Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý den,
nedávno jsem narazil na problém se zápisem výsledku.
Jde o trochu pozměněný chyták z rovnice: 230-220*0,5=5!, kde čtenář posuzuje platnost (a čtenář si nemusí všimnou vykřičníku a za výsledek považuje 5), na příklad: 230-220*0,5 který má čtenář správně vypočítat.
Zde se jsme ovšem narazili na neshodu o pravidlech správnosti výsledku.
Má odpověď na jím zadaný příklad (230-220*0,5=?) byla tedy 120 a podivoval jsem se nad podle něj správnou odpovědí 5!. 5! se sice rovná 120, ale je to podle mého jako napsat jiný výraz. Třeba, že výsledek je 2*60, nebo dokonce, že výsledek je 230-220*0,5...
Chápu o jaký záměr šlo, pokud je úloha napsaná jako rovnice k pouzení, je to možná pěkný chyták. Ovšem napsáno jako pouhý příklad se mi zdá odpovědět faktoriálem trochu bezúčelné...
Má otázka tedy zní, je 5! správný a relevantní výsledek? Dá se říci, že jeden výsledek je správnější, než druhý? A existují nějaké typografické nebo nějak obecně uznávané zásady o zápisu výsledku? A pokud ano, neznáte jejich zdroje?
Předem děkuji.
Offline
Vysledek urcuje ten, co hodnoti.
5! je spravne pro ulohy s faktorialy. Jinak bych to posuzoval jako -1 bod, ze priklad nedopocital na cislo.
Je to podobne, jako vyjadrit vysledek ve zlomku nebo desetinne cislo.
Je to jako, kdyz chces mit natrit pokoj a naterac ti ho nabarvi na cerno. Neni to to, co jsi chtel.
Offline
↑ Melodramatik:
No.
Poriadne si nenapísal o čo ide.
Žiadna rovnica tam totiž nie je.
Ak máš overiť či , tak samozrejme 120 nie je správna odpoveď.
Offline
↑ Melodramatik:
Zdravím,
jak píše ↑ misaH:, ani 120 ani 5! není správný výsledek, pokud máš ověřit platnosti rovnosti dvou číselných výrazů. Jedná-li se o důkazovou úlohu, důkaz může být veden přímo, např.
Závěr: rovnost platí
Offline
↑ Melodramatik: Pokial mas na mysli to, ci je spravne na otazku "Aka je hodnota vyrazu napisat , tak spravne to je. Treba ale rozlisovat medzi spravnou a ocakavanou odpovedou. Otazka spravnosti a nespravnosti je myslim jasna. Uz menej zrejme je to s ocakavanostou, pretoze ta vyplyva z istych nepisanych konvencii. Napriklad na otazku "kolko je " je ocakavana odpoved . Odpoved je je sice spravna, ale urcite nie ocakavana. V tvojom pripade teda ide o spravnu, ale nie prave ocakavanu odpoved.
S podobnou situaciou sa stretavame pri ulohach typu "upravte vyraz". Tak napriklad ak by uloha znela "upravte vyraz ", odpoved " je sice spravna, vyraz bol upraveny, ale rozhodne nie ocakavana.
Neexistuje nijaka autorita, ktora by rozhodovala o tom, co je ocakavany tvar vysledku. Matematika nie je centralne riadena institucia. Spoliehame sa na prirodzenu ludsku inteligenciu.
Offline