Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Dobrý večer,
mám zadání úloh:
Lineární rovnici a nerovnici s absolutní hodnotou řešte úsudkem /nikoli metodou nulových bodů/.
Mohu poprosit o postup tak, aby byl didakticky správně?
Děkuji.
Offline
↑ suprémum123:
Dobrý večer.
Zkuste využít toho, že absolutní hodnota čísla je vždy nezáporná.
Offline
↑ Andrejka3:
Samozřejmě z definice vycházím, tedy zde řešení jsou nasnadě.
Šlo mi spíš o "obecný postup", kdy rozpoznat, že se dá ne/rovnice vyřešit zmiňovaným úsudkem.
Lze tímto způsobem vyřešit např. obdobnou nerovnici pouze s tím, že změním součet na rozdíl?
Zadání by pak bylo:
Děkuji.
Offline
↑ suprémum123:
Není mi jasné, co znamená 'řešit úvahou'.
Ke konkrétnímu příkladu:
čtu asi takhle: x je od -2 vzdálené o jedna více než od -1 (rovnost) nebo míň (ostrá nerovnost).
Takže kdyby x bylo vzdálené od -2 a -1 stejně, jsem v -1.5. Má být dál od -2 o jedna, proto se posunu doprava o 0.5. A jsem v -1. Teď je jasné, že když se posunu více doprava, vzdálím se o stejnou vzdálenost od obou bodů (-2 i -1), takže od -1 až nekonečno splňují rovnost.
Uvážím tu nerovnost -- mohu být i nalevo od -1. Řešením je celé R.
Takže Vás spíše zajímá, kdy použít kterou metodu k řešení. To nevím. Snad se ozvou další.
Offline
ahoj ↑ suprémum123:
nemám rád zadání typu "řešte úsudkem", protože nikde není pořádně napsáno, co to vlastně úsudek je, natož to, jaký úsudek je "didakticky správně". Podle definice MU "úsudek je schopnost řešit úvahou jednoduché problémy.... Obecný tvar úsudku je tento: P1,P2,...,Z" (viz http://www.muni.cz/tsp/usudky) což jsem pochopil jako množinu předpokladů, ze které odvodíš závěr. Jenže takto vypadá každá matematická úloha. Takže v tomto případě můžu z předpokladů (zadané nerovnice) usoudit, že nulové body jsou takové a makové z nich usoudit, že řešení vypadá takto. Takže i nulové body jsou "řešení úsudkem". Anebo si můžu vzpomenout, jak vypadají grafy funkcí (modrý) (zelený)
a na základě znaménka >= usoudit, že modrý graf nesmí být níž než zelený. Takže i grafické řešení je "řešení úsudkem". Upřímně si nedovedu představit řešení, ke kterému by nějaký ten úsudek potřeba nebyl. Snad jenom něco bezmyšlenkovitě střelit, a pak jen doufat, že je to dobře. To ale zase není to, co si představujeme pod pojmem "řešení úlohy"...
Offline
↑ Eratosthenes:
S tím souhlasím. Ale s některými didaktiky je obtížné se přít. Zvlášť z pozice studenta.
Offline
:-)
Povedala by som, že pod "úsudkom" sa myslí riešenie použiteľné v pôvodných úlohách zadávateľa, kde je proste z vlastností (tuná ľavej strany) a hodnoty pravej strany riešenie takzvane jasné - tak štandardné postupy cez grafy ako aj cez odstraňovanie AH sú nadbytočné.
Zo základných vlastností usúdim na hodnotu výsledku bez ďalšieho použitia možných matematických postupov...
Offline
Ahoj, by bylo možné řešit tak, že jde vlastně o elipsu s ohnisky v bodech [a,0], [b,0] a délkou hlavní poloosy c/2. A elipsa má zřejmě střed v bodě (a+b)/2.
Offline
Stránky: 1