Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 14. 12. 2011 13:43

matej97s
Zelenáč
Příspěvky: 11
Reputace:   
 

Sčítání a odčítání lomených výrazů.

Zdravím, potřeboval bych poradit s pár věcmi ohledně lomených výrazů. První otázka: Jaká jsou pravidla s vytýkáním -1 před závorku? Druhá otázka: Když ve škole lomené výrazy odčítáme, už několikrát jsem se setkal s tím, že se po několika krocích oběvil jmenovatel v čitateli, jak to tedy je?
P.S.- Právě začínáme.

Děkuji předem za všechny odpovědi.

Offline

 

#2 14. 12. 2011 14:44

rleg
Místo: Ostrava
Příspěvky: 920
Škola: VŠB FMMI (10-16, Ing.)
Reputace:   46 
 

Re: Sčítání a odčítání lomených výrazů.

ad otázka 1: při vytýkání -1 před závorku se v závorce mění všechna znaménka.

ad otázka 2: netýkalo se to spíš násobení a dělení lomených výrazů?


Radim, tedy jsem.

Dobrá rada je drahá, ta moje je zdarma.

Offline

 

#3 14. 12. 2011 15:10

matej97s
Zelenáč
Příspěvky: 11
Reputace:   
 

Re: Sčítání a odčítání lomených výrazů.

↑ rleg:

Díky za odpověd, k druhé otázce, nebylo to násobení ale odčítání.

Znovu předem děkuji.

Offline

 

#4 14. 12. 2011 15:15

rleg
Místo: Ostrava
Příspěvky: 920
Škola: VŠB FMMI (10-16, Ing.)
Reputace:   46 
 

Re: Sčítání a odčítání lomených výrazů.

↑ matej97s: aha a nemáš na mysli jen převedení na společného jmenovatele? $\frac13 - \frac18=\frac{1\cdot 8 - 1\cdot 3}{3\cdot 8}=\frac{5}{24}$


Radim, tedy jsem.

Dobrá rada je drahá, ta moje je zdarma.

Offline

 

#5 14. 12. 2011 15:20

matej97s
Zelenáč
Příspěvky: 11
Reputace:   
 

Re: Sčítání a odčítání lomených výrazů.

Jo, jo, to je ono, jak to funguje?

Předem díky.

Offline

 

#6 14. 12. 2011 15:28

rleg
Místo: Ostrava
Příspěvky: 920
Škola: VŠB FMMI (10-16, Ing.)
Reputace:   46 
 

Re: Sčítání a odčítání lomených výrazů.

Odkaz tady najdeš vyčerpávající odpověď :o)


Radim, tedy jsem.

Dobrá rada je drahá, ta moje je zdarma.

Offline

 

#7 14. 12. 2011 15:44

matej97s
Zelenáč
Příspěvky: 11
Reputace:   
 

Re: Sčítání a odčítání lomených výrazů.

díky.

Offline

 

#8 14. 12. 2011 15:51

matej97s
Zelenáč
Příspěvky: 11
Reputace:   
 

Re: Sčítání a odčítání lomených výrazů.

Ještě poslední věc, díky za vyčerpávající odpověd :D ale v tom odkazu není vysvětleno jak to s tím sčítáním a odčítáním lomených výrazů je, když je v čitately dvojčlen.

Jěště jednou dopředu díky.

Offline

 

#9 14. 12. 2011 16:23

rleg
Místo: Ostrava
Příspěvky: 920
Škola: VŠB FMMI (10-16, Ing.)
Reputace:   46 
 

Re: Sčítání a odčítání lomených výrazů.

↑ matej97s: Odkaz - je to druhý příklad


Radim, tedy jsem.

Dobrá rada je drahá, ta moje je zdarma.

Offline

 

#10 14. 12. 2011 18:38

Diqueez
Zelenáč
Příspěvky: 7
Reputace:   
 

Re: Sčítání a odčítání lomených výrazů.

Dejme tomu , že máme příklad
$\frac{2p+7}{p^{2}-p}-\frac{8}{p-1}/p.(p-1)$
Za lomítkem vidíš co násobíme.Jmenovatele se vždy musíš zbavit tak, že vynásobíš to, co ve jmenovateli je.
V tomto případě je to p protože
$p.(p-1)$ se rovná $=p^{2}-p$ první jmenovatel(dvojčlen)
(Pro lajka) když vynásobíš $p.p=p^{2}$ budeš mít p na druhou a $p.1=1p$ ale jednička se nepíše, to znamená že ti tam zbyde samotné p a výjde ti to celé $p^{2}-p$ to znamená první jmenovatel (dvojčlen)
Potom ve druhém dvojčlenu máš $p-1$ .. a jak sem se zmiňoval, zbavíš se ho pomocí vynásobení toho samého jmenovatele. To znamená $p-1$ (to co máš za lomítkem "ekvivalentní úpravy") vynásobíš ho a za lomítkem "ekvivalentní úpravy" ti vypadne, a zbyde ti tam písmeno e. To znamená že to číslo 8 musím vynásobit ještě písmenem e
Poté příklad vypadá takto :
$\frac{2p+7-8p}{p.(p-1)}$
pak odečteš / sečteš to samé a máš výsledek :
$\frac{-6p+7}{p.(p-1)}$
a abych nezapoměl na podmínky , ty jsou :
$p\not =0$
$p\not =1$
to už snad víš proč to tak je..
Tuto látku jsme brali nedávno , takže ti ji vysvětluji jako všem ostatním spolužákům.Jsem v deváté třídě, nejsem žádný profesionál jako ostatní tady.. :)
Doufám že jsi to ode mne pochopil a hodně štěstí v dalším počínání si s matematikou :)

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson