Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
hezký večer, narazil jsem dnes na jednu část v jednom textu, kterou nemohu zkousnout.
Ať N je podgrupa grupy G. Definujeme na G relaci mod N tak, že x je kongruentní s y modulo N právě když x-y náleží N.
A pak je tu lemma: Relace mon N je ekvivalence na G. Blok této ekvivalence, který obsahuje prvek x, je roven množině x+N (x+a, a náleží N). Zobrazení a--->x+a je bijekcí N a x+N.
nerozumím zejména pojmu: blok a zápisu x+N. A co je to mod N - tedy modulo podgrupa
velmi by mě proto potěšilo, kdyby jste mi dokázali vyložit tyto dva odstavce. děkuji dopředu
Offline
"Blok ekvivalence" se častěji označuje jako "třída rozkladu podle ekvivalence". Zápis x+N je zkratka . Samotné "mod N" nepotřebujeme definovat -- definujeme pouze "kongruentní mod N". Jinak by mělo smysl "mod N" zavést jako zobrazení, které prvku x přiřadí třídu dané ekvivalence, v níž x leží.
Offline
↑ 7867088:dobrá, chápu to tak, že relace mod N na G je taková, leží-li rozdíl x-y v N. To bych bral. Jenže pak nechápu to lemma: Blok této ekvivalence, který obsahuje prvek x, je roven množině x+N .
Co je to rozkladová třída podle ekvivalence? Co je to třída x+N?
Je to lépe formulovaný dotaz? vůbec nerozumím co autor naznačuje, ale s rozklady pracuje dál v textu - takže se pak nemohu moct hnout. Bylo by fajn, udat nějaký příklad, děkuji :-)
edit: Nechť H je podgrupa grupy G, g je z G, potom množina gH={g•h; (všechna) h z H} se nazývá levá rozkladová třída grupy G podle podgrupy H určená prvkem g.
to jsem našel na wiki, znamená to, že mám prvek 3 z G a množina všech součinů všech prvků z H a prvkem 3 tvoří rozkladovou třídu? jakou roli v tom hrají kongruence? jsem z toho hrozně zmatený
Offline
x je kongruentní s y modulo N právě když x-y náleží N
* že jde o ekvivalenci ověříme snadno
* protože jde o ekvivalenci, má cenu analyzovat, jak vypadají třídy rozkladu. Uvažme třídu obsahující prvek x. Jakýkolov další prvek y v této třídě splňuje , položíme-li z-y=z máme , , proto , což zkrázeně zapíšeme jako .
Na druhou stranu jakýkoliv prvek splní , proto je hledanou třídou rozkladu.
Je to dobré k tomu, že na vzniklých třídách pak lze definovat snadno operaci pomocí reprezentantů. Možná pomůže jiný článek na wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quotient_group
Offline
↑ Kondr:stále tomu nerozumím, co je myšleno třídou rozkladu? jsem zmaten zejména z toho, že se nejprve mluví o ekvivalenci x kongruentní s y pak pak o jakýchsi třídách obsahujících x, mě mate zejména to: obsahuje x - co se tím myslí? nebo znovu, co je třída rozkladu? Můžete mi prosím znovu podat výklad více pro hloupé a srozumitelně? mám totiž nějaká skripta od Kučery a není toto mi vůbec není jasné. děkuji
edit: pomohlo by mi, kdyby se mi vysvětlilo co je to třída rozkladu a co znamená že obsahuje x a co znamená když přibyde y ...
PS: jestli už moc otravuji, tak řekněte
Offline
Vysvětlím tedy rozklad a třídu rozkadu obecně pro ekvivalenci na nějaké množině A.
Pro každý prvek x množiny A uvážíme množinu všech prvků, se kterými je v dané relaci ekvivalence a tuto množinu označíme [x]. Pokud vezmeme všechny množiny [x1], [x2], ... a vyškrtáme ty, které jsou v posloupnosti dvakrát, dostaneme několik množin [x], [y],... které
1) jsou po dvou disjunktní
2) jejich sjednocení tvoří celou množinu A
Takový systém množin nazveme rozkladem množiny A. Jednotlivé množiny [x], [y], ... nazveme třídy rozkladu (nebo bloky ekvivalence).
S tím obsahováním jsem měl na mysli celkem zřejmou vlastnost, a to . Jinak skripta od Kučery jsou tyto? Pokud ano, tak myslím, že by bylo dobré začít materiály uvedenými zde: http://math.muni.cz/~klima/ZakladyM/zakladym-fi-09.html
Offline
↑ Kondr:děkuji převelice, našel jsem si na wiki Ekvivalence a čtení toho co jsi napsal je už jasné a srozumitelné, děkuji za ochotu
Offline
Stránky: 1