Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Může mi někdo poradit? Které číslo bude v řadě pokračovat? 1,2,6,42,1806.......
Offline
Vypadá to, že a
, čili každé další číslo je součinem předchozího čísla a předchozího čísla zvětšeného o jedna.
Offline
↑ BrozekP: myslím že nemáš pravdu, je to v tvare , to je všetko, dalšie číslo bude
Offline
↑ Redvo:
...jinými slovy jsi napsal naprosto to samé, co BrozekP :)
Prostě další číslo bude součinem čísel 1806 a 1807 :)
Offline
Podle mě bude další člen 8661, protože posloupnost čísel je tvořena funkčními hodnotami polynomu
Platí totiž
Následující člen bude :-)
Jako už několikrát, chci zde ukázat absurditu těchto úloh. Řešení takto zadané úlohy není dáno nikdy jednoznačně. Vždy existuje nekonečně mnoho řešení. Já jsem vedle řešení od ↑ BrozekP: ukázal další.
Offline
viem že matematika je nádherná veda v ktorej je vždy čo objavovať aj aj úplne napohľad jednoduché veci sú zložité a niekedy aj naopak...lenže načo si niečo takéto tak komplikovať? :D vy sa musíte naozaj nudiť :P
Offline
↑ Redvo:
Tak především, matematika je přesná věda. Není to o tom, jestli se někdo nudí, nebo ne. Chci ukázat, že některé typy příkladů jsou naprosto nesmyslně zadány. K čemu takový příklad, v němž posloupnost, která je zadána prvními několika členy, může být definována zcela libovolně? Kdo rozhoduje o tom, že to nejjednodušší řešení je správné? Jak lze ze zadání poznat, že autor příkladu měl na mysli posloupnost, která bude pokračovat předpisem
a ne zrovna předpisem
nebo úplně jinak?
Offline
↑ Pavel: Zcela souhlasím s Pavlem, ač v této konkrétní posloupnosti se učitelem žádané řešení nabízí, a nikdo zde nepochybuje, že by je snad Pavel neviděl. Docela často jsou příklady tohoto typu skutečně až téměř úchylné. Rád zde přispěju tímhle:
2 7 8 -3 0 1 2
Následující je:
A 2 B 4 C -1 D 0
Dal jsem C, ale je to špatně. Viděl jsem v tom jenom to, že se střídají sudá a lichá čísla a -1 byla jediná nabízená lichá možnost. Správnou odpověď nevím. Vyřeší to někdo?
PS. Úloha bohužel není vymyšlená. Byla v nějakém zkušebním testu, který byl k nahlédnutí při oslavách založení MU v Brně.
Offline
↑ musixx:
Dal bych odpověď A (2)
Vysvětlení:
Pokud sečteš postupné rozdíly mezi čísly v řadě: 2,7,8,-3,0,1,2 dostaneš:
5+1-11+3+1+1=0
dalším číslem tedy bude 2+0 = 2 (součet rozdílů mezi čísly v řadě bude 0)
Nevím zda je toto správně, ale nic jiného mě nenapadá.
PS: Na tomto příkladu je názorně vidět, jak jsou všechny takovéto příklady na posloupnost ošemetné.
Posloupnost je možno vymyslet v podstatě jakoukoliv.
Offline
To Pavel: No já bych si tedy dovolil nesouhlasit ;)
Striktně vzato máš jistě pravdu, a kterákoliv posloupnost, naznačená zadáním svých n prvních členů, se dá jistě doplnit řešením libovolně složitého parametrického systému o alespoň n parametrech.
Jenže v našem případě NEMÁME n-parametrů, ale máme jich výrazně míň... Řešení, že ta posloupnost je daná rekurentně vztahem
je nesrovnatelně jednodušší a elegantnější než hledání řešení ve tvaru
kde navíc těch 5 konstant vyjde jako nějaká hausnumera, a ten polynom se mezi těmi zadanými body navíc vlní - zjevně je to zcela umělý (bez ohledu na to, že formálně správný) konstrukt!
Prostě, doplň si do zadání ještě slůvko, že hledáš "nejjednodušší" řešení a vůbec se není o čem bavit :)
Offline
To cheop :)
Na tomto příkladu je jasně vidět, jak jsou některé testové otázky na posloupnosti trapně zadané, a je to bezpochyby jednoznačně vina jejich tvůrců.
Docela by mě zajímalo, jaké řešení měl ten autor na mysli... Pokud to je něco trapného, tak by zasloužil nakopat někam.
Ale bacha na to, teoreticky je možné, že to bude něco elegantního,... fakt, škoda že to co měl autor na mysli se asi nedozvíme :(
To co řešení které navrhuje Cheop se mi nezdá příliš pravděpodobné, protože postupné součty těch rozdílů jsou až do šestého členu nenulové - nule se to rovná právě až po sečtení rozdílů všech zadaných členů. Není celkem nic logického na tom, aby pak už to vždy musela být nula, ...
Prostě čuňácky zadaný příklad :)
Offline
↑ Mephisto:
Kdyby v zadání bylo "nejjednodušší", tak posuzovat, co je nejjednodušší, je dost subjektivní. V jednoduchých případech se asi na nejjednodušším řešení všichni shodnou, ale v musixxově posloupnosti o tom pochybuji. Budou to body funkce, která se bude mezi jednotlivými body nejméně vlnit? Nebo posloupnost zadaná pomocí co nejmenšího počtu slov? Navíc, když najdeš hodně jednoduché řešení, jak dokážeš, že neexistuje jednodušší?
Offline
No! Ty se se mnou chceš hádat, že
je stejně složité nebo dokonce jednodušší, než ???
To snad ne :) Tohle podle mě není VŮBEC subjektivní věc :D
Čili, POKUD neexistuje právě jedno řešení, které je zřetelně jednoduší (např. v něm vystupuje méně hausnumerických konstant, v ideálním případě žádná taková konstanta :) ) než řešení ostatní, pak je příklad zadaný chybně. O tom přece od začátku není sporu.
Zde však takové řešení existuje, a proto je příklad korektní :)
Offline
↑ Mephisto:
Ahoj. Můj názor je takovej, že tomu buď budeme říkat hraní si s číslíčkama, a pak je všechno dovoleno, nebo matematika a potom se podle toho musíme chovat. Když matematikovi řekneš ať najde nejjednodušší řešení, bude akorát blbě koukat a pak se zeptá co je to "nejjednodušší". Teprve když mu to definuješ, začne se s tím zabývat.
Řešení těchle úloh podle mně naprosto nic nevypovídá. Prostě člověk si buď všimne toho co chtěl autor slyšet, nebo nevšimne a pak si vymyslí nějakej jinej rekurentní vztah - viz. posl. od musixx. Samozřejmě že v řadě 1,2,3,4,5 chce autor slyšet šestku, stejně jako je skoro jasný co chce autor slyšet u toho prvního příkladu. To ale není matematika. Takže souhlasím s tím, že všechny tyhle příklady jsou z principu absurdní, jak to říká Pavel. Ale nepochybuju o tom, že kdyby Pavel dostal ten příklad do písemky, tak tam nenapíše hodnotu toho svýho polynomu:)
Offline
Zejména v tom Pavlově řešení vystupuje stejné množství konstant, jako v zadání. Což znamená, že ten jeho polynom v těch datech nenašel vůbec žádnou souvislost.
KTERÁKOLIV DATA jdou přece triviální proložit polynomem stupně n-1, kde n je počet těch bodů.
Offline
↑ Mephisto:
Já se nechci hádat. Podle mě je jednodušší (proto jsem tuto variantu taky zvolil ve svém příspěvku výše ↑ BrozekP:). Podle většiny lidí to bude jednodušší. Ale pořád je to subjektivní názor. Nebo snad existují nějaká objektivní pravidla, jak posuzovat jednoduchost? Pak by se asi i dalo dokázat, že je to nejjednodušší. Ale dokud ty pravidla nebudou, tak souhlasím s ↑ Pavlem:, že řešení není jednoznačné.
Offline
Odpovědí nebo inspirací nechť je pro vás níže uvedený web ...
A že jednoduchých odpovědí je více, to se potvrzuje. Zatím nehodlám měnit názor, že úlohy typu "Doplňte řadu čísel ..." jsou matematicky nekorektní.
http://www.research.att.com/~njas/seque … ;go=Hledej
Offline
Zdravím, sice se to moc nehodí do ZŠ ale náhodou jsem se sem dostal odjinud tak si dovolím zareagovat.
Souhlasím s Pavlem, Marianem, musixxem a ostatními.
Nemyslím si, že to co bylo v zadání byla úloha, která má něco společného s matematikou, ale spíš s uměním vyplňovat testy (a trochu s logikou, bystrostí, kreativitou a jen velmi okrajově i s použitým prostřekem - matematikou).
Píšu to sem proto, že v lidovkách byl článek o tom, jak na jedné škole v ghetu v Harlemu, vytáhli "vzdělanost žáků" na úrověň bežných škol - nadrilovali vyplňování testů. Třeba to někoho zaujme.
Celý článek
Pár úryvků:
Geoffrey Canada dokáže i ze zaostalých žáků dělat nadprůměrné. Ale cena je vysoká
Polovinu svých učitelů Geoffrey Canada vyhodil po prvním roce.
Prohlašuje: „Pokud nedokážete žáky naučit, najděte si jinou práci.“ Dnes má první úspěchy a věří, že jeho recepty lze přenést kamkoli.
Nové škole se podařilo - přinejmenším v matematických testech - smazat rozdíl mezi jejími černými žáky z chudinských rodin a jejich bílými vrstevníky ze škol pro newyorskou střední třídu.
Škola, o které je řeč, se jmenuje Akademie příslibu (Promise Academy). Založil ji v roce 2004 aktivista Geoffrey Canada jako vrchol velkého projektu na povznesení Harlemu. Přeloženo do českých poměrů: je to zhruba takové, jako kdyby v českých testech Scio uspěla neznámá škola z mosteckého Chanova.
Školní rok trvá 210 dní, až do července, místo obvyklých 180.
Průměrný žák Promise Academy stráví ve škole o polovinu více času než jeho newyorský vrstevník. Podprůměrný žák dvakrát víc času.
3. Nepřeceňuje se jeden druh testů? Jeden kritik z pedagogické školy namítl, že když psali titíž žáci loni jinou srovnávací zkoušku (Iowský test základních dovedností), kterou tolik netrénovali, už se bílým vrstevníkům nevyrovnali. Pořád ale byli lepší než okolní státní školy.
5. Nepřehání to s testováním? V Promise Academy se na ně připravují ráno, v poledne i večer. „Standardizované testy jsou nejhorší část amerického školství,“ napsal do New York Times po obdivných článcích čtenář McCarthy z Washingtonu. „Víte, kdo je v nich nejlepší? Ti sociopati s titulem MBA, kteří pak svou chamtivostí zruinovali ekonomiku! Rozvíjejte v dětech jejich zájmy a veďte je k volbě povolání, ne k lepšímu skóre.“
A ještě na okraj: Pavlovo řešení mi přijde jednodušší. Aspoň v případě, že chci vědět, kolikátý je milióntý člen této posloupnosti. Jednoduchost je asi taky relativní. :)
Offline
Jen bych se přidal,
toto je úloha, která se šířil okolo začátku velkých prázdnin (aspoň mně to přišlo 30.6.).
Zadání úlohy:
Udajne,len osoby s IQ nad 120 dokazu toto riesit.
Ktore # je nasledovne cislo?
1,2,6,42,1806, #?
To cislo je # zaroven aj password pre prilozeny subor.
Ak sa ti to podari # otvorit zapis svoje meno na koniec. #
Pokud by byl zájem můžu přidat i ten soubor, ale asi by to už bylo neaktuální.
Offline