Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Stránky: 1
Úloha z knihy od Donalda Knutha, Umění programování, kapitola celočíselné funkce a teorie čísel.
Máme úlohu zadanou jako "domácí úkol" do Diskrétní matematiky. Mám u těchto dokazovacích úloh problém s tím jak začít, nedokážu si představit, čeho bych chtěl využít atd., tak jestli k tomu máte nějakou obecnou radu. Když pak vidím postup řešení, tak mi to bývá víceméně jasné. Například u této konkrétní úlohy vůbec nevím od čeho se odpíchnout. Ocením myšlenku, řešení, cokoliv :)
Offline
Ahoj ↑ Trab:,
Mozno by bolo poucne, najprv vysetrit 2 jednoduchsie situacie
1) (m,n)=1, x=0
2) (m,n)=d, x=0
Offline
Ahoj
Ja som dostal v prvom pripade
V druhom
Offline
↑ Trab:,
Ja som zacal pracovat na .
Tiez som pozeral na to co sa deje na priamke .
Tak dobre pokracovanie.
Offline
↑ Trab:,
Dobre pokracovanie.
Offline
Ak d je spolocny delitel, celych m,n tak t=n/d musi byt cele cislo. ... Potom to nezmeni {}.
No vsak oznacenie nepoznam .
(Ja som zatial dokazal tie dve jednoduche situacie. ↑ vanok:)
Kde si nasiel tvoje riesenie?
Offline
takze si to ujasnime:
to co si nakopiroval sem ↑ Trab: podla mna nie je navod, ale (skoro) cele riesenie - chyba tam len posledne dosadenie a uprava (ale to si vpohode zvladol sam ako vidiet z predchadzajuceho prispevku)
tak skus este raz presne napisat co nie je jasne a skusim to potom dovysvetlit.
Offline
Tak skusme to takto:
- to je NSD cize a pricom . To oznacme a je to vlastne cize kde je cele cislo. Cize potom mame
kde v poslednom vyraze si mozes zvolit za lubovolne cele cislo, lebo ta desatinna cast ho zabije.
Teraz si vsimnime vyraz a ked zvolis vhodne tak sa ti to upravi na .
Plati a cize a teda .
Podme sa teraz pozriet na to ako sa sprava - pre aku dvojicu sa mozu zhodovat. prave vtedy ked ale kedze tak to je prave vtedy ked to znamena, ze ked beries od po tak nadobuda rozne hodnoty, lenze tie mozu byt iba z rozsahu az takze su tam vsetky a ked beries od po tak sa tam -krat zopakuju. Teda
.
Offline
Pozdravujem ↑ Brano:,
Mozes ma poucit prosim?
Co znamena zapis
A tiez x mod d ked x je réal ne cislo?
Dakujem.
Offline
Ahoj ↑ Trab:,
Nasiel som iny hint.
Zda sa, podla dokazu co som urobil, ze ani netreba pouzit funkciu {}.
Offline
Ahoj ↑ byk7:,
Len co budem mat cas ti to tu napisem.
Ale aby som nemusel pisat kilometrove vzorce, ukazem to v pripade ked
m=6 a n=4. ( co staci na pochopenie principu dokazu).
Offline
Ako som to slubil dokazem tento vzorec
( detaily v prvom prispevku)
v pripade ak n=4 a m=6.
Najprv poznamenajme, ze
je envivalentne z
Co moze byt uzitocne v dokaze.
Vysetrime teraz
Co nam napr. pre m formy da cele cislo a
Podobne pre m formy dostaneme cele cislo a po podobnom vypocte
Ak najviac , dostaneme
Co je v sulade z hladanym vysledkom
Édit.
Mozno, nasledujuca jednoducha poznamka ukaze tym, co este neveria tomuto dokazu, ze vlastne cely dokaz, je ozaj jednoduchy.
V uvedenych upravach sa pouzili vlasnosti najvädcieho spolocneho delitela d cisiel m,n: presnejsie, cisla su vsetki rozne,. Tiez je to tak v pre kazdich d nasledujucich clenov postupnosti . To znamena, ak n=da, tak v postupnosti kazde z cisiel sa opakuje a krat modulo n.
Offline
Stránky: 1