Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Dobrý den, mám úlohu se kterou si s průměrnými znalostmi studenta 3. ročníku SŠ nevím rady. Kromě zadání přikládám i tabulku s vyplněným prvním řádkem
Uloha: Na soutěži je 18 soutěžících (A - R). Je šest stanovišť (S1 - S6). Soutěžící musí byt na každé kolo v trojících. Nesmí být nikdy se soutěžícím, se kterým už byli. A každý soutěžící musí navštívit jednou každé stanoviště (tj šeat kol k1 - k6)
Pokud by jste věděli jakými kombinacemi a vyplnit tuto tabulky byl bych velmi rád a vděčen.
Pokud by nebylo možné splnit podmínku, že by se nesměli dva soutěcí, kteří už spolu na jednom stanovišti byli, potkat na jiném stanovišti, tak i klidně tuto variantu uvítám.
Moc děkuji za brzkou opověď
S pozdravem Pavel
Offline
↑ Deepy:To by mne zajímalo, jakpak se středoškolák dostane k úloze, kterou je možno sformulovat (a vyřešit) pomocí Kirkmanovských systémů trojic. A neúplných k tomu ;-)
Řešení úlohy existuje, nicméně asi nebudu umět podat pěkný popis pro středoškoláka.
Ekistuje tzv. Kirmanovský systém trojic pro 9 prvků. Jeden je např. na druhém řádku od konce na stránce zde.
Použijeme některé (například první) tři sady trojic. Stejné schéma pro zbývajících 9 soutěžících dostaneme přičtením hodnoty 9 (ke každé trojici {i,j,k} přidáme trojici {i+9, j+9, k+9}). Celkem tak dostaneme požadovaný plán pro tři kola.
Poslední nepoužitou sadu trojic {1,6,8}, {2,4,9}, {3,5,7} můžeme použít při konstrukci skupinek pro dalších tři kola.
EDIT:
Je-li například {i,j,k} jedna zatím nevyužitá trojice, tak na stanoviště přidáme tři trojice {i,j,k+9}, {i+9,j,k}, {i,j+9,k} a tři trojice {i+9,j+9,r}, {p,j+9,k+9}, {i+9,q,k+9}, kde je číslo nacházející se na stejné pozici jako hned v následující trojici. Je-li v poslední trojici, vybíráme z první trojice. Podobně je na stejné pozici jako a na stejné jako .
Do jakého to je předmětu? Nebo do kroužku? Nebo do programování? Odpověď na tyto otázky mi pomůže při případném dalším popisu řešení.
Nejspíš se očekáválo použití hrubé síly, případně adaptace nějakého postupu probraného v rámci kroužku, že?
Offline
Děkuji za popis, každopádně budu to potřebovat pořádně si pročíst uvidím zda něco vymyslíme.
Je to právě na závod pro mé přátele, který pořádáme již dnes večer, ale nakonec počet bude nejspíše menší, tak si s tím snad nějak poradíme. Tu úlohu jsme vymysleli, práve při vytváření systému hry :-)
Popravdě mi šlo spíše o to zda by ta tabulka nešla přímo vyřešit, ale nevadi i tak moc děkuji, mám aspoň možnost se nad tím zamyslet sám.
Offline
↑ Deepy:Aha!
Tabulku sestavím s čísly. Písmena si každý dosadí sám ;-)
{1,2,3}, {4,5,6}, {7,8,9}, {10,11,12}, {13,14,15}, {16,17,18};
{1,4,7}, {2,5,8},{3,6,9}, {10,13,16}, {11,14,17},{12,15,18};
{1,5,9}, {2,6,7}, {3,4,8}, {10,14,18}, {11,15,16}, {12,13,17};
{1, 6, 17}, {2, 4, 18}, {3, 5, 16}, {10, 15, 9}, {11, 13, 7}, {12, 14, 8};
{10, 6, 8}, {11, 4, 9}, {12, 5, 7}, {2, 15, 17}, {3, 13, 18}, {1, 14, 16};
{1, 15, 8}, {2, 13, 9}, {3, 14, 7}, {10, 4, 17}, {11, 5, 18}, {12, 6, 16};
Doufám, že tam nemám chybu.
EIDT: Pokud by stanovišť (a kol) bylo méně stačí nějaký řádek vynechat.
Pokud by bylo méně hráčů, tak se musí sestavit schéma jinak.
Pro n=15 doporučuji hledat pod heslem "kirkan triple systems".
Offline
Pro zájemce:
řešení podobných úloh spadá do teorie kombinatorických designů.
Offline
↑ petrkovar:
Není mi jasné, jak tato tabulka má splňovat požadavek „každý soutěžící musí navštívit jednou každé stanoviště“. Ani prohozením trojic v řádcích toho podle mě není možné dosáhnout. Navíc je každý hráč v jednom kole právě na jednom stanovišti, tedy každý hráč se v každém řádku a sloupci tabulky ↑ Deepy: vyskytuje právě jednou.
Offline
↑ BrozekP:No jasně!
Vždyť já řešil jednodušší problém: aby každý byl SE VŠEMI OSTATNÍMI na stanovištích nejvýše jednou a aby během jednoho kola byli všichni u nějakého stanoviště.
Už jsem neřešil návštěvu každého stanoviště.
Takže mé řešení je ŠPATNĚ!
Offline