Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Zdravím kolegy,
už několik dní si hraju s myšlenkou umístit zde na forum řešené příklady z různých vzorových testů na přijmačky různých faktult různých (většinou českých) vysokých škol. Nepopiratelným faktem jest, že se zde objevuje mnoho příkladů z této kategorie (osobně znám ty z VŠE, které též vlastním a mám je (snad všechny, pokud ne tak valnou většinu) vyřešenu, ovšem bylo mi moc divné, kdyby se neobjevily i příklady z jiných testů.
Jsem ochoten tuto sekci rozjet, nejspíš pro začátek jako thread v sekci Ostatní, kam napíšu řešené příklady z výše zmíněné VŠE (jiné testy neznám, ovšem nemám problém je též odřešit (až na témata kterými jsem nepolíbený (derivace a následné diferenciály[ učím se to seč mi síly stačí)) případně nemám úplně rád - viz složitá goniometrie nebo komplexní rovnice).
Tedy, dokážu naházet vetšinu příkladů ze vzorových testů z VŠE (podobné příklady lišící se pouze v argumentech zadání nebo drobné nuance řešit nebudu) i s postupem tak, aby se to byli schopní uchazeči o studium podle toho naučit, dávám diskutovat tři věci:
Šel by do toho někdo se mnou, ať už řešit jiné testy z jiných fakult (pokud jsou k dispozici), případně diskutovat můj postup a tento dále vylepšovat? (ne vždy mám ideální, a matematika je krásná též svojí různorodostí)
To admin: V tom případě, že by se tento projekt povedl, je možné provést "marketing", myslím v tom smyslu, že toto téma "nezapadne", dostane příznak "Highlighted", případně odkaz na stánkách Matematika polopatě? Byl bych nerad, pokud se tento projekt povede (a osobně m vwnuji dost svého času) aby zapadlo ve stovkách dalších témat
Byť je to proti mým zásadám, a to neoblíbenou matematiku se snažt lidi naučit (i když někdy blbě, já vím, neukamenujte mně, polepším se), též si myslíte, budoucí studenti jsou tak zodpovědní, že pochopí, co je smyslem této (budoucí) práce? Jestli není nedidaktické jim naservírovat řešení na stříbrném podnose? Můj názor je že ne, stejně se na to ptají, a to několikrát za sezonu, toto by mohlo ulehčit dost práce (kterou mně osobně baví dělat, pokud není žádná vhodná alternativa.
Tato iniciativa je moje osobní, žádná komerční aktivita, nic za to nechci (kupodivu, přátelé z jižní moravy mi říkají "zku*vené pražské kapitalisto", v nadsázce) a též předpokládám, v případě kladné odpovědi na otázku číslo 1 tento postoj budeme s dotyčným (-ou, -i) budeme sdílet
K této myšlence mi též hodně pomohla i zde kdesi na fóru citovaná (a mnou osobně ověřená, byť zprostředkovaně) nehorázná nabídka na řešené lonské nebo starší příklady PZ na VŠE za cenu 100 korun (což není mnoho, ale z principu mravního nehoráznost) - těmto a podobným aktivitám třeba učinit přítrž.
A navíc mám dobrou náladu z úspěšného jednání, kšeft bez rizika (ano, minimální tam je, ale s pravděpodoností jako že se ve vzdálenosti menší než Alpha centauri objeví černá díra) za 10.000 USD náladu pošle hodně nahoru :)
Tedy, vážení kolegové, co si o tomto myslíte?
Offline
Zdravím,
já jsem pro, ale nemyslím si, že by bylo vhodné to dělat formou příspěvků do fóra. Vhodnější by podle mě byl nějaký wiki systém napojený na fórum - byla by lepší možnost editace nevlastních textů, lepší kategorizace, žádné zbytečné OT okolo řešeného příkladu. Pojal bych to také ve větší šíři, nejen zkouškové testy, ale všechny vzorové příklady, už o něčem takovém přemýšlím delší dobu, jen na to nemám čas. Takže bych to řešil nejdříve na začátku prázdnin.
Pokud chceš začít teď, tak můžu téma zvýraznit, odkaz na stránky Matematika polopatě už musíš řešit s Lukeem. Nebyla by lepší sekce střední/vysoké školy, kde se na zkouškové testy lidi ptají? V ostatních o tom nebudou vědět.
Možná jsem jen nepochopil - co je nehorázného na tom, že někdo chce vypočítat staré (a tedy neaktuální) testy? Snad jen nehorázně nízká cena, pokud to není cena za jeden příklad :-).
Objevení černé díry bych čekal v CERNu :-).
Offline
Dobrá, samozřejmě můžeme udělat tak jak myslíš. Osobně ty wikisystémy neznám (jenom z hlediska uživatele-čtenáře), takže nevím jaké jsou možnosti, ale rozhodně to může být lepší systém práce :) Tedy, v řádu několika dní započnu na těch ekonomkách tady (taky toho času moc nemám, i když vždycky v létě toho bývá míň, ať už jednáních nebo obchodu (známé pravidlo Sell in May and go away má opravdu něco do sebe), technické pozadí rád nechám na tobě a uvidíme.
K šíři: ano, výborný nápad, ovšem těch příkladů je takové kvantum, že je třeba třídit a vybírat, myslím že nejvyšší prioritu mají testy k PZ a obvyklé klasické maturitní příklady (mám tu několik souborů, s pár lidmi jsem maturitu z matematiky letos řešil (ačkoli sám nědělal), příští rok to čeká mají milovanou přítelkyni.
K obchodu s řešenými příklady: ano, pokud někdo výslovně si chce nechat vyřešit za úplatu vzorové testy - proti těmto jedincům nic nemám, ale nepřijde mi úplně férové tyto nabízet za úplatu, zvláště tehdy, když tyto nejsou nijak tajné a povalují se všude možně na netu (na tomto fóru za ty 4 roky zcela jistě je od každého alespoň 3x řešeno - může na to mít názor každý jiný, mně se to nelíbí :)
Jinak, samozřejmě, já jsem podnikavý člověk a tím jsem byl už od základní školy, na střední jsem velice rád nabízel řešenou a počítanou geodézii (přičemž na opravě chyb z měření, které "klienti" udělali jsem strávil nejvíce času, největší kus práce byl to udělat tak, aby se "to nepoznalo", v opačném případě dotyčné čekala volnočasová aktivita celý pořad přeměřit) - ovšem to je něco jiného, do toho jsem dal kus sebe a svého umění, na druhou stranu jsem poptával výkresy z deskriptivy (AutoCAD mi nepovolili a s pauzákem, pérkem a pravítkem si ne zrovna tykám) - ovšem totéž jako v předchozím případě - tento druh obchodu mi přijde v pořádku, ale obchodovat s vypočítanými jednoduchými příklady z testu na VŠE (kde alespoň povinných 50 bodů udělá průměrný student třetího ročníku průmyslovky) je nehoráznost.
Jo, černá díra v CERNU - zcela jistě ano, já jsem myslel životaschopnou a velkou aspoň několik stovek metrů, ty do které spadnou tři, čtyři částice a ona odzáří celou svojí energii a zmizí si, mně neberou :D (i když přeji vědcům aby se povedlo aspoň to- získají tím mnoho cenných dat)
Offline
↑ frank_horrigan:
Aha, tak jsem to původně špatně pochopil. Myslel jsem, že dotyčný poptával vyřešení starých testů, přitom ale nabízel již vyřešené testy.
Offline
↑ frank_horrigan:
Tak jsem to zvýraznil a upravil nadpis - ne každý pochopí, že PZ=přijímací zkoušky.
Jinak, můžeš prosím uvádět k testům odkazy odkud je máš? A varianta A0 - to je každý rok stejná? Nebo je to tento ročník?
Offline
Jasně, dám do prvního příspěvku odkaz, kde jsem je sehnal, není problém. Jinak, co je mi známo, tak to jsou loňské testy, proto se snažím stihnout ještě tuto sezónu. Těch variant tu mám asi 20, většinou se ty příklady opakují s různýma argumentama zadání nebo drobných úprav v postupu, ta Á nulka má nejvíc práce, v ostatních nebude jich třeba řešit tolik, bude postačovat odkaz na již udělaný z A0 nebo kde se prvně objeví - tyto "podobné si nechám na konec, hlavně těď stihnout ještě tuto sezónu.
Co je mi známo o ročnících - taktéž jsou si příklady podobné jak vejce vejci (viděl jsem variantu z 2006 a 2008, bohužel jen jednu a ještě navíc jenom viděl, nepočítal a nevím kde sehnat)ovšem nic se nemění faktu, že v tom okamžiku, jak bude k dospozici nová sezóna, bude spousta času to odřešit pro várku na další ročník.
Rozhodně udržovat tento projekt aktuální není záležitost jednorázová (tu ekonomku jsem si schopnej dělat sám, ostatní VŠ zcela jistě ne, navíc ta ekonomka je tak akorát na moje schopnosti, takový matfyz nebo CVUT se nechytam), proto budu rád, pokud do toho půjde pár dalších ochotníků.
tady jsou ty příklady ze kterých beru (mám to tady v psané podobě, jinak z toho pdfka se to blbě čtě (hlavně zlomkové základy logaritmů nebo intervalovky, možná jsem slepej jak patrona jenom já, ale mám s tím problém, proto i zadání texuju :)
http://www.vse.cz/download/stahni.php?s … mp;lang=cz
Offline
↑ frank_horrigan:
Myslím, že by bylo vhodnější dávat řešení ke každému příkladu:
1) Množina všech pro která platí je rovna množině:
a) b) c) d)
Offline
↑ BrozekP:
Dobrá, ad 1) beru v potaz, udělám tak, taky si myslím, že je to pohodlnější. DONE
2) také v pořádku, opravím, přidám backslash :) DONE
3) Vím, že komplexní analýza umí mít logaritmus záporného arumentu, ale abych předešel vlně odporu, napsal jsem do zadání "pro která platí....." A logaritmus z x, z intervalu (-oo;0>, které je sice prvkem R, nikdy nebude mít R řešení, tedy řešením logaritmu takovéhoto x bude prázdná množina... "V R nemůže mít logaritmus záporný argument". Ale jo, upravím. DONE
4) Sice odmocnina tam nikde není, ovšem jsem si pomohl stejnou analogií jako mocnina menší než jedna také je vlastně odmocnina, to samé je i s logaritmy, které jsou inverzní k mocninným (exponenciálním) funkcím - fakt nevím, jak to vysvětlit, to ještě domyslím a vylepším, zatím to nechám, jak to je, snad mně napadne něco lepšího, jak vysvětlit, že logaritmus, známý svým pomalým růstem (pro x >1), že je otočený hlavou dolů, tedy pomalu klesá do záporných hodnot, a to pokud možno takovým způsobem, aby si na to v té učebně kde to budou psát třeba vzpoměli - tak to i celé myslím
Offline
↑ frank_horrigan:
Nejsem si jistý, jestli správně používáš termín "mocninná". Mocninná funkce je , exponenciální , v obou případech je proměnná, konstanta. Logaritmus je inverzní funkce k exponenciálním funkcím, ne k mocninným. K mocninným funkcím je inverzní funkce opět mocninná funkce, pouze exponent bude převrácená hodnota.
Offline
↑ BrozekP:
Jasně, děkuji, někde v hloubi mozku jsem definici rozdílu mezni mocninnou a exponenciální fcí měl, leč hodně chatrnou. Už je mi jasný, proč se ti nelíbí moje definice přirovnáním k loagritmům s malými základy. Vymyslím, opravím.
Teď se musím přesunout směrem k domovu a musím to vzít přes obchod s jídlem, takže dneska toho moc už neudělám, snad později večer, pokud si přítelkyně na mně nevymyslí jinou práci.
↑ Krezz:
Super, to víš, že bych chtěl, času z této sezóny moc nezbývá a já i kdybych chtěl, tak nejsem tak výkonný (přece jenom jsem v práci, a to, že nemám šéfa, ješte neznamená, že nebudu pracovat :) )
Nějakým způsobem jsem započal, v podobném duchu si to tak nějak představuju, kdybys začal "odzadu" (H0 varianta je myslím poslední), tak se někde sejdeme (asi tak u C, D nebo E skupiny) a zkrátíme čas k tomu potřebný minimálně na polovinu :) Takže pomoc vítám, samozřejmě i kdyby se chtěli zapojit další jedinci (dvojice) k testům z dalších VŠ, případně fakult, nebudu se bránit. (jen si neumím představit, jak to provést technicky, aby v tom nebyl bordel -asi další provizorní vlákno, do prázdnin to vydržíme:) )
Offline
nechci být za kverulanta, ale nemyslím si, že je dobrý nápad vysvětlovat jiným látku, pokud jí sám pořádně nerozumím. je hezké, že se snažíš pomoct ostatním, ale obávám se, že bys jim v tom mohl udělat docela zmatek...
Offline
↑ frank_horrigan:
fajn takze to udelame takto, ja par tech testu vyresim, napisu do onoho topicu spravna reseni i s postupem :)
Offline
↑ Krezz:
Děkuji, je to zase jiný pohled na danou věc než o který se snažím, ovšem to je jednom dobře.
↑ Stýv:
Neřekl bych, že látce nerozumím (ano, nejsem člověk, který všechno ví a zná, všude byl, na všechno si sáhl a od všeho má klíče), ale nemyslíš, že kdybych tomu jak ty říkáš nerozuměl, tak se do takovýchto věcí nepouštím. Ano, připouštím, že můj výklad není úplně fajn a v souladu s běžně učenými konvencemi, ale v mém výkladu není cílem daný příklad přesně vypočítat, ale s minimem požadavků dojít k řešení logickou úvahou, tedy výsledek ani ne tak spočítat, ale s použitím minimálního počtu faktů se k řešení dopracovat odvozováním (a tam kde to jde tak "odhadnout" - ono sice je fajn, když vyučující řekne něco ve smyslu: tohle si hoďte na druhou stranu, tohle vytknete, tohle zkrátíte a máte výsledek.... Proč? nikdo neví. Přiznávám, výklad není úplně přesný, a jelikož je bezprecedentní, tak sám "hledám" optimální formu, s požadavkem na minimum znalostí a použití maxima logiky. Kolega Krezz (děkuji) na to jde striktně matematicky, což je o to lepší, že studenti z různou formou uvažování mají různé možnosti. Pokud by tato "narychlo slepená a psaná" forma výkladu pomohla byť jedinému studentovi, má tato práce smysl.
A na příští sezónu se polepším, výklad vybrousím atd., letos mnoho času není, proto to vypadá takto.
Jinak, Stýve, ale i ostatní: než se otírat o mé znalosti, nebylo by kostruktivnější a obecně prospěšnější mi pomoci, tedy zde napadnout spíš sporný výklad a navrhnout lepší v souladu s výše uvedeným?? Nic proti kritice na mojí osobu nemám, je v pořádku a je to názor, který beru a nevyvracím, ovšem existuje též konstruktivní kritika, která má větší hodnotu, než říct neco ve smyslu "Průcha je debil, pouští se do takovéto věci a sám ví hov**o")
Nic, jdu pohnout s obchody, jak bude čas, dokončím tu A0, dnes ješte chci rozdělat A2.
Za A1 moc děkuji kolegovi Krezz :)
Offline
↑ frank_horrigan:
Ja to bral opravdu za jiny konec a to ne proto ze by to neslo logicky odvodit, ale proto, že si myslím že čtenář není pitomec a pokud mu človek napise jasny postup tak z nej dokaze pochopit urcite kroky jak dojit k vysledku a pokud ne muze se zeptat. Ta forma kterou sem zvolil ja taky neni idealni, opravdu takovy wiki system kde by byl kazdy priklad jak po matematicke strance tak po strance logické rozpracovan do jednoho souvisleho textu s vypoctu je idealni. Student tak pochopi jak v praxi vyuzit pocetni postupy a z teorie vi proc tomu tak je. Bohuzel, na projekty takoveho razu neni cas, ale urcite neni spatne takovy projekt uskutecnit, odpadlo by tim hodne dotazu ktere jsou stale o tom samém.
Zaroveň jelikož tech testu tam bude pribivat, nebylo by od veci tam udelat seznam ktery bude odkazovat primo na urcity test.
Jinak největší sranda bude az ty testy udelaj vsichni co to cetli a ja ne :D
Offline
Tak jsem si dvě hodiny hrál s další variantou. Ale chce to teda hodně volného času, ani ne tak na spočítání, jako na to přepsání.
Přivedlo mě to na kacířskou myšlenku: Asi by bylo lepší to dělat podle typu příkladu, než po variantách. Koukal jsem na celý ten soubor s variantami, a typy příkladů se pořád opakují, jen s trochu změněnými čísly. Takže lepší struktura by byla
Typ příkladu - rozpitvané řešení.
Offline
↑ zdenek1:
jn to by taky slo, udelat proste jako podsekce a naplacat tam vsechny mozne priklady k danemu tematu. Popravde nyni uz na to neni cas, ale az bude po primackach mile rad se do toho pustim a udelam tu mensi encyklopedii, urcite se bude hodit i dalsim rocnikum.
Offline
↑ zdenek1:
Zdendo, taktéž děkuji za další variantu, souhlasím, to přepisování je pakárna, navíc já ješte se k tomu snažím psát ty vysvětlující texty. Kolega Krezz má pravdu, přišel jsem s touto myšlenkou docela pozdě, technický background začneme řešit o prázdninách. Podobně jako kolega jsem to i tak myslel, ty příklady si jsou podobný, jenom jiné argumenty. Jeden z mála opravdu rozdílů jsem potkal na příkladu 5 (říkám tomu "přímkovačka"), kde chtějí pokaždé něco úplně jiného (i když jsou to jednoduché věci, které zvládám i já s mým vztahem k analytické geometrii) :)
Offline
Pavle, ona je nějak omezena délka příspěvku, nebo je to bug?? Nerad bych to celé shodil nebo rozsypal :)
Offline
↑ frank_horrigan:
Délka příspěvku nejspíš bude omezena, ale myslím, že to není tento případ. Chybí ti dolar za "Máme tvar". To pak rozhodilo zbytek.
Offline
Úloha 6 - bacha na znamínka (c). Ve výsledku to je nejspíš správně, ale máš tam trochu podivné úpravy a znaménkama tam házíš nějak libovolně. Když rozšíříš výrazem -i/-i, tak ve jmenovateli dostaneš jedničku (a ne i^2) a není třeba už dál upravovat, vytýkat, ...
Offline
↑ halogan:
Děkuji. přepočítám a opravím. ;) Jestli mi vyjde dnes čas, tak vytexuju variantu A4, i když teď je tady šílený blázinec.
Děkuji kolegovi zdenek1 za další dvě varianty, bez jeho pomoci jsem sedmdesátý čtvrtý (nejméně)
Offline
Dobry den, moc dekuju za ty vypocitane testy na vše, tenhle priklad jsem ale nepochopila. Chapu postup az do rozkladu na ty dve zavorky. Jak ste prisel na vysledek (x-1-2)(x-1+2)<0?
4. Množina všech reálných čísel, pro která platí (x^2 - 1)^2 < 4 je rovna množině:
Autor skryl část textu. Zobrazit/skrýt!
Skrytý text:
(x^2 - 1)^2 < 4
(x^2 - 1)^2-4 < 0
(x-1-2)(x-1+2)<0
(x-3)(x+1)<0
x\in(-1;3)
Dekuji
Offline
↑ furbyscotty: To je rozklad podle vzorce :
Offline