Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 11. 10. 2017 21:44

Melodramatik
Zelenáč
Příspěvky: 1
Reputace:   
 

Syntaxe zápisu výsledku

Dobrý den,
nedávno jsem narazil na problém se zápisem výsledku.
Jde o trochu pozměněný chyták z rovnice: 230-220*0,5=5!, kde čtenář posuzuje platnost (a čtenář si nemusí všimnou vykřičníku a za výsledek považuje 5), na příklad: 230-220*0,5 který má čtenář správně vypočítat.
Zde se jsme ovšem narazili na neshodu o pravidlech správnosti výsledku.
Má odpověď na jím zadaný příklad (230-220*0,5=?) byla tedy 120 a podivoval jsem se nad podle něj správnou odpovědí 5!. 5! se sice rovná 120, ale je to podle mého jako napsat jiný výraz. Třeba, že výsledek je 2*60, nebo dokonce, že výsledek je 230-220*0,5...
Chápu o jaký záměr šlo, pokud je úloha napsaná jako rovnice k pouzení, je to možná pěkný chyták. Ovšem napsáno jako pouhý příklad se mi zdá odpovědět faktoriálem trochu bezúčelné...
Má otázka tedy zní, je 5! správný a relevantní výsledek? Dá se říci, že jeden výsledek je správnější, než druhý? A existují nějaké typografické nebo nějak obecně uznávané zásady o zápisu výsledku? A pokud ano, neznáte jejich zdroje?

Předem děkuji.

Offline

 

#2 11. 10. 2017 22:17

vlado_bb
Moderátor
Příspěvky: 6213
Škola:
Reputace:   142 
 

Re: Syntaxe zápisu výsledku

Melodramatik napsal(a):

Má otázka tedy zní, je 5! správný a relevantní výsledek?

Předem děkuji.

Ano.

Offline

 

#3 12. 10. 2017 08:37 — Editoval mracek (12. 10. 2017 08:38)

mracek
Zablokovaný
Příspěvky: 164
Reputace:   
 

Re: Syntaxe zápisu výsledku

Vysledek urcuje ten, co hodnoti.
5! je spravne pro ulohy s faktorialy. Jinak bych to posuzoval jako -1 bod, ze priklad nedopocital na cislo.
Je to podobne, jako vyjadrit vysledek ve zlomku nebo desetinne cislo.
Je to jako, kdyz chces mit natrit pokoj a naterac ti ho nabarvi na cerno. Neni to to, co jsi chtel.

Offline

 

#4 12. 10. 2017 08:56 — Editoval misaH (12. 10. 2017 09:05)

misaH
Příspěvky: 13438
 

Re: Syntaxe zápisu výsledku

↑ Melodramatik:

No.

Poriadne si nenapísal o čo ide.

Žiadna rovnica tam totiž nie je.

Ak máš overiť či $ 230-220\cdot 0,5=5!$, tak samozrejme 120 nie je správna odpoveď.

Offline

 

#5 12. 10. 2017 09:42

Al1
Příspěvky: 7782
Reputace:   540 
 

Re: Syntaxe zápisu výsledku

↑ Melodramatik:

Zdravím,

jak píše ↑ misaH:, ani 120 ani 5! není správný výsledek, pokud máš ověřit platnosti rovnosti dvou číselných výrazů. Jedná-li se o důkazovou úlohu, důkaz může být veden přímo, např.
$230-220\cdot \frac{1}{2}=5\left(46-44\cdot \frac{1}{2}\right)=5\cdot 2\cdot \left(23-22\cdot \frac{1}{2}\right)=\nl =5\cdot 2\cdot \frac{1}{2}(46-22)=5\cdot 1\cdot 2\cdot(23-11)=5\cdot 1\cdot 2\cdot 12=5\cdot 4\cdot 3\cdot 2\cdot 1=5!$
Závěr: rovnost platí

Offline

 

#6 12. 10. 2017 10:07

vlado_bb
Moderátor
Příspěvky: 6213
Škola:
Reputace:   142 
 

Re: Syntaxe zápisu výsledku

↑ Melodramatik: Pokial mas na mysli to, ci je spravne na otazku "Aka je hodnota vyrazu $ 230-220\cdot 0,5$ napisat $5!$, tak spravne to je. Treba ale rozlisovat medzi spravnou a ocakavanou odpovedou. Otazka spravnosti a nespravnosti je myslim jasna. Uz menej zrejme je to s ocakavanostou, pretoze ta vyplyva z istych nepisanych konvencii. Napriklad na otazku "kolko je $2+3$" je ocakavana odpoved $5$. Odpoved $2+3$ je $12-7$ je sice spravna, ale urcite nie ocakavana. V tvojom pripade teda ide o spravnu, ale nie prave ocakavanu odpoved.

S podobnou situaciou sa stretavame pri ulohach typu "upravte vyraz". Tak napriklad ak by uloha znela "upravte vyraz $\frac {a^2-b^2}{a-b}$", odpoved $\frac {a^2-b^2}{a-b}=\frac {3a^2-3b^2}{3a-3b}$" je sice spravna, vyraz bol upraveny, ale rozhodne nie ocakavana.

Neexistuje nijaka autorita, ktora by rozhodovala o tom, co je ocakavany tvar vysledku. Matematika nie je centralne riadena institucia. Spoliehame sa na prirodzenu ludsku inteligenciu.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson