Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑↑ O.o:
Aha, už chapu :-) - Jorica tam má patrně překlep - tam má být (a také to tak slovně říká).
↑↑ ...Man:
K tabulce - abych zjistila, jake je znamenko v závorce, tak místo x zkouším použit číslo z intervalu.
třeba pro (8x-33) na intervalu (-oo, 5/2) použiji něco pěkného, třeba -1000, dostanu:
(-8000-33) což je číslo záporne (do tabulky dám -),
pak mohu také dosazovat, ale jelikož jsem líná, tak si jen pamatuji, že toto znamenko zůstané až do nulového bodu pro stejnou závorku a změna bude až po nulovém bodu.
proto ještě pro další interval -, po přeskoku přes 33/8 už mám +.
Musím hlavně dávát pozor, abych alespoň jednou to znamenko určila dobře.
Stejně postupuji i pro další závorku.
Když už mám znaménka do řádku, tak ve sloupci si říkam "- krat - dává +) atd.
OK?
Offline
↑↑ StupidMan:
Není to těžké, jde o to, že máš tabulku rozdělenou na tři intervaly.
Do jednoho řádku si pak napíšeš co je v čitateli a pod to do dalšího řádku to, co máš ve jmenovateli.
Poté pokračuješ jednoduše takto:
1) 8x - 33
Určení znaménka pro 8x-33:
a) I. interval (-oo; 5/2): Za neznámou x si dosadíš jakékoli číslo, které patří do tohoto intervalu a zjistíš, jestli výsledné číslo je kladné nebo záporné (podle toho do tabulky k tomuto intervalu a do řádku s 8x-33 napíšeš "+" nebo "-"); např: z daného intervalu si vyberu třeba číslo -10 (to do daného intervalu určitě patří), dosadím toto číslo za x => 8*(-10)-33, vypočítám a vyjde mi číslo -113 -> toto číslo je záporné a tudíž si do tabulky zapíši mínus (viz. příspěvek od Jelena s tabulkou).
b) II. interval (5/2; 33/8): Za neznámou x si dosadíš jakékoli číslo, které patří do tohoto intervalu a zjistíš, jestli výsledné číslo je kladné nebo záporné (podle toho do tabulky k tomuto intervalu a do řádku s 8x-33 napíšeš "+" nebo "-"); např: z daného intervalu si vyberu číslo 4 (to do daného itnervalu určitě patří), dosadím toto číslo za x => 8*4-33; vypočítám a vyjde mi číslo -1 -> toto číslo je záporné a tudíž do tabulky zapíši mínus (viz. příspěvek od Jelena s tabulkou).
c) III. itnerval (5/2; +oo): Za neznámou x si dosadíš jakékoli číslo, které patří do tohoto intervalu a zjistíš, jestli výsledné číslo je kladné nebo záporné (podle toho do tabulky k tomuto intervalu a do řádku s 8x-33 napíšeš "+" nebo "-"); např: z daného intervalu si vyberu číslo 7 (to do daného itnervalu určitě patří), dosadím toto číslo za x => 8*7-33; vypočítám a vyjde mi číslo +16 -> toto číslo je kladné a tudíž do tabulky zapíši plus (viz. příspěvek od Jelena s tabulkou).
2) 2x - 5
Určení znaménka pro 2x-5:
a), b), c) Viz. bod 1) 8x-33 jen místo 8x-33 použij 2x-5
Nakonec ti vyjde tabulka jako má Jelena. Poté musíš ještě určit celkové znaménko pro dané intervaly.
Tzn. A. jaké bude mít náš zlomek znaménko ("+" nebo "-") pro interval (-oo; 5/2), když pro čitatel nám v tabulce vyšlo mínus a pro jmenovatel také mínus?
("-" a "-" dávají dohromady "+" => konečné znaménko bude "+" a zlomek bude tudíž pro tento interval kladný)
B. jaké bude mít náš zlomek znaménko ("+" nebo "-") pro interval (5/2; 33/8), když pro čitatel nám v tabulce vyšlo mínus a pro jmenovatel plus?
("-" a "+" dávají dohromady "-" => konečné znaménko bude "-" a zlomek bude tudíž pro tento interval záporný)
C. jaké bude mít náš zlomek znaménko ("+" nebo "-") pro interval (33/8; +oo), když pro čitatel nám v tabulce vyšlo plus a pro jmenovatel také plus?
("+" a "+" dávají dohromady "+" => konečné znaménko bude "+" a zlomek bude tudíž pro tento interval kladný)
Poslední věc co tedy potřebujeme vědět je, co z tabulky použít. To je už ovšem jednoduché. Zlomke nám vyšlo, že má být kladný (tj. větší než nula) - viz. níže, => použijeme z tabulky pouze ty části, které nám vyšly celkově kladné ("+"). Tzn. řešením je I. interval a současně III. interval => (-oo; 5/2)u(33/8; +oo).
Je to takto pochopitelné (a snad i správné)?
EDIT:
Omlouvám se Jelena, že jsme ti do toho skočil, byla jsi rychlejší než já .)
PS: Díky ti i za odpověď na ta znaménka .)
Offline
↑ O.o:
Jaké "omlouvám se"? a tady tajně doufám, že budeš online a nevidim :-( ale přece nenechám kolegu zaseknutého s nějakým znamenkem :-)
Že vy to pišete v nějakém editoru a proto máte čárky a háčky?? - a já to statečně vypisuji bez pomůcek (nebo? jsem si dala závazek) - také to tak vypadá.
Děkuji za pomoc - je to moc srozumitelné :-)
Offline
↑ jelena:
Hehe ^.^, já kliknu na reagovat a píši to tam, jen vždy doufám, že se nestane nějaká nehoda na konci delšího příspěvku (např. kolísání proudu => restart PC), protože se mi poté už nechce znovu rozepisovat .)
Jinak děkuji za pochvalu :)
Offline