Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 26. 05. 2010 19:52

byk7
InQuisitor
Příspěvky: 4713
Reputace:   221 
 

PAS - Projekt AirSoft

Zdravím,
s přáteli jsme začali hrát airsoft,
a napadlo nás spočítat,
jak kulička doletí daleko.

Jenže to chceme co nejpřesněji,
třeba i s využitím vysokoškolské
fyziky.

Proto bych Vás chtěl poprosit o pomoc.

Jen bych dodal, že známe:
1) hmotnost kuličky
2) kinetickou energii vystřelené kuličky
3) rychlost vystřelené kuličky
nevím jestli to pomůže, ale:
4) tlak vzduchu
5) teplotu vzduchu
6) vlhkost vzduchu
7) rychlost větru

Kdyby byly ještě nějaká čísla potřeba,
řekněte a já řeknu, jestli to známe nebo ne.
Co můžeme najít na internetu, známe.

Děkuji všem za pomoc, kteří se na projektu budou podílet.


Příspěvky psané červenou barvou jsou moderátorské, šedá je offtopic.

Offline

  • (téma jako vyřešené označil(a) byk7)

#2 26. 05. 2010 19:56

Mathe
Příspěvky: 125
Reputace:   
 

Re: PAS - Projekt AirSoft

Ještě by bylo dobré znát rozměry kuličky, aby šla vypočítat velikost aerodynamické odporové síly $F_a=\frac{1}{2}C \rho S v^2$ Přičemž C je součinitel odporu...v případě kuličky $0.48$

Offline

 

#3 26. 05. 2010 19:59 — Editoval BrozekP (26. 05. 2010 20:05)

Pavel Brožek
Místo: Praha
Příspěvky: 5694
Škola: Informatika na MFF UK
Pozice: Student
Reputace:   194 
 

Re: PAS - Projekt AirSoft

↑ byk7:

Nejlepší bude řešit to numericky pro konkrétní hodnoty, mělo by to být poměrně jednoduché, pokud nebudeme vyžadovat extrémní přesnost (která stejně není možná kvůli neznalosti přesného pohybu vzduchu v dráze střely).

A provedete pak reálný experiment, abychom mohli porovnat teorii s experimentem? :-)

Takže bych potřeboval znát:

- průměr kuličky
- hmotnost kuličky
- počáteční rychlost (a její směr) kuličky
- rychlost a směr větru (vzhledem k počáteční rychlosti kuličky)
- teplotu a tlak vzduchu

Snad jsem na nic nezapomněl, zbytek si snad najdu na internetu.

Offline

 

#4 26. 05. 2010 20:43

Mathe
Příspěvky: 125
Reputace:   
 

Re: PAS - Projekt AirSoft

jen bych dodal, že směr kuličky by to chtělo ve stupních...doporučoval bych 45°, nejdelší dostřel.

Offline

 

#5 26. 05. 2010 21:04

vojta.rylko
Zelenáč
Příspěvky: 5
Reputace:   
 

Re: PAS - Projekt AirSoft

Nezapomňte, že kulička po vystřelení z airsoftové zbraně díky hop-up rotuje. A taky že nemusí být hladká (jak které kuličky...)

Offline

 

#6 27. 05. 2010 08:15

byk7
InQuisitor
Příspěvky: 4713
Reputace:   221 
 

Re: PAS - Projekt AirSoft

Ano, to jsem zapomněl dodat, ta kulička se nepohybuje po balistické křivce.

↑ BrozekP:
Jde z toho sesmolit vzoreček, ve kterém jsou všechny veličiny započítané?


Příspěvky psané červenou barvou jsou moderátorské, šedá je offtopic.

Offline

 

#7 30. 05. 2010 11:41

Pavel Brožek
Místo: Praha
Příspěvky: 5694
Škola: Informatika na MFF UK
Pozice: Student
Reputace:   194 
 

Re: PAS - Projekt AirSoft

↑ byk7:

Vzoreček téměř jistě ne. Ale jde vytvořit model, pomocí kterého se to pro dané vstupní hodnoty numericky spočte.

Ale zapojit do toho hop-up asi nebude jednoduché.

Offline

 

#8 30. 05. 2010 16:33

byk7
InQuisitor
Příspěvky: 4713
Reputace:   221 
 

Re: PAS - Projekt AirSoft

Tak to nejdřív zkusme bez hop-up.


Příspěvky psané červenou barvou jsou moderátorské, šedá je offtopic.

Offline

 

#9 30. 05. 2010 17:08

Pavel Brožek
Místo: Praha
Příspěvky: 5694
Škola: Informatika na MFF UK
Pozice: Student
Reputace:   194 
 

Re: PAS - Projekt AirSoft

Tak vodorovnou osu značme $x$, svislou $y$. Složky rychlosti pak $\dot x$ a $\dot y$. Máme tak soustavu čtyř diferenciálních rovnic prvního řádu pro čtyři funkce $x(t),\,y(t),\,\dot x(t),\,\dot y(t)$:

$\frac{\rm{d}x(t)}{\rm{d}t}=\dot x(t)\nl \frac{\rm{d}y(t)}{\rm{d}t}=\dot y(t)\nl \frac{\rm{d}\dot x(t)}{\rm{d}t}=\frac{F_x(t)}m\nl \frac{\rm{d}\dot y(t)}{\rm{d}t}=\frac{F_y(t)}m$,

kde $\vec F(t)=(F_x(t),F_y(t))$ je vektor síly a $m$ je hmotnost. Vektor síly ještě musíme určit. Výsledná síla bude vektorovým součtem těchto sil:

Gravitační síla: $\vec {F_g}=(0,-mg)$
Odporová síla: $\vec{F_o}=-\frac12C\varrho S \sqrt{\dot x^2(t)+\dot y^2(t)}(\dot x(t),\dot y(t))$

Počáteční podmínky budou:

$x(0)=0\nl y(0)=0\nl \dot x(0)=v_0\cos\alpha\nl \dot y(0)=v_0\sin\alpha$

Zbývá, abys dosadil konstanty: velikost počáteční rychlosti $v_0$, úhel $\alpha$, pod kterým střílíme, průměr kuličky $d$, abychom mohli určit $S=\frac14\pi d^2$ a hmotnost kuličky $m$. Pak už je to jen otázka přepsání do vhodného programu, který to numericky vyřeší. Dostaneš balistickou křivku.

Edit: Uvažuji bezvětří. Jinak by se mírně musela modifikovat odporová síla.

Offline

 

#10 05. 06. 2010 10:26

byk7
InQuisitor
Příspěvky: 4713
Reputace:   221 
 

Re: PAS - Projekt AirSoft

↑ BrozekP:

Můžu se zeptat, jak moc by se musela modifikovat?

Popřípadě, kdybych mohl poprosit, mohl bys to spravit?

Děkuji


Příspěvky psané červenou barvou jsou moderátorské, šedá je offtopic.

Offline

 

#11 05. 06. 2010 10:45

Pavel Brožek
Místo: Praha
Příspěvky: 5694
Škola: Informatika na MFF UK
Pozice: Student
Reputace:   194 
 

Re: PAS - Projekt AirSoft

↑ byk7:

V odporové síle by se místo rychlosti musela vzít rychlost vůči okolí. Pokud tedy v bodě $(x,y)$ a v čase $t$ bude mít vítr rychlost $(u_x(x,y,t), u_y(x,y,t))$, pak odporová síla bude

$\vec{F_o}=\alpha\cdot\left(u_x(x(t),y(t),t)-\dot x(t),u_y(x(t),y(t),t)-\dot y(t)\right),\nl \alpha=\frac12C\varrho S \sqrt{(u_x(x(t),y(t),t)-\dot x(t))^2+(u_y(x(t),y(t),t)-\dot y(t))^2}.$

($\alpha$ jsem zavedl jen aby to bylo přehlednější, jiný význam nemá.)

Rychlost větru $(u_x(x,y,t), u_y(x,y,t))$ jako funkci polohy a času tedy musíš znát a všude ji stačí dosadit.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson