Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj, mám nedostatky v matematice v základech, tak se je snažím přes prázdniny dohnat, abych v příštím roce nepropadla
...snažím se se naučit násobit z hlavy, ale prostě čísla jako jsou 15x17 , 25x34 z hlavy prostě neumím a hlavně nevím jak ani a vždycky se do těch čísel úplně zamotám
A to samý platí i o dělení velkých čísel
Kalkulačka je sice dobrá, ale v hodinách ji používat nesmíme a já tu matiku prostě do hlavy chci dostat
Poradili byste mi prosím nějakou účinnou metodu, aby mi to šlo z paměti? :)
Nebo mi napsali postup, jak to z hlavy počítáte vy, protože já už nevím, co dělat..
Předem děkuju :)
Offline
Ahoj, nechci radit špatně, ale myslím, že někdy když počítám takové příklady dělám to jako: 15x17=15x10 + 15*7.
A k tomu jak se v to procvičit? No myslím, že lepší by bylo prostě si každý den sednout a počítat, tím si určitě vybuduješ vlastní techniku. Počítej, počítej, počítej a uvidíš, že Ti to půjde :)
P.S. Na některé příklady jde jít tak trochu důvtipem: 25*26=25^2 +1*25.
Offline
a to ti treba vedieť z hlavy koľko je 25*34 na strednej škole? Možno je lepšie sa to naučiť rychlejšie počítať na papier, ale ak naozaj treba tak postup kolegy ↑ Kdosi:
je asi ten najlepší, roky ho používam a stale funguje:)
Offline
Zdravím,
a to ti treba vedieť z hlavy koľko je 25*34 na strednej škole?
ani ne, spíš později v obchodě nebo v hospodě - pro odhad, zda mám financi dost :-)
proto počítám tak:
(prakticky ale na závěr podělím 2 a potom ještě 2).
nebo jak kolega ↑ Kdosi: (poslední příklad).
Cezetka napsal(a):
mala nasobilka je pro me v pohodě
já většinou i tady váhám, proto i zde na fóru nepočítám do číselných výsledků, nedopadlo by to dobře :-)
Offline
↑ Lukáš Ba-mat-fyz:
Na papír jsem to vždycky dělala, ale to me prave pokazdy zdržovalo ...a na ty střední je rychlejší tempo, tak když berem jednu látku, tak aby me nezdrzovaly jiné výpočty na papír :)
Offline
↑ Cezetka:
ten postup pôjde iba v prípade, že rozdiel tých čísel je parný, pokiaľ tam nechceš zlomky:)
Offline
↑ Cezetka:
ještě možná takové doplnění - takové metody nejsou úplně mechanické, ale jsou na určitém citu (představě) čísel (jak jinak zapsat, na jaké složky jde rozložit apod.). Tedy můžeš zkoušet u každého výpočtu "klasika na papíře" (nebo i na kalkulačce) si položit otázku, zda to jde počítat jinak. Takové techniky bývají v různých příručkách (i z oblasti zábavné nebo "historické" matematiky), například, záleží, jak moc to baví a jak moc pečlivě budeš nad číslem a nad technikou uvažovat a nacvičovat.
Jinak pro školní použití (bez kalkulačky) stačí i běžné pečlivé počítání na papír (snad i s rozšířením, že "jde dál" nebudeš udržovat v hlavě, ale také zapíšeš - zde je obvyklý zdroj chyb z nepozornosti). Pokud jsou vyžadovány výpočty u tabule "z hlavy", tak nejspíš budete mít čísla v zadání, co jdou počítat "pěkně" (např. u dělení se využije krácení zlomků).
Takové odhady "z hlavy" jsou dobré u různých jednaní, kdy si člověk musí rychle představit navrhované změny, nebo při hodnocení dat např. musím vysledovat změny 25%, 50% atd. - zrovna dobře se uplatní počítání na čtvrtiny a na poloviny.
Ted už budu ve třetím
A alespoň orientačně obor? Je nějaký důvod, že počítáte bez kalkulačky (a jen v matematice, nebo i v jiných předmětech?)? Děkuji.
Offline
↑ jelena:
Na tu stránku, co jsi poslala jsem taky narazila, ale tam to pravé bylo všechno na papír ..když mi to násobení nakonec nepůjde, tak zkusim ty metody, o kterých tam píši :)
Především jsem taky brala v úvahu maturitu ..jestli teda bude matika povinna, tak by se to počítáni z hlavy hodilo :)
Obor mam obchodni akademie a tam v matice plavu...nas pan učitel nám kalkulačky zakazuje, protože podle něj nam nedava cisla, která bychom z hlavy nespocitali, ale já to z hlavy nedam
No a pak jen na účetnictví, tam jedine kalkulačku, která je naopak povinna :)
Offline
↑ Cezetka:
děkuji za upřesnění, ještě se můžeš podívat na cvičení, u kterých je zadání "počítej výhodně", zkus pohledat. V násobení asi o moc více návodů, než co jsme již řekli (vhodně uspořádat činitele, představit si rozklad nebo použití některého vzorce apod.), v dělení - nejvíce využiješ práci se zlomkem.
No a pak jen na účetnictví, tam jedine kalkulačku, která je naopak povinna :)
:-) ale také není špatné mít odhad výsledku (např. odvody zaměstnavatele činí cca třetinu ze mzdy a tobě po překlepnutí vyjde trojnásobek mzdy, tak si toho musíš všimnout). Ať se vede.
Offline
↑ Cezetka:
Ahoj.
Podle mě by ti mohlo dobře pomoci naučit se zpaměti základní násobky.
Tj. asi cosi takového
(násobky dvou, říká se tomu tuším znalost násobilky)
2 4 6 8 10 12 14 16 18 20
3 6 9 12 15 ...
...
a k tomu ale vždy vědět, kolikátý je každé číslo násobek
1×2=2
2×2=4
3×2=6
Tyto věci by bylo tedy dobré se naučit zpaměti, potom ti násobení větších čísel půjde omnoho snadněji.
Potom se také často učí zpaměti
11×11
12×12
13×13
...
A takto až do 20×20, možná má toto i nějaké opodstatnění, že vzhledem ke stejnosti čísel se hůře počítají z hlavy a matou se, jelikož paměti často stačí, když nalezne na předmětech jejich odlišnost a podle ní je rozeznává.
Offline