Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
↑ leniczcha:
Metoda:
Urci rovnicu kazdej funkcie napriklad vdaka bodom co su na osach ,
napriklad prva funkcia prechadza bodmy (-2,0) (2,0) a (0,-2)
Jej vseobecna rovnica je y=ax^2+bx+c
Dosadenim dostanes jeden system (3,3) a najdes E)
Offline
Metoda, kterou popsal vanok je samozřejmě správná, přímočará a obecně platná, ale myslím, že v tomto příkladě zbytečně zdlouhavá (zvlášť pokud by se jednalo o nějaký test na čas). Pokud totiž máme k dispozici 3 grafy a jen 5 odpovědí, půjde nejspíš snadno tipovat a určitě stojí za to si uvědomit pár jednoduchých faktů o kvadratických funkcích :
Jestliže máme přepdis kvadratické funkce pak platí:
1. Pokud je , pak je funkce konvexní (graf vypadá jako miska), jinak je konkávní (jako kopeček)
2. Pokud , pak graf funkce prochází počátkem souřadnic (neboť má jeden kořen 0)
3. Pokud , pak je graf funkce posunutý ve směru osy x (napravo), jinak nalevo a navíc její graf je symetrický podle osy y (uprostřed) právě když .
Tyto fakty se vyplatí pamatovat a potom lze ten příklad udělat z hlavy vylučovací metodou.
Offline
Případně také velmi rychlá metoda pokud ti nedělá problém počítání z hlavy je ta, že koukneš grafy funkcí a jde si všimnout například toho, že druhá funkce jako jediná prochází bodem [0;0]. Pro jistotu si najdeš ještě jeden bod, který jde vyčíst třeba [4;0]. Tyhle body ([x;y]) dosazuješ do těch rovnic a u které ti to bude sedět, tak ta bude tvoje hledaná.
Takhle bych postupoval u ostatních.
Offline