylo ve třídě?


oo^0 = 1

Offline

 

#16 18. 07. 2008 22:43

Martina
Příspěvky: 31
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Ne trochu, ale dost :-)

Offline

 

#17 18. 07. 2008 22:45

ttopi
Místo: Ústí nad Labem
Příspěvky: 2146
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Ale zas tak hrozné to taky není. Jen to chce více zamakat. Takové příklady ti v konečném účtování dají více, než ty jednoduché, které řešíš jentak letmo "strojově". :-)


oo^0 = 1

Offline

 

#18 18. 07. 2008 22:50

Martina
Příspěvky: 31
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Možná, ale ja takové příklady řeším poprvé :-)

Offline

 

#19 18. 07. 2008 22:52

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Sháním učebnici

↑ ttopi:

Zdravim :-)

Mam jen takovou drobnou poznamku - myslim, ze takova mene komplikovana zadani, co zatim Martina resila, nevazadovala sestavovani soustav rovnic na zaklade neprekryvajicich se podmnozin. Tak nevim, zda by nebylo vhodne to nejdriv ukazat na jednom ze zadani. Co myslis?

Offline

 

#20 18. 07. 2008 23:00 — Editoval ttopi (18. 07. 2008 23:09)

ttopi
Místo: Ústí nad Labem
Příspěvky: 2146
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

↑ jelena:
Ahoj :-)

Dobře, našel jsem tento obrázek, ukáži postup na Příkladu 3.

http://www.inflow.cz/files/redakce/VennuvDiagram.jpg
kde D je průnik všech 3 množin, to znamená, že tady bude číslo, které říká, kolik žáků vyřešilo všechny 3 příklady.
A je počet žáků, kteří zvládli pouze 1.příklad.
B je počet žáků, kteří zvládli pouze 2.příklad.
C je počet žáků, kteří zvládli pouze 3.příklad.
E je počet žáků, kteří zvládli 1. a 2. příklad.
F je počet žáků, kteří zvládli 2. a 3. příklad.
G je počet žáků, kteří zvládli 1. a 3. příklad.

Mimo tyto 3 množiny můžeme rovnou dát žáky, kteří nesplnili ani jednu úlohu.


Řešení:
Soustava rovnic:
A + E + G + D(6) = 22 - Studenti, kteří vyřešili  1.příklad (součet těch, kteří zvládli jen 1.příklad, těch, kteří zvládli 1. a 2., těch, kteří zvládli 1. a 3. a těch, kteří zvládli oba)
B + E + F + 6 = 19 - Studenti, kteří vyřešili  2.příklad
C + F +  G + 6 = 19 - Studenti, kteří vyřešili  3.příklad
E + 6  = 12 - Studenti, kteří zvládli 1. a 2. příklad.
G + 6  = 14
F + 6  = 10

Řešení soustavy:
F = 4
G = 8
E = 6
B = 3
A = 2
C = 1

Počet žáků ve třídě  p = 2 + 6 + 4 +8 +6 +3+ 2+ 1 = 32
Ve třídě bylo 32 žáků.


oo^0 = 1

Offline

 

#21 18. 07. 2008 23:33

Martina
Příspěvky: 31
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Trošku víc do podrobna by to nešlo? :-)

Offline

 

#22 18. 07. 2008 23:35

ttopi
Místo: Ústí nad Labem
Příspěvky: 2146
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Co ti přesně není jasné? Myslel jsem, že takto je to nejpodrobněji, jak to jen jde :-)


oo^0 = 1

Offline

 

#23 19. 07. 2008 11:21

Martina
Příspěvky: 31
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Poraď mi prosím PŘ 1:  Když budu vycházet z to , žejen 2  hračky melo 15d  což je lopatička a  bábovička   17 +5 se rovná 22- 15 je7  lop. báb. dohromady mělo 7 dětí tím pádem by mělo být 17-7 což je 10 dětí mělo jen lopatičku. A 7-5 je 2 děti jen báboviču.  Víme že 10d . l. mínus 11 autíček je 1 autíčko a lopatičku mělo 1 dítě a 11- 1 je 10 dětí mělo jen autíčko. Víme že A aB němělo žádné dítě zároveň A dál se mi to motá když to sečtu dohromady tak mi vychází o 4děti víc než je na hřišti

Offline

 

#24 19. 07. 2008 12:31

ttopi
Místo: Ústí nad Labem
Příspěvky: 2146
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

15 dětí mělo 2 hračky. Ovšem to může být autíčko+lopatka a lopatka + bábovička.


oo^0 = 1

Offline

 

#25 19. 07. 2008 13:07

Martina
Příspěvky: 31
Reputace:   
 

Re: Sháním učebnici

Ale tam se píše že nikdo neměl zzaroveň autíčko a lopatičku

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson