Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#1 08. 03. 2014 15:51 — Editoval bonifax (08. 03. 2014 18:30)

bonifax
Příspěvky: 616
Škola: VŠE
Pozice: student
Reputace:   19 
 

kombinatorika

Ahoj, rád bych měl dotaz, děkuji.

Zde byl použit převod na součin z rozdílu. Kde najdu toto pravidlo, název či něco o tomhle, že to platí? Myslím třeba učebnici apod.. Znám to, viděl jsem to víckrát použít, ale zatím jsem se o tom  žádné literatuře nedočetl. Vychází to samozřejmě.

$\frac{n(n-1)(n-2)-(n-1)(n-2)(n-3)}{6}=45$
$\frac{(n-1)(n-2)(n-n+3)}{6}=45$

Dále v příkladu níže: Jak došlo ke zjištění, že je výsledek 11 bez použití diskriminatu, ale pouze ze součinového tvaru, když napravo je 90? Jakou roli zde hrají čísla 10 a 9 ?

15. Zmenší-li se počet prvků o jeden, zmenší se počet kombinací třetí třídy z nich vytvořených bez opakování o 45. Určete počet prvků.

Offline

  • (téma jako vyřešené označil(a) bonifax)

#2 08. 03. 2014 16:16 — Editoval jelena (08. 03. 2014 16:17)

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: kombinatorika

↑ bonifax:

Zdravím,

"převod na součin z rozdílu" - není žádné pravidlo nad rámec pravidel pro úpravu výrazu vytýkáním - v čitateli se vytklo (n-1)(n-2). V zápisu máš chybu znaménka - v poslední závorce je +3.

Bez použití diskriminantu řešení kvadratické rovnice - v principu není nutné, pokud nejsi si s postupem jistý, klidně řeš kvadratickou rovnici. Toto je takový úsporný krok - uvažuje se rozklad 90 na součin, nalevo jsou 2 čísla za sebou, co se liší jen o 1, tak se podíváš na rozklad a porovnáš, zda v rozkladu je taková situace možná. Uvažujeme podmínku, že čísla jsou přirozená.

Tento postup se více hodí např. pro výpočet součinu 3 čísel za sebou (jelikož nalevo by vznikla kubická rovnice a to by bylo obtížné na řešení "běžným způsobem", proto taková pomůcka. Stačí tak na úvod? Děkuji.

Offline

 

#3 08. 03. 2014 18:29 — Editoval bonifax (08. 03. 2014 18:31)

bonifax
Příspěvky: 616
Škola: VŠE
Pozice: student
Reputace:   19 
 

Re: kombinatorika

↑ jelena:

jo na úvod perfektní:D, vytýkání je mi jasné, také děkuji za opravu.

no s diskriminantem to je právě zdlouhavé počítat bez kalkulačky, aby mi zbytek neutekl, tak každý úsporný krok dobrý. Jedná se o příklad z minulých zkoušek na VŠE.

Nerozumím stále, jak zjistil, že jeden kořen je 11. Mohla byste to napsat?


PS:
Možnosti zde:

a) 11    b) 10     c) 9     d) 8
e) žádná z předchozích odpovědí není správná

Offline

 

#4 08. 03. 2014 19:06

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: kombinatorika

↑ bonifax:

Ty také chceš na VŠE? :-)

To si zvaž, který postup bude rychlejší a méně chybový. Pokud umíš násobilku, tak prověřit výsledky z nabídky dosazování půjde velmi rychle. Diskriminantu bych se také nebála - pokud je zakázána kalkulačka, potom nebudou dávat čísla obtížně počitatelná, spíš ověřuji postupy. Je dobré si zvyknout nepočítat celý výsledek D (pokud je ve větších číslech), ale nechat ho v "původním tvaru" b^2-4ac a spíš zkusit něco vytknout.

$(n-1)(n-2)=90$ nalevo máme číslo*(číslo-1), tedy 2 přirozená čísla vedle sebe. Který rozklad 90 na součin dává stejný zápis: 10*9. Dává některý jiný? Ne.
proto "číslo"=(n-1)=10, odsud n.

Offline

 

#5 08. 03. 2014 19:32 — Editoval bonifax (08. 03. 2014 19:33)

bonifax
Příspěvky: 616
Škola: VŠE
Pozice: student
Reputace:   19 
 

Re: kombinatorika

↑ jelena:

Zvažuji tuto volbu. Podávám přihlášku, ale nejsem ještě plně rozhodnutý. BTW. Víte něco, co bych měl vědět?)

Děkuji za rady :-) už tomu rozumím, mockrát děkuji !

Offline

 

#6 08. 03. 2014 19:40

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: kombinatorika

↑ bonifax:

:-) vím, že každý chce na VŠE. Co tak ještě vím - kolega Zdeněk má na str. řešení předchozích ročníků, hodně vyřešených úloh také najdeš zde na fóru (již od roku 2007).

Osobně doporučuji studovat techniku :-)

Offline

 

#7 08. 03. 2014 21:56

bonifax
Příspěvky: 616
Škola: VŠE
Pozice: student
Reputace:   19 
 

Re: kombinatorika

↑ jelena:+

dost mě to tam láká, obory, předměty, mám tam dost známých apod...Jinak ano, to mě trochu právě také odrazuje.
Pročítal jsem si zdejší diskuse o vše, a jsou dost poučná, nevěděl jsem, že jich tu je tolik..)) Techniku mi už také někdo doporučoval - neláká mě moc, ani mě nikdy moc nebavila, ale ještě uvidím...promyslím si ještě vše... §) jinak fórum sleduji rád již dlouho, zdenkovo web mám také založený již nějakou dobu, z jeho webu je tento příklad ;)

děkuji za vše )

Offline

 

#8 09. 03. 2014 08:58

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: kombinatorika

↑ bonifax:

také děkuji za komentář, tak úspěšnou volbu a zdárnou přípravu!

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson