Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Zdraním, moc pěkný obrázek,ale už jsem na to taky přišla, že průnik je nula jen to sestavování mi dělá trochu problém. Stačí se někde splést a už to nevychází. Příklad 2: By měl být a) kolik diváků mělo trumpetu 14 b)Věechny tři věci 1 c) Diváků celkem 22
Offline
Bohužel špatně. Tahle úloha je z těch 3 asi nejtěžší. Píše se, že nikdo nemá právě 2 věci, ale to neznamená, že nikdo nemá právě 3 věci.
Jestliže šálu nemělo 15 diváků, znamená to, že těch, kteří neměli nic, těch je 7 a těch kteří měli buď trumpetu nebo vlajku je dohromady 15.
Zkus to znova, kdyžtak se na to podíváme spolu.
Offline
↑ ttopi:
Zdravim :-) stastna bude ta skola, ktera tebe jednou zamestna :-)
↑ Martina:, ↑ ttopi:
treba vyuzijete v dalsi vyuce tento material: http://moodle.vsb.cz/moodle/mod/resourc … php?id=230 (od kapitoly 3)
Hodne zdaru :-)
Offline
Takže, jdem na to:
Příklad 2:
Na florbalovém utkání mezi Q.A a Q.C byl neznámý počet diváků. 13 dibáků mělo vlajku, 16 jich mělo šálu, 7 diváků nemělo nic. Někteří diváci měli trumpetu. Jen jednu věc mělo 15 diváků, právě dvě věci neměl nikdo. Šálu nemělo 15 diváků.
a) Kolik diváků mělo trumpetu?
b) Kolik diváků mělo všechny tři věci?
c) Kolik bylo na utkání celkem diváků?
Tohle je obrázek Vennovo diagramu. Chci upozornit na jednu věc. Jestliže se řekne, že nikdo nemá právě 2 věci, ještě to neznamená, že nikdo nemá právě 3 věci.
A tady je soustava rovnic, ze které je patrný výsledek.
Takže odpovědi na otázky jsou:
a) 4 + 9 = 13
Trumpetu mělo 13 diváků.
b) d = 9
Všechny tři věci mělo 9 diváků.
c) 4 + 7 + 4 + 9 + 7 = 31
Na utkání bylo celkem 31 diváků.
Offline
↑ ttopi:
Zdravím, kolego ve čtení mezi řádky :-)
Tipuji: sjednocení, průník, právě jeden, alespoň, nejméne, nejvýše...
Martina na úvod psala, že to jsou přijímačky nebo příprava na SŠ nástavbu - z toho odvozuji, že z množin by měl být probrán pouze takový základ. Snad by pomohlo, kdyby poslala své zadání.
---------
Sleduj - používám háčky a čárky :-) - bez editoru, záměrně (dělá mi to problém, buď toho mám málo nebo moc :-). A na skloňování vzorů "nůše", "píseň", "kost" musím od 4. pádu používat takovou tabulku (jinak to tam neslyším). A to psání tvoří podstatnou část pracovních povinností :-) :-)
Offline
↑ ttopi:
koncovka - nepamatuji si, zda tam je dlouhé nebo krátké "i" nebo e, neslyším to, ale jsem líná se to naučít :-) Tak to vždy celé kontroluji s tabulkou ze slovníku pravopisného a tvaroslovného z roku 1956, tuším, je užasný - mám ho v práci u počítače :-)
Offline
↑ ttopi:
Ne, já mám zálibu v použití toho slovníku - jelikož používám češtinu velmi aktivně už 22 let, z toho asi 18 let tvořím různé standardy, zprávy apod. :-) - tak by to pasivně snad napadalo, ne?
Nenapadalo - jelikož se tomu podvědomě bráním :-) Končím OT, nebo matoxy neuvídí žádné limity :-)
Offline
Zdravím. Skúsim vám vysvetli? prienik na jednotlivých príkladoch.
a.) Prienik.
Úloha č.1:
Máme jeden veľký pyškótový koláč na jeho polovicu vylejeme broskyňový lekvár, na druhú vylejeme čerešňový lekvár. Lekváre sa v strede pomiešajú. V strede koláča teda bude prienik množín: čerešňový a broskyňový lekvár.
Úloha č.2 : Máme tri baterky ktorými svietime na čiernu podložku. Jedna baterka svieti modrou, druhá červenou a tretia zelenou. Na čiernom podklade teda dostaneme tri krúžky (množiny). Červený (ďalej Č), modrý (ďalej M) a zelený (ďalej Z).
Avšak tam kde sa prekrýva svetlo červené a modré je prienik množín Č a M, čo vydíme ako svetlofialovú.
Tam kde sa prekrýva Č a Z vidíme žltú. To je prienik Č a Z množiny.
Tam kde sa prekrýva Z a M vidíme azúrovú. To je prienik Z a M množiny.
Tam kde sa prekrývajú všetky tri množiny Č, Z a M vidíme bielu. To je prienik všetkých troch množín.
Úloha č.3: Je už neskoro večer a v zelovoci majú pred záverečnou. Keďže predavačka chce aspoň nejaké mysky tak do jednej mysky zosypala všetky pomaranče, do druhej všetky maliny. Potom však zistila, že ešte nejaké tie pomaranče a maliny ostali, no do tieto dve mysky sú už plné. Tak zobrala tretiu mysku a zosypala do nej zvyšné maliny a pomaranče.
Rozbor príkladu:
Máme dve množiny: množinu pomarančov
množinu malín
Máme tri mysky: Čisto pomarančoú, čisto malinovú a takú, kde sú aj maliny aj pomaranče. Myska, kde sú aj maliny aj pomaranče je prienik množín s pomarančmi a s malinami. Veľké krúžky sú množina pomarančov a množina malín. Tmavšia oblas? je prienik týchto množín (krúžky sa tam prekrívajú) a ona zobrazuje mysku s pomarančmi a malinami.
Úloha č.4 Pomocou množín vyriešte nasledovný príklad:
Máme 30 bicyklov. Z toho vieme, že je 13 horských a 17 je cestných.
Na pravej strane obchodu sú len horské bicykle a vidíte, že je ich tam 9.
Na ľavej strane obchodu sú len cestné bicykle a je ich tam 13.
Zvyšné bicykle sú vzadu v sklade.
Koľko akých bicyklov je v sklade?
(Skúste si to nakresli? ako obrázok.)
EDITÁCIA
(ospravedlňujem sa za tie obrázky no nemám doma skener a zatiaľ neviem ako sa tu uploadujú obrázky.)
Ľavý krúžok tohoto obrázku je označený ako množina A - mi do nej dáme povedzme cestné bicykle. Zo zadania vieme, že je ich dokopy 17.
Pravý krúžok tohoto obrázku je označený ako množina B - dáme do nej horské bicykle. Zo zadanie vieme, že je ich 13.
Ďalej máme v zadaní napísané, že sú bicykle na troch miestach: na ľavo - 13 len cestných (označíme ako podmnožina A').
na pravo - 9 len horských (označíme ako podmnožina B')
v sklade - pomiešané cestné a horské. (označíme si ako C)
Rovnice: dokopy máme bicyklov
V množine C bude
Množina C, ktorá predstavuje sklad (prienik množín A a B), obsahuje 8 bicyklov
Ak je niečo nejasné pýtajte sa.
Offline
b.) Zjednotenie
Úloha č.5
Popoluška mala košík hrachu a košík fazule. Prišla macocha a "zjednotila" množinu hrachu a množinu fazule do jedného veľkého koša.
Úloha č.6
Máte dva veľké jogurty: jahodový a egrešový. Každý z nich má 500g. Idete robi? jahodovo-egrešový koláč. Cesto koláču bude ma? po upečení 300g. Koľko gramov bude ma? celý koláč?
(Tiež skúste nakresli? obrázok)
EDITÁCIA
Jahodový jogurt - množina A (500g)
Egrešový jogurt - množina B (500g)
Cesto koláča - množina C (300g)
Do koláča dáme oba jogurty a upečieme (zjednotíme). Koláč po upečení bude teda váži?:
Offline
c.) Rozdiel množín.
Rozdiel množín A a B je množina všetkých prvkov, ktoré patria množine A, ale nepatria množine B (A – B).
Úloha č.7
Máme tri košíky: jeden s hrachom, druhý s fazuľou, v tre?om je aj hrach aj fazuľa. Keď zoberieme všetky košíky kde je fazuľa, ostane iba košík s hrachom (zobrali sme aj pomiešaný košík).
Offline
Zmiešané úlohy
Úloha č.8
Vo veľkej kancelárii je 30 pracovníkov. 15 z nich majú modré perá, 22 má ceruzky a 5 má len čierne perá. 8 Pracovníkov má len jeden píšucí inštrument.
Otázka znie: koľko pracovníkov má aj modré pero aj ceruzku?
Načrtnem riešenie:
Nakreslíme si zbrázok s troma množinami: taký aké kreslil ttopi vyššie.
Ku každému krúžku napíšeme čo obsahuje (V jednom budú čierne perá v druhom modre...)
Do každého krúžku napíšeme, koľko ľudí má danú vec.
Ďalej máme povedané, že 5 ľudí má len č. perá. Čiže oblas? kde sa množina s čiernymi perami pretína s inou množinou vyšktáme (poznačíme si, že tam nič nebude). Ďalej vieme, že 8 ľudí má len jednu vec z toho 5 má č. perá. Zostávajú 3, čo majú práve jednu vec z množín modré perá a ceruzky. Koľko ľudí bude ma? aj modré pero aj ceruzku?
Offline
Žiaľ teraz nemôžem podrobnejší postup napísa? a prídem sem pravdepodobne až o dva dni, takže sa na to pozriem až v piatok. Ak vám to do vtedy niekto nenapíše, tak potom sa na to ešte pozriem.
Editácia: 3 pracovníci majú len modré pero, alebo len ceruzku. Otázka však bola: koľko pracovníkov má aj modré pero aj ceruzku. OK?
Offline
Rovnice k úlohe č. 8:
Pracovníci s modrými perami - množina MP
Pracovníci s čiernymi perami - množina CP
Pracovníci s ceruzkami - množina C
Keďže vieme, že ak má nejaký pracovník čierne pero, nemá nič iné. Rovnicou: a takisto
, kde
je symbol pre prienik množín, a
je symbol pre prázdnu množinu.
Ostávajú teda už len tri podmnožiny: pracovníci, ktorí majú len modré perá (označíme MP'), pracovníci, ktorí majú len ceruzky (C'), a tý, ktorí majú aj modré perá, aj ceruzky (dajmetomu, že túto podmnožinu označíme X).
V zadaní je napísané, že len jeden inštrument má iba 8 pracovníkov, rovnicou teda napíšeme: . Keďže je zo zadania
, platí:
Ďalej platí, že počet všetkých pracovníkov je rovný: . Z tejto rovnice vyjadríme podmnožinu X, čím dostaneme:
.
Aj modré perá aj ceruzku bude teda ma? 22 pracovníkov.
Ak sú otázky som samé ucho:).
Offline
Tiež zdravím,
1.) V triede je 38 žiakov, 16 z nich pretekalo v behu, 20 v plávaní a 10 žiakov sa nezúčastnilo na nejakej disciplíne. Koľko žiakov behalo aj plávalo?
2.) Na hrade sa konal bál. Po polnoci však nastal výpadok elektrického prúdu a hradný personál začal rozdáva? svietiace nástroje všetkým 29 dvojiciam. 20 dvojiciam dali baterky, 10 sviečky, 8 lampióny. Žiadna dvojica nemala aj lampióny aj sviečky aj baterky. 1 dvojica mala iba lampióny a 4 dvojice mali iba sviečky. Presne polovica z dvojíc čo mali lampióny a sviečky mali baterky a sviečky. Koľko dvojíc malo lampióny a sviečky? Koľko dvojíc malo buď aj baterky aj sviečky, alebo aj lampióny aj baterky?
(Ak by boly s druhým príkladom problémy, skúste si podčiarknu? slová typu aj, len.. a samozrejme, vždy pomôže nakresli? si obrázok)
Offline