Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahoj, rád bych měl dotaz, děkuji.
Zde byl použit převod na součin z rozdílu. Kde najdu toto pravidlo, název či něco o tomhle, že to platí? Myslím třeba učebnici apod.. Znám to, viděl jsem to víckrát použít, ale zatím jsem se o tom žádné literatuře nedočetl. Vychází to samozřejmě.
Dále v příkladu níže: Jak došlo ke zjištění, že je výsledek 11 bez použití diskriminatu, ale pouze ze součinového tvaru, když napravo je 90? Jakou roli zde hrají čísla 10 a 9 ?
15. Zmenší-li se počet prvků o jeden, zmenší se počet kombinací třetí třídy z nich vytvořených bez opakování o 45. Určete počet prvků.
Offline
↑ bonifax:
Zdravím,
"převod na součin z rozdílu" - není žádné pravidlo nad rámec pravidel pro úpravu výrazu vytýkáním - v čitateli se vytklo (n-1)(n-2). V zápisu máš chybu znaménka - v poslední závorce je +3.
Bez použití diskriminantu řešení kvadratické rovnice - v principu není nutné, pokud nejsi si s postupem jistý, klidně řeš kvadratickou rovnici. Toto je takový úsporný krok - uvažuje se rozklad 90 na součin, nalevo jsou 2 čísla za sebou, co se liší jen o 1, tak se podíváš na rozklad a porovnáš, zda v rozkladu je taková situace možná. Uvažujeme podmínku, že čísla jsou přirozená.
Tento postup se více hodí např. pro výpočet součinu 3 čísel za sebou (jelikož nalevo by vznikla kubická rovnice a to by bylo obtížné na řešení "běžným způsobem", proto taková pomůcka. Stačí tak na úvod? Děkuji.
Offline
↑ jelena:
jo na úvod perfektní:D, vytýkání je mi jasné, také děkuji za opravu.
no s diskriminantem to je právě zdlouhavé počítat bez kalkulačky, aby mi zbytek neutekl, tak každý úsporný krok dobrý. Jedná se o příklad z minulých zkoušek na VŠE.
Nerozumím stále, jak zjistil, že jeden kořen je 11. Mohla byste to napsat?
PS:
Možnosti zde:
a) 11 b) 10 c) 9 d) 8
e) žádná z předchozích odpovědí není správná
Offline
↑ bonifax:
Ty také chceš na VŠE? :-)
To si zvaž, který postup bude rychlejší a méně chybový. Pokud umíš násobilku, tak prověřit výsledky z nabídky dosazování půjde velmi rychle. Diskriminantu bych se také nebála - pokud je zakázána kalkulačka, potom nebudou dávat čísla obtížně počitatelná, spíš ověřuji postupy. Je dobré si zvyknout nepočítat celý výsledek D (pokud je ve větších číslech), ale nechat ho v "původním tvaru" b^2-4ac a spíš zkusit něco vytknout. nalevo máme číslo*(číslo-1), tedy 2 přirozená čísla vedle sebe. Který rozklad 90 na součin dává stejný zápis: 10*9. Dává některý jiný? Ne.
proto "číslo"=(n-1)=10, odsud n.
Offline
↑ bonifax:
:-) vím, že každý chce na VŠE. Co tak ještě vím - kolega Zdeněk má na str. řešení předchozích ročníků, hodně vyřešených úloh také najdeš zde na fóru (již od roku 2007).
Osobně doporučuji studovat techniku :-)
Offline
↑ jelena:+
dost mě to tam láká, obory, předměty, mám tam dost známých apod...Jinak ano, to mě trochu právě také odrazuje.
Pročítal jsem si zdejší diskuse o vše, a jsou dost poučná, nevěděl jsem, že jich tu je tolik..)) Techniku mi už také někdo doporučoval - neláká mě moc, ani mě nikdy moc nebavila, ale ještě uvidím...promyslím si ještě vše... §) jinak fórum sleduji rád již dlouho, zdenkovo web mám také založený již nějakou dobu, z jeho webu je tento příklad ;)
děkuji za vše )
Offline
↑ bonifax:
také děkuji za komentář, tak úspěšnou volbu a zdárnou přípravu!
Offline