Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 07. 08. 2014 22:51

Cezetka
Příspěvky: 97
Škola: Střední škola
Pozice: student
Reputace:   
 

Násobení a dělení

Ahoj, mám nedostatky v matematice v základech, tak se je snažím přes prázdniny dohnat, abych v příštím roce nepropadla

...snažím se se naučit násobit z hlavy, ale prostě čísla jako jsou 15x17 , 25x34 z hlavy prostě neumím a hlavně nevím jak ani a vždycky se do těch čísel úplně zamotám
A to samý platí i o dělení velkých čísel
Kalkulačka je sice dobrá, ale v hodinách ji používat nesmíme a já tu matiku prostě do hlavy chci dostat

Poradili byste mi prosím nějakou účinnou metodu, aby mi to šlo z paměti? :)
Nebo mi napsali postup, jak to z hlavy počítáte vy, protože já už nevím, co dělat..

Předem děkuju :)

Offline

 

#2 08. 08. 2014 07:20

Kdosi
Příspěvky: 150
Pozice: Student
Reputace:   
 

Re: Násobení a dělení

Ahoj, nechci radit špatně, ale myslím, že někdy když počítám takové příklady dělám to jako: 15x17=15x10 + 15*7.
A k tomu jak se v to procvičit? No myslím, že lepší by bylo prostě si každý den sednout a počítat, tím si určitě vybuduješ vlastní techniku. Počítej, počítej, počítej a uvidíš, že Ti to půjde :)
P.S. Na některé příklady jde jít tak trochu důvtipem: 25*26=25^2 +1*25.

Offline

 

#3 08. 08. 2014 08:39 — Editoval Lukáš Ba-mat-fyz (08. 08. 2014 09:22)

Lukáš Ba-mat-fyz
Místo: Bratislava
Příspěvky: 145
Škola: FMFI UK, Wien Uni
Pozice: double student
Reputace:   
 

Re: Násobení a dělení

a to ti treba vedieť z hlavy koľko je 25*34 na strednej škole? Možno je lepšie sa to naučiť rychlejšie počítať na papier, ale ak naozaj treba tak postup kolegy ↑ Kdosi:
je asi ten najlepší, roky ho používam a stale funguje:)


Ibaže by som sa mýlil.

Offline

 

#4 08. 08. 2014 09:08

Cezetka
Příspěvky: 97
Škola: Střední škola
Pozice: student
Reputace:   
 

Re: Násobení a dělení

↑ Kdosi:

Tak jak rikas ty to taky pocitam :) , ale ja potom  z hlavy neumím dat 15*7 a mezitím zapomenut ostatni cisla ..mala nasobilka je pro me v pohodě, ale ta velká už je problem

Offline

 

#5 08. 08. 2014 09:12

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Násobení a dělení

Zdravím,

a to ti treba vedieť z hlavy koľko je 25*34 na strednej škole?

ani ne, spíš později v obchodě nebo v hospodě - pro odhad, zda mám financi dost :-)

proto počítám tak: $15\cdot 17=17(10+5)=17\cdot 10+\frac{(17\cdot 10)}{2}$

$25\cdot 34=\frac{100}{4}\cdot 34=\frac{3400}{4}$ (prakticky ale na závěr podělím 2 a potom ještě 2).

nebo jak kolega ↑ Kdosi: (poslední příklad).

Cezetka napsal(a):

mala nasobilka je pro me v pohodě

já většinou i tady váhám, proto i zde na fóru nepočítám do číselných výsledků, nedopadlo by to dobře :-)

Offline

 

#6 08. 08. 2014 09:13

Cezetka
Příspěvky: 97
Škola: Střední škola
Pozice: student
Reputace:   
 

Re: Násobení a dělení

↑ Lukáš Ba-mat-fyz:

Na papír jsem to vždycky dělala, ale to me prave pokazdy zdržovalo ...a na ty střední je rychlejší tempo, tak když berem jednu látku, tak aby me nezdrzovaly jiné výpočty na papír :)

Offline

 

#7 08. 08. 2014 09:25

Cezetka
Příspěvky: 97
Škola: Střední škola
Pozice: student
Reputace:   
 

Re: Násobení a dělení

↑ jelena:

A jak jsi psala 17(10+5) tak kam zmizela ta pětka?
A ještě mi prosim řekni, jak a proc je ve zlomku ta dvojka :)

Offline

 

#8 08. 08. 2014 09:35

Cheop
Místo: okres Svitavy
Příspěvky: 8209
Škola: PEF VŠZ Brno (1979)
Pozice: důchodce
Reputace:   366 
 

Re: Násobení a dělení

↑ jelena:
No já bych počítal:
$15\cdot 17=(16-1)(16+1)=16^2-1=256-1=255$


Nikdo není dokonalý

Offline

 

#9 08. 08. 2014 09:49 — Editoval jelena (08. 08. 2014 09:49)

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Násobení a dělení

↑ Cheop:

pravda, i tak, děkuji. Ale prakticky - spíš přes poloviny? Vlastně s jakými nástroji jsi začínal jako ekonom?

Offline

 

#10 08. 08. 2014 10:14

misaH
Příspěvky: 13439
 

Re: Násobení a dělení

↑ Cezetka:

Veď si to porovnaj

$17\cdot\color {red}5\color {black}=\frac{(17\cdot\color {red} 10)}{\color {red}2}$

Offline

 

#11 08. 08. 2014 10:16 Příspěvek uživatele misaH byl skryt uživatelem misaH.

#12 08. 08. 2014 10:30

Cezetka
Příspěvky: 97
Škola: Střední škola
Pozice: student
Reputace:   
 

Re: Násobení a dělení

↑ Cheop:

Dekuju, ten tvůj postup mi přijde tak nějak "nejsnazší" :)
Půjde ten postup třeba i u toho 25*34 ? Tam už budou vetší mocniny...

Offline

 

#13 08. 08. 2014 10:34

Lukáš Ba-mat-fyz
Místo: Bratislava
Příspěvky: 145
Škola: FMFI UK, Wien Uni
Pozice: double student
Reputace:   
 

Re: Násobení a dělení

↑ Cezetka:

ten postup pôjde iba v prípade, že rozdiel tých čísel je parný, pokiaľ tam nechceš zlomky:)


Ibaže by som sa mýlil.

Offline

 

#14 08. 08. 2014 10:40

Cezetka
Příspěvky: 97
Škola: Střední škola
Pozice: student
Reputace:   
 

Re: Násobení a dělení

↑ misaH:

Jo jo, ted už v tom tu souvislost tak nejak vidím :) dekuju
Ted už budu ve třetím

Offline

 

#15 08. 08. 2014 11:40

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Násobení a dělení

↑ Cezetka:

ještě možná takové doplnění - takové metody nejsou úplně mechanické, ale jsou na určitém citu (představě) čísel (jak jinak zapsat, na jaké složky jde rozložit apod.). Tedy můžeš zkoušet u každého výpočtu "klasika na papíře" (nebo i na kalkulačce) si položit otázku, zda to jde počítat jinak. Takové techniky bývají v různých příručkách (i z oblasti zábavné nebo "historické" matematiky), například, záleží, jak moc to baví a jak moc pečlivě budeš nad číslem a nad technikou uvažovat a nacvičovat.

Jinak pro školní použití (bez kalkulačky) stačí i běžné pečlivé počítání na papír (snad i s rozšířením, že "jde dál" nebudeš udržovat v hlavě, ale také zapíšeš - zde je obvyklý zdroj chyb z nepozornosti). Pokud jsou vyžadovány výpočty u tabule "z hlavy", tak nejspíš budete mít čísla v zadání, co jdou počítat "pěkně" (např. u dělení se využije krácení zlomků).

Takové odhady "z hlavy" jsou dobré u různých jednaní, kdy si člověk musí rychle představit navrhované změny, nebo při hodnocení dat např. musím vysledovat změny 25%, 50% atd. - zrovna dobře se uplatní počítání na čtvrtiny a na poloviny.

Ted už budu ve třetím

A alespoň orientačně obor? Je nějaký důvod, že počítáte bez kalkulačky (a jen v matematice, nebo i v jiných předmětech?)? Děkuji.

Offline

 

#16 08. 08. 2014 14:52

Cezetka
Příspěvky: 97
Škola: Střední škola
Pozice: student
Reputace:   
 

Re: Násobení a dělení

↑ jelena:

Na tu stránku, co jsi poslala jsem taky narazila, ale tam to pravé bylo všechno na papír ..když mi to násobení nakonec nepůjde, tak zkusim ty metody, o kterých tam píši :)
Především jsem taky brala v úvahu maturitu ..jestli teda bude matika povinna, tak by se to počítáni z hlavy hodilo :)

Obor mam obchodni akademie a tam v matice plavu...nas pan učitel nám kalkulačky zakazuje, protože  podle něj nam nedava cisla, která bychom z hlavy nespocitali, ale já to z hlavy  nedam
No a pak jen na účetnictví, tam jedine kalkulačku, která je naopak povinna :)

Offline

 

#17 08. 08. 2014 16:44

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: Násobení a dělení

↑ Cezetka:

děkuji za upřesnění, ještě se můžeš podívat na cvičení, u kterých je zadání "počítej výhodně", zkus pohledat. V násobení asi o moc více návodů, než co jsme již řekli (vhodně uspořádat činitele, představit si rozklad nebo použití některého vzorce apod.), v dělení - nejvíce využiješ práci se zlomkem.

No a pak jen na účetnictví, tam jedine kalkulačku, která je naopak povinna :)

:-) ale také není špatné mít odhad výsledku (např. odvody zaměstnavatele činí cca třetinu ze mzdy a tobě po překlepnutí vyjde trojnásobek mzdy, tak si toho musíš všimnout). Ať se vede.

Offline

 

#18 08. 08. 2014 18:24

Cezetka
Příspěvky: 97
Škola: Střední škola
Pozice: student
Reputace:   
 

Re: Násobení a dělení

↑ jelena:

Dobre, moc dekuju :)
Konec konců kazda rada dobra :)

Offline

 

#19 14. 08. 2014 11:17 — Editoval peter_2+2 (14. 08. 2014 12:21)

peter_2+2
Příspěvky: 170
Reputace:   
 

Re: Násobení a dělení

↑ Cezetka:

Ahoj.

Podle mě by ti mohlo dobře pomoci naučit se zpaměti základní násobky.

Tj. asi cosi takového

(násobky dvou, říká se tomu tuším znalost násobilky)
2  4  6  8  10  12  14  16  18  20

3 6 9 12 15 ...
...

a k tomu ale vždy vědět, kolikátý je každé číslo násobek
1×2=2
2×2=4
3×2=6

Tyto věci by bylo tedy dobré se naučit zpaměti, potom ti násobení větších čísel půjde omnoho snadněji.

Potom se také často učí zpaměti
11×11
12×12
13×13
...
A takto až do 20×20, možná má toto i nějaké opodstatnění, že vzhledem ke stejnosti čísel se hůře počítají z hlavy a matou se, jelikož paměti často stačí, když nalezne na předmětech jejich odlišnost a podle ní je rozeznává.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson