Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

Anketa

Ktery z techto pristupu povazujete za nejlepsi?


A

21% - 16
B

46% - 34
C

20% - 15
D

4% - 3
E

6% - 5
Počet hlasujících: 92

#1 26. 09. 2012 23:54 — Editoval nejsem_tonda (29. 09. 2012 02:01)

nejsem_tonda
 
Příspěvky: 649
Reputace:   54 
 

Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

Pratele,
chtel bych se s vami podelit o experiment, o kterem jsem se dozvedel z knihy od pánů Hejného a Kuřiny.

V nasledujicim textu je pet pristupu k tematu Pythagorova veta. Hlasujte, prosim, ktery z techto pristupu povazujete za nejlepsi, tedy chteli byste se podle nej ucit, kdybyste Pythagorovu vetu jeste neznali, nebo (napr. jste-li ucitel) byste podle nej chteli ucit.

Puvodne jsem chtel pripojit druhou anketu, v niz by se hlasovalo ktery z uvedenych pristupu je nejblizsi tomu, jak jste se Pythagorovu vetu ucili ve skole. Jelikoz dve ankety pripojit nejdou, piste prosim sve odpovedi primo do tematu. Rovnez vitam jakoukoliv dalsi diskuzi k tomu, co povazujete za nejlepsi pristup k vyucovani matematiky (nebo konkretne k vyucovani Pythagorovy vety).

Za vsechny odpovedi mockrat dekuji. Zvlaste dekuji za odpovedi od studentu a ucitelu strednich skol.

Nehlasujte prosim v pripade, ze jste Pythagorovu vetu ve skole jeste nebrali.

(Omlouvam se za spatnou kvalitu fotek.)

http://forum.matweb.cz/upload3/img/2012-09/75430_strana50_800.jpg
http://forum.matweb.cz/upload3/img/2012-09/75574_strana51_800.jpg
http://forum.matweb.cz/upload3/img/2012-09/75639_strana52_800.jpg
http://forum.matweb.cz/upload3/img/2012-09/75724_strana53_800.jpg
http://forum.matweb.cz/upload3/img/2012-09/75831_strana54_800.jpg
http://forum.matweb.cz/upload3/img/2012-09/75873_strana55_800.jpg
http://forum.matweb.cz/upload3/img/2012-09/75923_strana56_800.jpg
http://forum.matweb.cz/upload3/img/2012-09/76029_strana57_800.jpg
http://forum.matweb.cz/upload3/img/2012-09/76068_strana58_800.jpg
http://forum.matweb.cz/upload3/img/2012-09/76127_strana59_800.jpg
http://forum.matweb.cz/upload3/img/2012-09/76190_strana60_800.jpg

poznamka: Autori o experimentu vedi.


Znate videa a ucebnici?

Offline

 

#2 27. 09. 2012 09:45 Příspěvek uživatele jelena byl skryt uživatelem jelena. Důvod: vyřešeno, pozbylo aktuálnosti

#3 27. 09. 2012 22:49 Příspěvek uživatele jelena byl skryt uživatelem jelena. Důvod: vyřešeno, pozbylo aktuálnosti

#4 19. 10. 2012 18:15

paelo
Zelenáč
Příspěvky: 2
Škola: VSB
Reputace:   
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

Hlasuji B, protože vede k uvědomění si, co představuje výraz "na druhou". Ostatní postupy pak použít při opakování/prohlubování tématu. Paelo

Offline

 

#5 19. 10. 2012 21:15

o.neill
Místo: Nymburk
Příspěvky: 327
Škola: FJFI ČVUT
Pozice: student
Reputace:   24 
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

Já jsem hlasoval c, čtverce nad stranami jsou tam vidět stejně, jako u béčka, i když nejsou rozdělené na čtverečky, ovšem za tak důležité to zas nepovažuji. Naopak na céčku se mi líbí, že přiměje žáky si tento vztah jednoduše odvodit, než se jim prozradí. Zároveň ale je to udělané tak, že na něj přijdou, ani o tom nevědí, někde na základní škole se asi většina žáků nepopere s úkolem DOKAŽTE, jako je to v d a e. Na áčku mi přijde nerozumné, že jsou příklady na pythagorovu větu ještě než se napíše ta věta, ale už se do daného vzorce dosazuje. Nechápu proč tam takové příklady jsou, když z toho stejně nikdo nemůže mít rozum, když tu větu nezná.

Offline

 

#6 02. 11. 2012 09:56

petrkovar
Veterán
Místo: Ostrava/Krmelín
Příspěvky: 1012
Pozice: VŠB - TU Ostrava
Reputace:   23 
Web
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

Já hlasoval prázdnýým hlasem, protože si myslím, že nejlepší je vhodná kombinace více postupů. Třeba (nen nutně) začít E, potom udělat něco jako B nebo C a nakonec A ;)

Offline

 

#7 08. 11. 2012 22:31

Arabela
Příspěvky: 1927
Reputace:   181 
Web
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

Ja som vychádzala z toho, že ide o dôležité učivo, ktorému by mala byť venovaná primeraná pozornosť, a to ako z hľadiska motivácie žiakov, začlenenia do učebného kontextu, zdôvodnenia platnosti poznatku, jeho precvičenia, utvrdenia, i poukázania na využitie v iných častiach matematiky a v praxi. Navyše si myslím, že je veľmi cenné, keď žiaci poznatok akýmsi spôsobom "objavia" - majú k nemu potom lepší vzťah (aj si ho lepšie pamätajú), než keby by im bol ten poznatok iba "naordinovaný" v zmysle, že toto platí a hotovo!... Z hľadiska týchto mojich kritérií u mňa vyhral prístup E - hoci, sama by som ho upravila aj z hľadiska motivácie (príklad so skriňou je možno náročný na priestorovú predstavivosť), aj z hľadiska precvičovania a poukázania na aplikácie v inom učive a praxi. Doplnila by som ho najmä príkladmi z A, C, D (v každom prístupe možno nájsť aspoň jednu či viac zaujímavých a vhodných úloh).


server.gphmi.sk/~domanyov

Offline

 

#8 10. 11. 2012 19:46 — Editoval peter_2+2 (10. 11. 2012 19:50)

peter_2+2
Příspěvky: 170
Reputace:   
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … g_anim.gif (http://en.wikipedia.org/wiki/Pythagoras)

Já vám dám příklad a schválně na základě kterého z těch postupů mi ho vysvětlíte.

Vemte si, že já úznám poznatek, že čtverec_A + čtverec_B = čtverec_C teda že v prvoúhlém trojúhelníku se obsah čtverce nad přeponou rovná součtu obsahů nad odvěsnami.

Jenomže ve skutečnosti častěji se počítá s délkou, nikoliv s obsahem.

A já teď teda uvedu příklad

mám míru a pojmenuji ji "metr" a představím si  ji asi takto dlouhou: _

a budu mít v pravoúhlém trojúhelníku stranu "a" = 3/1 metru
stranu "b" = 4/1 metru

a teď budu počítat stranu "c".

A řeknu, že platí:

       a^2               +                       b^2                        =        c^2
    3/1 × 3/1m       +                        4/1×4/1m              =         ...
___ ___ ___          +          ____ ____ ____ ____ 


A výsledek teda bude takováto délka
___ ___ ___  ____ ____ ____ ____ 

Ta bude při poměření k metru jak asi tušíte 25/1 m a pokud ten poměr rozpůlím ve dví, tak dostanu jak asi stejně tušíte 5/1 m

_____

A teď mi řekněte, který z těch způsobů toto vysvětluje, protože tvrdit, že pythagorova věta by měla začít a taky skončit u plochy by bylo aspoň podle mě krátkozraké, zvlášť tu kde jsem od počátku počítal z délkou a nebudu přece tvrdit, že pokud délku znásobím třikrát, že mi vznikne plocha.


Nějak se mi zdá, že ty malé děti krmíme filodoxií a to pro svoji vlastní neumělost a neznalost. A pak po nich chceme, aby se tvářili, že tomu rozumí a následovali nás, kteří se tak tváříme a přitom nerozumíme prakticky ničemu (teda aspoň pokud můžu mluvit za sebe).

Offline

 

#9 10. 11. 2012 20:12

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

peter_2+2 napsal(a):

3/1 × 3/1m       +                        4/1×4/1m              =         ...

zde je překlep, má být (z definice mocniny $a^2=a\cdot a$]

3/1m × 3/1m       +                        4/1m×4/1m              =         ...

Potom 25/1 m^2

Nějak se mi zdá, že ty malé děti krmíme filodoxií

ani ne, obvykle jsem krmila stravou dle doporučení odborníků na dětské stravování. Malým dětem se to příliš nelíbilo(nabídnou filodoxii jsem nezkoušela).

Pozdrav.

Offline

 

#10 11. 11. 2012 10:10

o.neill
Místo: Nymburk
Příspěvky: 327
Škola: FJFI ČVUT
Pozice: student
Reputace:   24 
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

No co jsem se dozvěděl z četby Dějin matematiky, tak antická matematika měla právě ten problém, že nedokázala abstrahovat matematiku od geometrie. Žádného Řeka by nenapadlo spočítat 3²+5, protože je přece nesmysl sčítat čtverce s úsečkami. Nemyslím, ale že v současné základoškolské matematice by byl podobný problém. Navíc toto geometrie je. No a tři metry krát tři metry je devět metrů čtverečních, takovou délku žádná úsečka nemá. Kdybychom nějak chtěli umocňovat délky úseček tak, abychom dostávali zase délky úseček, tak bychom dostávali akorát nesmysly (třeba, že centimetrová úsečka na druhou je kratší než desetimilimetrová úsečka na druhou), no prostě když umocňuju deset metrů, tak umocňuju jak desítku tak metr, no a metr na druhou je rozměr čtverce, ne úsečky. Takže je rozumné to brát buď jako prostá čísla, nebo jako obsahy čtverců. Já když jsem chodil na základní školu, tak jsem to s těma čtvercema moc nechápal, protože mi nebylo jasné k čemu mi to je, neboť vezmu-li dva různé čtverce nad odvěsnami a dám je k sobě, tak mi vznikne něco divnýho a rozhodně ne čtverec nad přeponou, no a představoval jsem si to teda prostě jenom jako čísla. No možná kdyby nám tu větu někdo pěkně odvodil, jako je to v těch příkladech tady, tak by mi to bylo jasnější.

Offline

 

#11 12. 11. 2012 16:16

kakaol
Zelenáč
Příspěvky: 3
Škola: Gymnázium
Pozice: student
Reputace:   
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

↑ nejsem_tonda:
Já se učila podle typu B a umím to dodnes, ale asi nejjednodušeji se mně líbí typ C.
Studuje čtyřleté gymnázium 3. ročník.

Offline

 

#12 12. 11. 2012 22:32

mtptak
Zelenáč
Příspěvky: 20
Škola: Přf UPOL
Reputace:   
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

Zdravím vás,

přidal jsem prázný hlas. Na každém z uvedených přístupů je něco dobré. Seřadím přístupy od nejlepšího po nejhorší (jak to cítím): E, C, B, D, A. Nejradši bych hlasoval pro "svůj" přístup. Jaký to je, ukážu za chvilku.

Jak učit, aby to studenty zajímalo, bavilo a k něčemu jim to bylo? Teď na okamžik zapomeňme na to, že vůbec existuje škola a školství. Je prostě jen příroda a my zvědavci. Opakovaně  se zamýšlejme nad otázkami: "Proč poznávám svět? Jak to dělám? Co se při tom děje venku a co v mé hlavě?" Pak bude snažší vymyslet studentsky kompatibilní způsob výuky. A už pak jen zbývá ten způsob otestovat.

Můj přístup (v hrubém nárysu):

-4) Máme praktický, zajímavý, napínavý problém, kterým vtáhneme studenty do děje
(skříň s atomovou bombou, která se možná nechce vejít do třídy ve škole)

-3) Jak můžeme se skříní hýbat?
(posouvat, otáčet, rozřezat na desky, deformovat, teleportovat, ... a jak ještě?)

-2) Jakých geometr. útvarů si při tom pohybu můžeme všimnout?
(hranoly, jehlany, kulové výseče, čtverce, úsečky, oblouky, křivky, trojúhelníky, ...)

-1) který z těch útvarů je pro nás nejzajímavější?
(trhajícíse bomba uvnitř skříně, kytičky na střeše ...)

0) kt. z těch útv. musíme nejvíce poznat, abychom s jistotou mohli vyřešit problém? 
(terým útvarem bude pro nás nejjednodušší začít? proč? navrhuju trojúhelník)

1) toto jsou trojúhelníky
(abc  def  ghi  jkl  mno   atd)

2) pojďme si hrát s těmi pravoúhlými

3) nakresli jeden takový
(kolegové, pojďme si kreslit, každý nakresleme jeden tr.)

4) tady je můj výtvor
(má strany 30cm, 40cm, 50cm)

5) čeho zajímavého jste si všimli na tom mém tr.?
(a čeho ještě? a čeho ještě? a čeho ještě? ...)

6) já jsem si všiml této zajímavé věci:
(součet čtverců nad oběma odvěsnami je roven počtu čtverců nad přeponou, vizte přístup B obr. 3.7)
(jinými slovy: vezměme a,b,c a kouzleme a*a, b*b, c*c)

7) myslíte, že stejně pěkný vztah můžeme najít i mezi stranami vašich tr.?
(vsadím se, že ne!)

8) teď změřte strany svého trojúhelníku; platí to (a*a + b*b = c*c) i pro váš tr.?
(spočítejte a*a, b*b, c*c)
(á sakra, vyhráli jste!    nebo    hurá, vyhrál jsem!)

9) platí tento vztah pro všechny možné pr. tr.?

10) proč? pojďme to zjistit

11) tvořme důkaz; nějaké návrhy? čtverec o str. a+b
(třeba jako v 3E3 obr 3.19)

12) takže jo, platí to pro všechny pravoúhlé tr.

13) no a k čemu je nám to dobrý?
(narýsujte si nový pr.tr.)
(změřte jen odvěsny)
(spočtěte přeponu pomocí druháodmocnina(a*a+b*b))
(změřte přeponu)
(jak moc jsou si podobné výsledek vašeho výpočtu a výsledek vašeho měření?)
(takže k čemu je to dobrý? a k čemu ještě? a k čemu ještě? )

14) tak se podívejme, jak náš vzorec můžeme použít na řešení původní úlohy
(průměty skříně do různých rovin. který průmět se nám hodí nejvíc? hledání pr.tr.)

15) vypočítali jsme, že c je delší než výška třídy
(co to vlastně znamená?)
(znamená to, že nemá cenu běžet se skříní do třídy, protože do třídy se skříň nevejde, ale sborovna má strop výše, tak se skříní poběžíme přímo tam)

Jasně. Příběh tady má svoje mouchy. Ale za tím postupem si stojím. Nechám na Vás páni učitelé, abyste zapálili svoje studenty a žáky pro studium matematiky.


Rád zkoumám algoritmy inspirované přírodou.

Offline

 

#13 13. 11. 2012 10:59

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

↑ Pavel (NT):

kdy proběhne vyhodnocení experimentu (viz aktualita na Nástěnce)?

---------------------------------------
K debatě v tématu - vysvětlete mi, prosím, proč máte pocit, že školy všech stupňů (dnes i VŠ) mají nahrazovat zábavný podnik? Děkuji, zdravím.

Offline

 

#14 13. 11. 2012 11:32

mtptak
Zelenáč
Příspěvky: 20
Škola: Přf UPOL
Reputace:   
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

↑ jelena:

Nevím, jestli by školy měly přímo nahrazovat zábavný podnik. To asi ne. Ve škole jde o něco víc než jen o zábavu. Kromě přestávek to mnohdy (v 90% výuky) byla tak děsná nuda, že jsem ke škole cítil odpor (i na vš i v matice). Pasivita, moje snaha proniknout do probíraných abstraktních myšlenek, zatímco přednášející je už o kus dál. Tak jsem to vzdal.

1) Zábava mě zabaví, udrží ve střehu. Třeba doma jsem se před pár dny jen ze zvědavosti snažíl objevit souvislost mezi kovariancí a skalárním součinem, abych o něco hlouběji pochopil korelaci. Souvislost jsem našel a měl jsem z toho radost. Přišel jsem na to sám. Nikdo mi to nenaservíroval pod nos (jak se děje ve škole).

2) Asi ne vždy a všude, ale mnohdy se stává, že když se žáci nudí (nebo neví, čím by se mohli bavit) tak jdou za školu a třeba i berou drogy, flákají se a ničí věci, tráví noci v hospodách, když vyrostou, tak nadávají na politiky, na svět, místo toho aby měli sílu něco tvořit a nespoléhat na druhé.

3) Další postřeh: zdravá strava. Proč třeba někteří lidi držící dietu nedokážou vydržet celý život jíst syrové ovoce a zeleninu s ovesnýma vločkama? Nemají z toho takový požitek, jako třeba z voňavého měkého knedlo-vepřo-zela. To ale neznamená, že z ovoce nejde udělat delikátní voňavá výživná dobrota. Jen se prostě nedělá. A podobně to vidím i se vzděláváním.

4) The fun theory, aneb čím ještě příznivě ovlivnit chování lidí:
http://www.thefuntheory.com/

Pochybujte o tom, že mám pravdu.
(m.j. pochybnosti jsou nezbytnou součástí správné vědy
spolu s praktickým ověřením toho, co tady píšu)


Rád zkoumám algoritmy inspirované přírodou.

Offline

 

#15 13. 11. 2012 13:40

((:-))
Dana
Místo: Bratislava
Příspěvky: 6226
Reputace:   285 
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

↑ mtptak:

Nádherný odkaz - vďaka... :-)

Offline

 

#16 13. 11. 2012 21:16

mtptak
Zelenáč
Příspěvky: 20
Škola: Přf UPOL
Reputace:   
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

↑ ((:-)):
rádo se stalo

---------------------------------------
K debatě v tématu:
Co myslíte? Proč by učitelé měli bavit svoje žáky? A naopak. Proč by učitelé neměli bavit svoje žáky? Chci si udělat širší pohled na věc. Díky.


Rád zkoumám algoritmy inspirované přírodou.

Offline

 

#17 23. 11. 2012 20:45

peter_2+2
Příspěvky: 170
Reputace:   
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

↑ jelena:↑ o.neill:

Máš naprostou pravdu, kdyby řekové vycházeli ze stejného předpokladu jako Jelena, pak by opravdu nikdy za zdravého rozumu nemohli sečíst 3²+5.

Pythagoras byl Řek a žil v období antiky.

Jinak Jeleno, ty násobíš metry s metrama. Jde podle tebe znásobit i hruška s hruškou? Nebo jde snad znásobit počet tři hruškakrát?

Tady vidíš jakými ohavnými nedostatky nás krmí ve škole. A proč že to děti nemají tak rády? Co když na jejich odporu bude nakonec cosi skutečného.

Offline

 

#18 23. 11. 2012 21:32

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

Jinak Jeleno, ty násobíš metry s metrama. Jde podle tebe znásobit i hruška s hruškou? Nebo jde snad znásobit počet tři hruškakrát?

Klidně, dokonce vyrábím vícedimenzionální ořechy (ale to už jsme tady měli - autor tématu nedopadl nejlépe.)

Tady vidíš jakými ohavnými nedostatky nás krmí ve škole. A proč že to děti nemají tak rády? Co když na jejich odporu bude nakonec cosi skutečného.

Vy s kolegou ↑ mtptak: zapomínate, že výstupem zábavného podníku nemůže být člověk pro praxi, kde té zábavy zas až tak moc není. A nastává situace, že člověk neumí dělat to, co zrovna za zábavné nepovažuje.

Zdravím.

Offline

 

#19 01. 12. 2012 12:17

peter_2+2
Příspěvky: 170
Reputace:   
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

↑ jelena:
To, že jste toho člověka zablokovali od vás považuji za věc nehodnu důstojné bytosti, za kterou se člověk považuje, narozdíl odemě ani nemluvil sprostě (myslím uživatele genius).

Ústava VII - str. 215
(ten co vyšel z temné jeskyně na ono světlo - uviděl pravé jsoucno - pravou podstatu určité věci, a chtěl ji pak říct druhým)
Uvaž i toto, děl jsem. Kdyby takový člověk sestoupil nazpět a posadil se na totéž místo, zdali by se mu oči nenaplnily tmou, když by náhle přišel ze slunce?
Ba jistě.
Tu pak, kdyby zase musel posuzovati ony stíny o závod s oněmi, kteří zůstali stále vězni, dokud má mžitky před očima a dříve, než by se mu oči uklidnily - a toto zvykání by netrvalo zrovna krátce -, zdalipak by nebyl k smíchu a zdali by se o něm neříkalo, že přišel z té cesty nahoru se zkaženým zrakem a že to nestojí ani za pokus choditi tam nahoru? A kdyby se někdo pokoušel je vyprošťovati z pout a vésti nahoru, zdalipak by ho nezabili, kdyby ho nějak mohli rukama uchopiti a zabíti?

...

Představ si míru a říkejme jí třeba metr a nechme ho být takto dlouhý _

A poměřujme k němu jiné vzdálenosti, teda jiná množství stejného druhu.

Třeba toto ___    ( _ _ _ )

řekneme, že všichni to vidíme, ale nejsme schopni to předat jinak ústní podobou, než že jde o poměr 3:1  vyjadřovaná_vzdálenost:vzdálenost_pojmenovaná_metr_a_všem_dobře_známá

A teď k ploše, vezměme nějaké množství plochy, ať má tvar čtverce a pojmenujme tu plochu podle jednotlivých stran jako m^2(metr×metr) a poměřujme k ní jiné plochy. Už tu by se ukázalo velmi podivné, aby taková plocha vznikla násobkem ať už délky s délkou nebo čísla s hruškou nebo čehokoliv takového.

_ _ _ _ _ _ _ _ _
l                        l
l                        l    _
l_ _ _ _ _ _ _ _ _l   l_l

A teď si představ takovouto plochu, dopředu prozradím, že jde o 9×3=27 m^2, tedy že tato plocha v poměru k m^2 je 27:1

A vidím, že jedna ze stran je 9:1 m a druhá 3:1 m
...

_ _ _ _ _ _ _ _ _    _
l_ _ _ _ _ _ _ _ _l   l_l

A tu je zase vidět, že pokud má jedna ze stran poměr k metru 9/1 tak i takovýto prozatím nakreslený útvar bude mít v poměru k ploše pojmenované m^2 poměr právě 9/1 m^2

...

_ _ _ _ _ _ _ _ _
l                        l
l                        l
l_ _ _ _ _ _ _ _ _l

_ _ _ _ _ _ _ _ _
l_ _ _ _ _ _ _ _ _l

A proč že ona plocha, o kterou nám vlastně jde, a mající dvě strany, je teda 27m^2? A pokud tato otázka je jasná, jak že se to násobila ona délka s délkou a vznikla plocha nebo snad v který že to moment se to probůh , snad nějakým kouzlem, délka přeměnila na plochu?

Offline

 

#20 01. 12. 2012 13:07

Andrejka3
Moderátor
Příspěvky: 1994
Škola: PŘF UP Olomouc (2015)
Reputace:   119 
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

↑ peter_2+2:
Má skromná myšlenka.
To je historická volba. Můžeme zavést plochu odpovídající délce tak, že oné délce přiřadíme plochu kruhu s poloměrem té délky. Stejně se ale nezbavíš kvadrátu ve vztahu délka, plocha.
Pišme metr odpovídající délce obvykle a metr odpovídající ploše čárkovaně.
$m \mapsto m'$
$mm =10^-3 m \mapsto 10^-6 m'$
a to je nepříjemné.

Není lepší se pohybovat v jakémsi kartézském prostoru, přiřadit dvojici $d_1,d_2$ délek plochu odpovídající obdélníku se stranami $d_1,d_2$?
Pak jednotku
$m,m$ značme $m^2$ a platí transformační vztahy:
$mm,mm = 10^-6m^2$, což je rovno $(mm)^2=(10^-3)^2m^2$. To je příjemné.
Můžeme přece násobit hrušku s jabkem, když to vhodně definujeme.


What does a drowning number theorist say?
'log log log log ...'

Offline

 

#21 08. 12. 2012 20:24

peter_2+2
Příspěvky: 170
Reputace:   
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

↑ Andrejka3:
Ahoj Andrejko,
souhlasím s tebou, že m^2 se zdá být příjemným a i dobrým označením.

Tím slovem příjemné myslíš pak ty věci, které jsou i dobré nebo které jsou příjemné, ale zlé? A pokud dobré, bylo by možné, aby lež nebo nepravda byla to, co jsi myslela pod věcí příjemnou?

Představ si, že by se více věcí pojmenovalo stejným jménem. To, k čemu by se pak takové jméno vztahovalo, nebylo by to snad něco, co mají ony věci, spojené v jedno jménem, společné?
A kdyby snad existovalo jméno pro dvě věci, nemající spolu společného nic, nebylo by takové přiřazení jména, když neřeknu přímo lživé, nesprávné nebo zkrátka matoucí?

A jak by jsi tedy chtěla ztotožnit násobení třemi a to tak zvané násobení hruškou nebo jablkem, nebo snad metr metrem, aby mělo něco společného s tím, čemu se říká násobení třemi? Tedy aby si obě věci zasloužili stejné jméno "násobení?

Offline

 

#22 12. 12. 2012 12:51

nejsem_tonda
 
Příspěvky: 649
Reputace:   54 
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

Dekuju vsem za hlasy a komentare.

Co se tyka mych nazoru, zatim jen napisu, ze by u me vyhraly pristupy E, potom C.

Samozrejme zalezi na situaci - s jakymi predchozimi znalostmi se da u studentu pocitat, k cemu jsou vedeni, kolik casu lze tematu venovat. V podstate jsou mi blizke i nazory vzit od kazdeho trochu nebo to udelat trochu po svem. Nicmene neumim si predstavit, jak vytvorit jednoduchou anketu, ktera by umoznovala rozlisit tolik ruznych detailu.

Cilem ankety bylo zjistit "naladeni" lidi, kteri toto forum navstevuji. Vzhledem k tomu, ze pristupy A, B povazuju za "klasicke" (tradicni, casto pouzivane), zda se, ze i naladeni vetsiny uzivatelu fora je klasicke. V pripade, ze by se ukazalo, ze je zde velka cast lidi, jejichz presvedceni je blizsi pristupum E nebo C, byl jsem pripraven pokusit se rozjet projekt, jehoz cilem by bylo zpracovat nejake stredoskolske tema a do nehoz by bylo mozne se zapojit podle casu a chuti (napriklad by bylo mozne se zapojit hodnocenim uloh). V jeho ramci jsem chtel nabidnout neklasicke pojeti, coz by se odrazilo predevsim ve vyberu uloh. Rozdil oproti dnesnim ucebnicim by mel byt asi takovy jako kdyz srovnate pristupy A, B vs E, C.

Nicmene anketu hodnotim tak, ze panuje relativne velka spokojenost s klasickym pristupem. Nepovazuju proto za potrebne nabizet sve myslenky sirsi verejnosti. Pravdepodobne se presto o neco malo pokusim, ale nebudu s tim spechat a budu to povazovat spis jen za svuj konicek.

Kazdopadne kdyby nekoho zajimaly podrobnosti o tom, co bych rad delal, nebo pokud nekdo planuje nejaky podobny projekt, rad se zucastnim diskuze pres PM (a kdyby nase presvedceni bylo dostatecne blizke, treba bychom se domluvili na spolupraci).


Znate videa a ucebnici?

Offline

 

#23 15. 12. 2012 19:31 — Editoval houbar (15. 12. 2012 19:35)

houbar
Moderátor
Příspěvky: 914
Škola: UPCE, KonzPCE
Pozice: student
Reputace:   42 
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

Zdravím, přispěji také.

Přístup A považuji za nevhodný, stejně jako přístup B, protože v nich používáme Pythagorovu větu více méně dogmaticky. Přístup C se mi líbí pro to, že žáky dovede k tomu vzorci, vyžaduje ovšem vnímavé žactvo nebo kvalitního pedagoga. Přístup D je taky dobrý, líbí se mi důkaz, přístup E pojímá věci do praxe, jak už psal kolega výše, hrozí, že si žáci celou dobu budou modelovat obraz skříně a jaksi pozapomenou na matiku. Na tomto přístupu se mi naopak líbí využití P. V. v předestření rovnice kružnice a vůbec všeho kolem toho (Thalet). Můj hlas zní ovšem: C


Doučím M, Ch v okolí Pardubic
Press any key to continue. Alt + F4?

Offline

 

#24 17. 12. 2012 23:38

etchie
Příspěvky: 159
Pozice: študent
Reputace:   
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

mne sa veľmi pozdáva tento animovaný gif: Pythagorova veta

Vlastne by sa Pythagorova veta kľudne mohla vyučovať ako "Objem kocky nad preponou..."

Offline

 

#25 18. 12. 2012 14:38

mtptak
Zelenáč
Příspěvky: 20
Škola: Přf UPOL
Reputace:   
 

Re: Experiment - jak byste (se) chteli ucit?

↑ etchie:
To to se mi velmi líbí :-) Experimenty jsou dobrá věc. Kde jsi našel ten gif etchie?


Rád zkoumám algoritmy inspirované přírodou.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson