Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Opět zdravím,
včera jsem byl celý bez sebe, že jsem tu chemii začal chápat naplno. Respektive metodu: Název -> Vzorec. Ale ani jsem nebyl nějak znepokojený tím, že bych tu jinou metodu (Vzorec -> Název) neuměl. Dneska jsem se při hodině chemii znepokojil...
Nejdříve bych začal prvním vzorcem. Jedná se o: . Co jsem si jako první, samozřejmě udělal, bylo, že jsem si zjistil kyselinu, tedy
(Kyselina fosforečná). Jelikož žádný další index u
nebyl. Tak jsem zapsal celý název: Fosforečnan skadný.
Správně bylo ovšem Fosforitan skanditý. Rychle jsem si tento vzorec odvodil ze správného názvu, to bylo: . Kdyby se tento vzorec nekrátil, tak by to bylo jasný, že je to Fosforitan skanditý. Jinak se tedy pokrátil a zůstal, takový jaký byl na začátku:
.
Takže, mně jde o to, jestli jde přijít na to i jinak, než pomocí periodické soustavy prvků, kde si najdu , a zjistim, že jediné, pro něj platné, ox. číslo je
. Ono je totiž problém, že při testech nemůžeme mít Periodickou soustavu prvků, což je pochopitelné z důvodu, že píšem ten test na to, abychom věděli značku pro každý název a naopak. Na druhou stranu, jak zjistim z
konečný název jinak, když podle paní učitelky (profesorky) nemám chemický cit.
Předem moc děkuji za odpověď. :-)
Moc taky děkuji za pomoc se všemi předešlými tématy ohledně chemie: jelena
rleg
houbar
o.neill
Offline
↑ Vladislav97:
Ahoj, troufám si tvrdit, že nedostatkem citu k chemii netrpím (nedostatkem vědomostí ano, ale citu snad ne), ale na tomhle bych bez PSP nejspíš skončil taky. Jen ze zvědavosti bych si být tebou zjistil, kolik spolužáků tohle mělo dobře.
P.S.: kruciš, vždyť já si na Google musel najít protonové číslo skandia, nebyl jsem ho v PSP schopen najít :o)
Offline
↑ rleg: Pokud si vzpomínám dobře, tak ani jeden.
Offline
↑ Vladislav97:
Tak to musela být vyřazovací otázka plně dle následujícího pravidla:
Na jedničku umí chemii pouze Bůh
na dvojku učitel
na trojku ředitel školy (možná)
na čtyřku ti nejlepší ze studentů
a na pětku ten zbytek
PS: Omlouvám se, ale jinak než humorem ti asi nepomůžu.
Offline
↑ rleg: V pořádku : ). Taky jinak než s humorem se to brát nedá... :-). Snad mi pomůže Bůh.
P.S. Dle mého názoru, musim říct, že z její hodiny poberu asi tak 20 procent učiva z 20-ti vykládaného....zbytek se doučuji sám + hledám pomoc.
Snad se nemusim učit nazpamět lokaci každého prvku (+ skupinu)...!
Offline
↑ Vladislav97:
Zdravím a děkuji za pochvalu a poděkování :-)
Snad se nemusim učit nazpamět lokaci každého prvku (+ skupinu)...!
:-) no snad není takový problém - ale také už mi to místy vynechává. Na druhou stranu vždy je okolo někdo, kdo vyžaduje opakování - momentálně jsme se učili s milým synem.
Spíš, i když se naučíš lokaci, tak prvek může mít více oxidačních čísel atd. Má smysl se naučit I, II skupinu a další prvky, co mají neměnné (nebo velmi omezeně měnné oxidační čísla), abys mohl používat metodu vylučovací.
Také má smysl si zapamatovat často používané sloučeniny. A specifické (odvozeno od vlastností) - např. kyselina fosforečná je téměř jistě "trihydrogenfosforečná" a kyselina fosforitá je také téměř jistě "trihydrogenfosforita".
Tyto kyseliny mohou mít i více vodíků (+násobky 2 a k tomu odpovídající počty kysliku), to poznáš, když máš před sebou "hydrogen-sůl".
Offline
Zdravím v tématu,
zaprvé se hned přiznávám, že rovněž nedovedu vysvětlit, proč kyseliny fosforu jsou v absolutní většině případů trihydrogeny. Beru to jako fakt, a monohydrogen jen když se to napíše... Myslím, že ale ve většině případů, když se řekne sůl kyseliny fosforu, má se na mysli sůl trojsytné kyseliny.. Ono to má asi co dělat s tím, že v těchto kyselinách se na fosfor se váže dvojnou vazbou jeden kyslík a dalíší kyslíky jsou na fosfor vázány jednoduchou vazbou a na ně pprávě vodíky, přičemž u té fosforité je jeden vodík vzán přímo k fosforu.. Možná by se to nechalo vysvětlit tvarem molekul na základě el. konfigurace jednotlivých atomů, ale to neumím a myslím, že je to spíš anorgána VŠ.
Já být tebou tak se tím netrápím a když se neřekne jinak, používám všude trihyrdogeny... Když by tě přesto zajímalo vysvětlení a nikdo sem nic nenapsal, tak se zítra zeptám maminky (chemik, analytika) :-)
Offline
↑ jelena: Děkuji za radu. Jinak, jak bych postupoval, kdyby byl na místě jiný prvek, který má, jak jste psala, víc možností pro ox. čísla. Tim pádem, bych je musel vyzkoušet všechny, a najít tu kyselinu s nejoptimálnějším názvem?
Offline
↑ TomF: Já se raději nebudu tim trápit :-), ale díky! Tento tip taky využiji, jak si teda psal ty a jelena, tak ve vetšině případů je to trihydrogen... .
Offline
↑ Vladislav97: Muzu se zeptat na vzorec ?
V PSP jsou ox. cisla pro In: I, II, III. Ale kdyby měl In tato ox. cisla, tak by název byl pokaždé jiný.
Ox. cislo I - Borečnan indný
Ox. cislo II - Boričitan indnatý
Ox. cislo III - Boritan inditý
Jak mám nyní poznat, co je správně? Jelikož ma In několik ox. čísel...
Offline
↑ Vladislav97:
Ahoj
tak tohle bude nejspíš možnost c) Už ve tvých předchozích otázkách se někde objevila kyselina boritá (přesněji trihydrogenboritá).
Offline
↑ Vladislav97: já si myslím, že bor má ve sloučeninách jenom ox.č. +3 (pzn. ale k úplné ionizaci, díky malému rozměru boru a velkých 1.2. ionizačních energií určitě nedochází ani s nejelektronegativnějšími prvky).
+posílám čtení http://www.kch.tul.cz/filebrowser/download/3958917
Offline
ještě pozdrav v tématu.
Myslím si, že spojení názvosloví s vlastností jednotlivých prvku teď by pro kolegu Vladislava bylo ještě obtížné. Větší počet vodíků očekáváme v kyselinách prvků III. a V. skupiny - proto bych se jen naučila vzorce těchto kyselin, případně upřesnit si u paní učitelky, zda je tento přístup momentálně použitelný.
Offline
↑ rleg: Rozumím, takže zase zapamatovat kyselinu. Děkuji :-)
↑ TomF: No jo, to je pravda. Ale bez pomocí tabulek, jsem jako vždy v háji.
↑ jelena: ↑ rleg: Děkuji. Dnes jsme měli test nanečisto na soli - diktát. Problém je v tom, že ona nám říká, at si ty názvy, co nám diktujeme nepíšeme do testu, ale at rovnou píšem vzorec + na každý vzorec máme cca 7 vteřin. Zítra se o tom chystám udělat nové téma, tedy jak na to, abych si neodvozoval dlouho kyselinu, ale podle nějakých triků ji hned zapsal. Mám už to docela předpřipravené, o čem se budu ptát.
P.S. Jelikož naše strará paní profesorka, když se koukne na sůl, tak to dá zpaměti celkem rychle. Ale jde o to, že ona je učitel...má zasebou hodně let a cvičení, že jí to jde už samo. Ona si ale myslí, že my jsme tak bystrý jako ona... a to jsem teprve v prváku.
Offline
↑ Vladislav97:
:-) už se těšíme.
Když budeš pozorně poslouchat, tak název je v pořadí "vzorec od konce". A pokud jsi nevynechal v "mojeskola" kapitolu kationtů a aniontů (tu vynechává každý :-) tak tu sůl píšeš celkem rychle i bez odvození kyseliny (ještě se podívej do tabulek v "mojeskola").
Offline