Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Cus, dneska sem se ucil na maturitu filosofii a dostal sem se k tzn. aporiim coz jsou nejake logicke hadanky ci jak bych toi nazval. Docetl jsem se o aporii Achilles a zelva a bylo zde psano ze v 19. stol byl vymyslen differencialni pocet a tim byla dokazana nesmyslnost teto aporie. Me by ale zajimalo jak :)
Offline
↑ Mathe:me jde pouze o ten matematicky dukaz, vim co tim zenon myslel, ale nevim jakou to melo souvislost s differencialnim poctem. V dokumentu ktery sem cetl bylo napsano ze tato aporie byla spochybnena az s objevenim differencialniho poctu a proto by me zajimalo jak. Pokud nekdo vi presne matematicky postup jak to dokozavali tak ho sem napiste nebo poslete odkaz, diky.
Offline
zenon to vysvětlil nejméně třemi způsoby ale jako matematicky dokázatelny bych si asi vybral ten o půlení trati jelikož nikdy nedojdeš k tomu že by to byla nula a zapsal bych to asi tak to 1/2^n je větší než nula a n je z možiny přirozených čísel
Offline
↑ Mr.Pinker:Co by byl potom ale vysledek? To bys dokazoval matematickou indukci nebo co stim? Zaroven nerozumim jakou by to potom melo souvislost s diferencialnim poctem. Tohle je docela zapeklite, k mature to samozhrejme nepotrebuju ale zajimalo by me to :)
Offline
Myslím, že je to takto:
Achilles závodí s želvou v běhu na 100 m a je 10krát rychlejší. Želva má zase 10 m náskok.
Achilles uběhne 10 m, želva 1 m. Achilles uběhne 1 m a želva 0,1 m. Achilles 0,1 m a želva 0,01 m. Želva má stále náskok. V jaké vzdálenosti ji tedy Achilles dohoní? To se zjistí součtem jednotlivých úseků, které Achilles uběhl, tedy: 10m + 1 m + 0,1 m + 0,01 m + . . .
To je geometrická řada. Součet členů této řady je 100/9 = 11,111111... m.
Jde tu tedy o to, že nekonečná řada může mít konečný součet.
Offline
↑ Jenda358:
Je možné to vysvětlit také pomocí doby, za kterou Achilles dohoní želvu.
Nechť se Achilles pohybuje rychlostí 10 m/s a želva 1 m/s a nechť má želva náskok 10m. Achilles uběhne 10 m za 1 sekundu, želva se za tu dobu posune o 1 metr. Ten Achilles uběhne za dalších 0,1 s a za ten čas se želva posune o 10 cm. Tuto vzdálenost dále Achilles uběhne za 0,01 s a želva se za ten čas posune o 1 cm atd. Tzn. aby Achilles dohonil želvu, musí běžet
1 + 0,1 + 0,01 + ... sekundy
To je nekonečná geometrická řada s kvocientem 0,1. Před objevem infinitezimálního počtu nebyl vybudován aparát, jak sčítat nekonečně mnoho kladných čísel. A právě tato aporie je založena na předpokladu, že součet nekonečně mnoha kladných čísel je roven nekonečnu - tzn. Achilles dohoní želvu za nekonečně dlohou dobu. Až s objevem infinitezimálního počtu bylo možno určit součet výše uvedené řady - 10/9 s, tzn. Achilles dohoní želvu v konečném čase.
Offline
↑ Krezz:
Já to znán té verzi, kterou uvádí ↑ Mathe:.
Nesmyslnost nebyla dokázána s objevem dif. počtu. Nesmyslnost byla zjevná už starým Řekům. Oni si ve skutečnosti nemysleli, že by Achiles želvu nedohonil. Oni jen nevěděli, v čem je jejich argumentace chybná.
A chybná byla v to, že si nedokázali představit, že by součet nekonečně mnoha čísel mohl být konečné číslo. A to právě precizoval dif. počet. Zavedl a definoval pojem limity, a pak už to byla hračka.
Takže želva má počáteční náskok , Achiles rychlost
, želva rychlost
,
a pohybují se po jedné přímce, Achiles honí želvu.
Než se Achiles dostane do bodu , potřebuje čas
. ZA tu dobu želva urazí dráhu
Nyní A. musí urazit dráhu za čas
. A želva
A. atd.
Vidíme, že časy tvoří geometrickou posloupnost (ta také byla známa před objevem dif. počtu) a potřebujeme ji sečíst.
Pro G.P. je . A tady vstupuje do hry dif. počet, protože potřebuješ vypočítat
. Pokud toto matematika zvládá, má takový pojem definovaný a umí s ním zacházet, má vyhráno. To je ale ten problém, protože starořecká matematika (jako celek - někteří jednotlivci se dostali hodně blízko) toto neuměla.
Víme, že ,
Takže "součet" všech časů je a v tomto čase Achiles dohoní želvu.
A světe div se, je to doba, kterou by měl spočítat žák 9. třídy ZŠ, ze zákonů rovnoměrného pohybu. (Achiles se k želvě přibližuje relativní rychlostí . Za jakou dobu stáhne náskok
?)
Offline