Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 13. 12. 2010 15:36

petrkovar
Veterán
Místo: Ostrava/Krmelín
Příspěvky: 1012
Pozice: VŠB - TU Ostrava
Reputace:   23 
Web
 

Shrnutí projektů

V pondělí vypršel řádný termín pro odevzdání projektů. Podělím se o několik pozorování.

Nejprve k věcné stránce odevzdaných projektů.
Řekl bych, že hlavním nedostatkem téměř všech odevzdaných projektů byla nedostatečná formulace problému jako matematického úkolu a také nepříliš pečlivý rozbor a zápis řešení. To bylo patrné zejména u kombinatorických příkladů.
Třeba u příkladu 4a se řešení ihned přeformuluje jako řešení soustavy čtyř rovnic o šesti neznámých, kdy je potřeba stanovit dva parametry a jejich rozsah. Do studentských řešení obvykle prosákly tři parametry s tím, že studenti nebrali v potaz jejich závislost. Přípustný rozsah parametrů pak správné neurčil téměř nikdo.
U příkladů z teorie grafů byla formulace problému obvykle úspěšná, často však nedotažená. Pokud "popíšeme úlohu grafem", tak je dobré popsat množinu vrcholů i množinu hran. Kamenem úrazu se pak stává argumentace k dokazovaným tvrzením. Formulace typu "je jasné, že pak v našem grafu musí platit XY a nebude existovat XZ" se často opíraly jen o silné přesvědčení nebo o několik konkrétních grafů místo obecné argumentace, která by se týkala všech grafů vyhovujících úloze v zadání.
Například v příkladu 4b bylo možno popsat cykly, které zaniknou vynecháním hrany xy.
Ve studentských řešeních často chyběl systematický rozbor typu "vynechaná hrana může být první, druhá, .... n-tá na našem hamiltonovském cyklu. (Případně vynechaná hrana je na hamiltonovském cyklu první/poslední nebo není)." V každém z uvedených případů určíme kolik takových cyklů v kompletním grafu je.
Šikovné bylo uvědomit si, že každý hamiltonovký cyklus můžeme jednoznačně popsat permutací množiny vrcholů. Usnadnilo to argumentaci o neexistujících cyklech.

Uvedu i několik postřehů k formální stránce:
1. Ubylo vyloženě odbytých řešení po grafické stránce.
2. Ubylo studentů, kteří konzultovali projekt během cvičení a konzultačních hodin.
3. Ubylo studentů, kteří projekt řešili zde na fóru.
4. Zaznamenali jsme nárůst nabídek finanční odměny za vypracování projetku a předávání kontaktů i řešení přes icq a Facebook.
Poslední body ponechám bez komentáře a závěr nechť si každý udělá sám.

Celkově však úspěšní řešitelé projektu obvykle správně zapsali slovní úlohu do matematického zápisu, řešili a výsledek interpretovali v kontextu původní úlohy.

Z vážných důvodů (vždy po dohodě se cvičícími) byl vypsán ještě náhradní projekt pro jednoho nebo dva studenty, kteří neodevzdali projekt v řádném termínu.

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson