Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Zdravím,
potřeboval bych poradit s počítáním těchto příkladů, resp. jedná se mi přímo o příklad č. 3 a č. 4.
Jestli můžu požádat o nějaký postup, ale srozumitelný, poněvadž cokoliv jsem našel jsem zhola nepochopil.
Netuším ani jak začít, natož co bych měl udělat.
Offline
4. Standardní báze toho prostoru vypadá takto:
takže platí:
čili vektor p ve standardní bázi je (-5, 0, -4, 2)
Stejně tak si můžeš přepsat i bazické vektory ze zadání. Teď už víš jak dál?
Offline
3. Nejdřív najdi souřadnice vektoru (3, 5, 5) v bázi ((1, 1, 0), (1, 0, 1), (1, 1, 1)). Vyjde ti nějaké (a, b, c).
Offline
pro kontrolu:
Offline
3. Pomocí tří rovnic o třech neznámích (dva vektory pravých stran) zjistíš obecný vzorec (resp. matici zobrazení) a dosazením (resp. vynásobením) získáš obraz zadaného vektoru.
Poslal bych postup, ale TeX mi nějak nerozumí :)
Takže jen výsledek:
... tak někde bude asi CHYBA, ale postup by měl být správný ... schválně jak ti to vyjde :)
Offline
Vycházim z toho, že obecně zobrazení z do
funguje nějak takto:
Takže když se vektor zobrazí na
tak pro obě složky vektoru (obrazu) platí
. Analogicky
.
Když si takhle napíšeš všchny tři vektory, tak je už jednoduché pomocí Gaussovi eliminace dopočítat koeficienty.
Offline
↑ Elijen:
postup je dobře, ale výsledek nesedí
matice kterou počítáš by měla vypadat:
1 1 0 | 1 | 1
1 0 1 | 1 |-1
1 1 1 |-1 |-2
takže matice A (ve standardních bázích)=
3 -2 -2
2 -1 -3
tou se pak vynásobí vektor (3, 5, 5)
Offline
ok, pochopil jsem (asi) spočítal jsem (snad správně) výsledek u třetího příkladu je vektor (-11,-14)
↑ vosa:
tak to jsem sice pochopil, ale nevychází, resp. neupravím to na ten tvar abych dostal
ta éčka ale pro tu zadanou bázi.
Offline
↑ Everald:
To není žádná úprava, jen dosazení, prostě za x^3 dosadím e_4, za x^2 dosadím e_3, za x dosadím e_2, za 1 dosadím e_1.
stejně upravím i bazické vektory ze zadání. Pokud označím
Pak můžu vektory b_i přepsat:
atd. z toho plyne, že v bázi standardní b_1=(3, 0, 0, 0), b_2 = (2, 1, 0, 0)
Offline
Stránky: 1