Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
V ukázkových příkladech ke zkoušce jsem na narazila na tenhle:
Rozhodnete, zda nasledujici vektory generuji vektorovy prostor nad telesem Z5
v1 = (1; 3; 2; 1)
v2 = (2; 2; 4; 1)
v3 = (1; 1; 2; 2)
v4 = (1; 2; 3; 1)
v5 = (0; 3; 1; 1)
Není mi úplně jasné, jak by ty vektory mohli prostor negenerovat a co tedy s tím příkladem.
Děkuju
Offline
Vektory určitě generují nějaký VP, jde asi o to určit, zda generují celý .
Budeme postupovat stejně jako nad R, napíšeme si je po řádcích nebo sloupcích do matice a budeme zjiš?ovat, jakou má hodnost (sloupcové řešení má výhodu v tom, že snadno najdeme rovnice lineárních závislostí mezi nimi, pokud nějaké jsou, nám ale bude stačit řešení řádkové)
Vyeliminujeme první sloupec:
1 3 2 1
0 1 0 4
0 3 0 1
0 4 1 0
0 3 1 1
Vyeliminujeme druhý sloupec:
1 3 2 1
0 1 0 4
0 0 0 4
0 0 1 2
0 0 1 4
Odtud už vidíme, že matice má hodnost 4, vektory generují celý .
Offline
↑ Koty:Samozřejmě, hodnost 4. To, že pracujeme nad tělesem znamená, že čísla v matici nejsou reálná čísla, ale zbytkové třídy mod 5 (tj. platí pro ně 2*3=1, 4+3=2, 2*3^(-1)=4, atd.)
Platí, že pokud je matice regulární nad , je regulární i nad , naopak ale ne.
Offline
↑ Koty:Já taky ne :). To, že je "prostor nad tělesem T" neříká nic o jeho dimenzi.
Zadání si člověk občas musí domyslet, aby dávalo smysl. Číslo 4 jsem si domyslel proto, že vektory jsou čtyřsložkové, leží všechny v , nemohou generovat nic většího. Takže bych čekal, že autor chtěl důkaz toho, že generují celý .
Offline
Stránky: 1