Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Rozhodl se,že se vypraví do jeskyně vzdálené 5km.Uplavat vzdálenost 1km mu trvá 12minut.Stihne se vrátit tak,aby mu nedošel vzduch,když se v jeskyni zdrží 30 minut?
Offline
Ta úloha je nějak moc osekaná, dokonce i o důležité informace. Takhle to asi vyřešit nepůjde :)
Offline
Prosiiiim o pomoc.... Neviem si dat rady s ulohou:
Vzdialenost medzi mestami M a N je 28 km. Z mesta M do N vysiel turista rychlostou 4km/h. O 30 minut neskor sa mu z mesta N vybral naproti iny turista. Ako rychlo musi ist druhy turista, aby sa s prvym stretol na mieste, ktore je blizsie k mestu M ?
vopred dakujeeem.....
Offline
v krajnim pripade se oba turiste stretnou v polovine cesty, tedy pro urazenou drahu prvniho turisty plati . druhy turista musi ujit tu samou vzdalenost, ale v o pul hodiny kratsim case, tedy v
. mame tedy rovnici
. jedinou neznamou je rychlost druheho turisty, tedy
. tedy, turista musi jit touto a nebo vyssi rychlosti.
Offline
dakujeeem krasne...
mam este jeden, ktory mi nechce vyjst :( ...
Brigada lesnych robotnikov mala za urcity pocet dni spracovat 216m^3 polenoveho dreva.
Prve tri dni pracovala podla planu, ale potom spracovala kazdy den o 8 m^3 naviac. tak uz den pred planovanym terminom spracovala 232 m^3 polien.
Kolko m^3 polien mala brigada spracovat denne podla planu?
...vychadzaju mi stale nejake skarene vysledky, takze asi nebudem mat spravne zostavenu rovnicu... ak mozte este, tak pomozteee... dakujem...
Offline
Označme x - počet dní, za které měla parta zpracovat 216 m dřeva
Denní norma pak bude 216/x dříví (tu máme nakonec určit)
3 dny pracovala podle normy tj 3*216/x = 648/x
ale potom spracovala kazdy den o 8 m^3 naviac. tak uz den pred planovanym terminom spracovala 232 to lze vyjádřit takto:
((216/x)+8)*(x - 4) protože 3 dny pracovala podle plánu a skončila o 1 den dříve než měla původně skončit
Pak rovnice bude takováto:
648/x + ((216/x)+8)*(x - 4) = 232 upravíme:
648 +216x+8x^2-864-32x = 232x převedeme zkrátíme a dospějeme k rovnici:
x^2 - 6x - 27 = 0
řešením je x1 = 9 , x2 = (-3) - nevyhovuje
Parta měla těch 216 m zpracovat původně za 9 dní
Denní norma tedy je 216/x = 216/9 = 24 m^3
Zkouška
První 3 dny plnili normu 3*24 = 72
5 dní překračovali normu o 8 m^3 tj 24+8 = 32 ( 5 = 9 - 3 - 1)
5*32 = 160
160 + 72 = 232
Opravdu za 8 dní vytěžili 232 m^3 tj skončili o 1 den dříve
Offline
Druhý způsob výpočtu
Zde označíme za x denní normu, kterou máme vypočítat
První tři dny byla norma plněna tj 3x
ale potom spracovala kazdy den o 8 m^3 naviac. tak uz den pred planovanym terminom spracovala 232 to lze vyjádřit takto:
(x+8)*((216/x)-4) úpravou dospějeme ke kvadratické rovnici:
Pak celá rovnice bude
3x + (x+8)*((216/x)-4) = 232 úpravou dospějeme ke kvadratické rovnici:
x^2 + 48x - 1728 = 0
Řešenímje x = 24
Offline
↑ kika:
Označme s - vdzálenost mezi městy (28 km)
v - rychlost turisty jdoucího z M (4 km/hod)
t - rozdíl času (1/2 hod)
x - rychlost chodce z N (máme určit)
obecná rovnice bude: x >= s*v/(s - 2*v*t)
omezující podmínkou je s - 2vt > 0
t < s/2v
Pro náš případ x >= 28*4/(28 - 2*4*1/2)
x >= 112/ 24
x >= 14/3 (km/hod)
Omezující podmímka: t <= 28/2*4
t <= 7/2 = 3,5 hod
0,5 < 3,5
Podmínka je splněna
Offline
Slovní úloha pro 3. ročník ZŠ, prosím o pomoc (i způsob výpočtu).Předem děkuji.Mail.adresa je: IvaPitrova@seznam.cz
Ve školní jídelně jsou u každého stolu 4 židle. Jaký nejmenší a jaký největší počet stolků obsadí 29 žáků?
Offline
nejvice stolu obsadi, bude-li u kazdeho stolu sedet pouze jeden zak, tedy maximalne obsadi 29 stolu. nejmene stolu obsadi, budou-li si sedat vzdy po ctyrech, tedy plne zaplni stul, takovych plne obsazenych stolu vytvori 7 (7 x 4 = 28), posledni 29. zak bude sedet u sam, dohromady tedy obsadi 8 stolu.
Offline
↑ plisna:
Mám obavu, že ve 3.třídě ZŠ neberou násobení
Mělo by se to počítat takto:
1.stůl 4 žáci
2.stůl 4 žáci dohromady 4 + 4 = 8
3.stůl 4 žáci dohromady 4 + 4 + 4 = 12
4.stůl 4 žáci dohromady 4 + 4 +4 + 4 = 16
5.stůl 4 žáci dohromady 16 + 4 = 20
6.stůl 4 žáci dohromady 20 + 4 = 24
7.stůl 4 žáci dohromady 24 + 4 = 28
Do počtu 29 zbývá 1 žák, který obsadí 8.stůl
Offline
Nejmenší počet jsme napsali 8 a největší 29, jako jste vypočítali vy. Podle paní učitelky je ale nejmenší počet 7 a největší počet 28 (výpočet podle paní učitelky je 29:4=7, 7x4=28). V současné době probírají v matematice dělení se zbytkem, malé násobení máme už dávno za sebou, už asi měsíc berou velké (přes sto). Mám dvojčata, obě měla stejný výpočet i odpověď. Jedna dostala za 3, jedna za 4. Nechápu...??????
Offline
↑ IvaPitrova:
Tak to je hodně podivné. 7 stolů se zaplní zcelä, ale když je 29 žáků, tak prostě jeden chudák musí sedět sám a to je další, tedy 8.stůl. To je neoddiskutovatelné!
Paní učitelka zřejmě není úplně v pořádku.
Offline
↑ IvaPitrova:
Zdravim Vas :-)
To je mi strasne lito, ze to hodnoceni dopadlo tak, jak uvadite.
Asi by to chtelo s pani ucitelkou jeste jednou v klidu probrat a zkusit to treba nakreslit (kdo si pamatuje, tak to ucinil ucitel Karfik "my vsichni skolou povinni") - bude jasne, ze to jedno 29.dite bude potrebovat samostatny stul. Stejne tak, pokud kazde dite sedi samostatne, tak potrebujeme tolik stolu, co je deti.
Zkousela jsem ten priklad dat nasimu chlapci (jen jsem snizila pocet deti na 17) a vypocital to bez problemu - 4 stoly s plnym poctem + 1 stul pro 1 dite (tedy z meho pohledu spravne).
Pak jsme jeste zkouseli po 2, po 3, jelikoz mu zpocatku nebylo jasne, proc pocitame maximalni pocet stolu, kdyz uz kazde dite sedi. Pak to komentoval neco ve smyslu "Jo, kdyz treba zlobime, tak nas rozesadi..."
Preji Vam hodne trpelivosti a klidu a vse dobre Vam a Vasim dvojcatkum :-)
↑ Cipis:
Hezky den :-) Take mam i vetsi (1. rocnik VS :-) ale prohlasit, ze nasobi 6, to bych vahala :-)
Offline
Buď těch žáků nebylo 29 nebo paní učitelka poslala 29 žáka pro tu chvíli kdy se rozsazovali za dveře na chodbu.
Chápal bych kdyby minimální počet stolů byl 7 (tak jak říká pí učitelka), ale to by muselo být v zadání toto:
Jaký je nejmenší počet plně obsazených stolů pro 29 žáků, když k jednomu stolu dáme 4 židle. To "plně" podtrhuji.
Maximální počet pro 29 žáků musí být 29 stolů a to bez diskuze.
Ještě mě napadlo toto:
To by pí učitelka mohla klidně prohlásit, že těch stolů bude nekonečně mnoho, protože u stolů číslo 30 až nekonečno nebude sedět žádný žák.
Offline
↑ ttopi:
Zdravim :-)
To mas tak - zkus si predstavit, jak dlouho setrvas v poradku, kdyz mas nejen udrzet v klidu, ale i jeste neco naucit tlupu 29 deti. Ja, kdyz obcas musim vstupit do zakladky, tak po 10 minutach mam hlavu jako meloun a jedinou touhu - zavelet "Okamzite seradit a ticho bude". Jinak jsem nesmirne mirny clovek :-)
Maji muj obrovsky obdiv a uctu, ale na jejich miste byt bych opravdu nechtela.
Offline
Děkuji všem za podporu. Učitelkou bych také nechtěla být, ale každý má svou práci, kterou si vybral. I oni měli na výběr, jen to zjistili dost pozdě;-) Mějte se a až "budu mít" zase problém, napíši. Iva
Offline