Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj, potreboval by som pomôcť s týmto príkladom.
Dvaja ucitelia skúšajú súcasne 12 žiakov, každý jeden predmet.
Každý žiak je skúšaný z jedného predmetu 30 minút. Kolko existuje
rozvrhov skúšania, ak chceme, aby skúšky skoncili za šest hodín?
Offline
EDIT: Tak je to asi špatně, protože ty pravděpodobnosti nebudou nezávislé. Ještě o tom popřemýšlím.
EDIT: Je to špatně, ale komentář nebudu skrývat, abych nenarušil tok diskuze.
Návod:
↑ Pavel Brožek:
Svoje chybné řešení jsem skryl do spoileru:
Offline
↑ KennyMcCormick:
Ahoj,
pravdepodobnost bych tady vubec nepouzival, ten pocet je presny a prave jeden. Navic bych rekl, ze aby se pravdepodobnost spocitala spravne, musis vicemene znat ten pocet moznosti ( je pravdepodobnost, ze ucitel II bude mit identicky rozvrh jako ucitel I, v zadani se ale chce, aby nemel byt zak zkousen z obou predmetu v jednu chvili...)
Taky jedno spatne reseni:
Offline
↑ KennyMcCormick:
To je určitě špatně už proto, že to nevyjde celé číslo :). Neprocházel jsem tvůj postup podrobně, ale pravděpodobně jsi špatně pracoval se závislostí jevů (předpokládal jsi, že jsou nezávislé, ale přitom byly závislé – např. pokud se shodují rozvrhy na 11 pozicích, je jisté, že se budou shodovat i na 12. pozici)
↑ herxw:
Hledáme vlastně počet dvojic dvanáctiprvkových permutací takových, že pro každé je . Nejjednodušší je asi použít princip inkluze a exkluze s vhodně zvolenými množinami.
Offline
ucitel II muze zaradit druheho zaka na 10 mist v rozvrhu (nesmi byt zkousen ve stejny cas jako u uc. I, a jeden cas je zabran prvnim zakem)
My ale nevíme, jestli se 1. učitel náhodou nerozhodl vyzkoušet druhého žáka ve stejnou dobu, ve kterou byl první žák zkoušen u 2. učitele. V tom případě by druhý žák mohl být zařazen na 11 míst, ne na 10.
Tahle nejistota se bude muset ve výpočtu zohlednit.
↑ Pavel Brožek:
Neprocházel jsem tvůj postup podrobně, ale pravděpodobně jsi špatně pracoval se závislostí jevů
Je to tak, už mi to taky došlo. :-)
KennyMcCormick napsal(a):
EDIT: Tak je to asi špatně, protože ty pravděpodobnosti nebudou nezávislé.
Díky za link a za radu, snad to původní tazatel dá nějak dohromady.
Offline
↑ KennyMcCormick:
Jasne, to je fakt. Vlastne je to problem satnarky..
Offline