Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Všechny moc zdravím! Prosím moc, pomohl by mi někdo s touto úlohou, se kterou si nevím rady? :-(
Chlapec o hmotnosti 60 kg stojí na bruslích na ledu. Do pohybu se uvede tím, že odhodí ledovou kru o hmotnosti 6 kg rychlostí 3 m/s. Při pohybu na něj působí odporová síla 2 N. Do jaké vzdálenosti chlapec odjede?
Offline
↑ ChMcL:
Zdravím.
Zákon zachování hybnosti: chlapec bude mít po odhození hybnost opačného směru a stejné velikosti jako ta kra, kterou odhodil. Pak bude konat rovnoměrně zpomalený pohyb.
Offline
↑ Andrejka3:
Jejda, jsem z toho zmatená ...
A co teď? Co ta odporová síla? Co zrychlení? A co ten čas? ...
Offline
↑ ChMcL:
A teď budeme dosazovat!! :)
Pravá strana je hybnost před vyhozením - to chlapec stál, tedy .
Chlapec nechť má index 1 a kus ledu 2. Chceme vědět rychlost chlapce, tj. .
.
Offline
↑ ChMcL:
Spočítej zrychlení (zpomalení chlapce).
Znáš Newton 2. zákon. Znáš sílu, která mu zrychlení uděluje. Znáš hmotnost chlapce.
Offline
↑ Andrejka3:
A jak mám postupvat dál? :-) (snad nevadí, že stále pokládám otázky ....)
Offline
↑ ChMcL:
Je dobře, že pokládáš otázky.
Víme, že chlapec se pohybuje opačným směrem než jak se pohybuje kus ledu který odhodil. Proto tam vyšlo u rychlosti to minus.
Teď už nás ten kus ledu zajímat nebude. Považujme směr pohybu chlapce za kladný. Takže máme počáteční rychlost .
Ve vzorci
ještě ale neznáme jak dlouho mu to pojede.
Za jak dlouho se zastaví?
. Zastavit znamená .
Pak vyjde
Offline
↑ Andrejka3:
Děkuji moc, jsi skvělá!! :o)
a z toho jsem získala
Takže ...
Úpravou jsem získala tvar ....
Děkuji moc! :-*
A mohla bych poprosit ještě jednou o vysvětlení toho zákona zachování hybnosti? Jelikož často nevím, kdy ho mám používat ...
Offline
No, to je pro mě těžké...
Při tom ději - odhozu ledu, fungoval princip akce a reakce - chlapec odtlačoval led od sebe a zároveň i ten kousek ledu vždy působil stejně velkou silou opačného směru na chlapce. Chlapec ten odpor, který mu kousek kladl jistě cítil.
Tak nějak, já nevím, neumím to asi srozumitelně vysvětlit. Snad někdo jiný napíše... Kdyžtak zajdi za učitelem...
Offline