Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Zdravím,
s přáteli jsme začali hrát airsoft,
a napadlo nás spočítat,
jak kulička doletí daleko.
Jenže to chceme co nejpřesněji,
třeba i s využitím vysokoškolské
fyziky.
Proto bych Vás chtěl poprosit o pomoc.
Jen bych dodal, že známe:
1) hmotnost kuličky
2) kinetickou energii vystřelené kuličky
3) rychlost vystřelené kuličky
nevím jestli to pomůže, ale:
4) tlak vzduchu
5) teplotu vzduchu
6) vlhkost vzduchu
7) rychlost větru
Kdyby byly ještě nějaká čísla potřeba,
řekněte a já řeknu, jestli to známe nebo ne.
Co můžeme najít na internetu, známe.
Děkuji všem za pomoc, kteří se na projektu budou podílet.
Offline
↑ byk7:
Nejlepší bude řešit to numericky pro konkrétní hodnoty, mělo by to být poměrně jednoduché, pokud nebudeme vyžadovat extrémní přesnost (která stejně není možná kvůli neznalosti přesného pohybu vzduchu v dráze střely).
A provedete pak reálný experiment, abychom mohli porovnat teorii s experimentem? :-)
Takže bych potřeboval znát:
- průměr kuličky
- hmotnost kuličky
- počáteční rychlost (a její směr) kuličky
- rychlost a směr větru (vzhledem k počáteční rychlosti kuličky)
- teplotu a tlak vzduchu
Snad jsem na nic nezapomněl, zbytek si snad najdu na internetu.
Offline
Nezapomňte, že kulička po vystřelení z airsoftové zbraně díky hop-up rotuje. A taky že nemusí být hladká (jak které kuličky...)
Offline
Ano, to jsem zapomněl dodat, ta kulička se nepohybuje po balistické křivce.
↑ BrozekP:
Jde z toho sesmolit vzoreček, ve kterém jsou všechny veličiny započítané?
Offline
↑ byk7:
Vzoreček téměř jistě ne. Ale jde vytvořit model, pomocí kterého se to pro dané vstupní hodnoty numericky spočte.
Ale zapojit do toho hop-up asi nebude jednoduché.
Offline
Tak vodorovnou osu značme , svislou
. Složky rychlosti pak
a
. Máme tak soustavu čtyř diferenciálních rovnic prvního řádu pro čtyři funkce
:
,
kde je vektor síly a
je hmotnost. Vektor síly ještě musíme určit. Výsledná síla bude vektorovým součtem těchto sil:
Gravitační síla:
Odporová síla:
Počáteční podmínky budou:
Zbývá, abys dosadil konstanty: velikost počáteční rychlosti , úhel
, pod kterým střílíme, průměr kuličky
, abychom mohli určit
a hmotnost kuličky
. Pak už je to jen otázka přepsání do vhodného programu, který to numericky vyřeší. Dostaneš balistickou křivku.
Edit: Uvažuji bezvětří. Jinak by se mírně musela modifikovat odporová síla.
Offline
↑ BrozekP:
Můžu se zeptat, jak moc by se musela modifikovat?
Popřípadě, kdybych mohl poprosit, mohl bys to spravit?
Děkuji
Offline
↑ byk7:
V odporové síle by se místo rychlosti musela vzít rychlost vůči okolí. Pokud tedy v bodě a v čase
bude mít vítr rychlost
, pak odporová síla bude
( jsem zavedl jen aby to bylo přehlednější, jiný význam nemá.)
Rychlost větru jako funkci polohy a času tedy musíš znát a všude ji stačí dosadit.
Offline