Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahojte, prikladám len na ukážku, zopár príkladov
a spôsobov vyčísľovania chem. rovníc.
Offline
Zdravím, Peter,
matematicky určitě půjde dokázat, že platí zákony zachování :-) Tedy vyrovnat počty atomů a elektronů můžeš každou vhodnou technikou (a přidělovat poměrové jednotky můžeš také - není nutné na SI - elektrony spočteme na kopy a bude to vypadat vzhledově jinak).
Což ale Tvoje teorie nejspíš nedovede, napsat ze zadaných reagentů a podmínek produkty reakce, což je přeci jen větší efekt zmiňovaných rovnic.
Oxidačno- redukčný spôsob nazerania na svet, podobne ako acido-bázický,
alebo pomocou živlov ohňa a vody, dobra a zla...
ponechajme radšej alchýmii. :-)
To nebyla doména dialektických materialistů (jako teorie jednoty a boje protikladů)? To jsou mi novinky :-)
Offline
↑ jelena:Ahoj, ďakujem za príspevok, ale ako prosím poznanie oxidačných čísel nám určí zostavu produktov?
napr. tu:
kto(čo) ? rozhoduje o tom, že dusík bude v jednej rovnici v oxid. stave +5-->+2, v druhej v oxid. stave +5---> +4
Cu + HNO3 = Cu(NO3)2 + H2O + NO
Cu + HNO3 = Cu(NO3)2 + H2O + NO2
tiež ani oxidačné čísla sa nedajú použiť na predpoveď výsledku reakcie..
( nesmieme zabudnúť ani na milú organiku, kde kombinácia C,N,O,H, ---> nás dovedie k miliónom rôznych molekúl bez použitia oxid.čísiel),
alebo taký oxidačno-redukčný pohľad na tieto skutočnosti
Offline
↑ pietro:
Zdravím, Peter, na téma jsem nezapomněla, ale nějaké jiné povinností a zájmy nedávají se ponořit do problému nějak hlouběji (a zas abych se v problému neutopila :-)
Řešíš směr - vyčíslování redox rovnic čistě matematickou cestou (soustava rovnic je naprosto v pořádku), ovšem bez ohledu na to, co by měla rovnice vyjadřovat. To mi přijde stejné, jako mít nástroj k řešení složité slovní úlohy, ale už se nevěnovat sestavení rovnic k samotné slovní úloze. Trochu ve vzduchu - ne?
Když však rovnici ax+by+cz=0 (což je zápis neutrální molekuly doplním o nějaké pravidlo, v jakém vztahu jsou A, B, C (co oxidačních čísel) a nebude to odporovat důkazům o stavbě molekul, tak tomu snad ublížit nemohu.
V organice a nejen se dost často používají necelé "zdánlivé" oxidační čísla - tak?
kto(čo) ? rozhoduje o tom, že dusík bude v jednej rovnici v oxid. stave +5-->+2, v druhej v oxid. stave +5---> +4
On snad? Také se učily takové tabulky podle prostředí (18.3), podle ředění (18.4). Nepramení Tvůj pohled z toho, že nemáš v oblibě psaní poloreakcí (to se teprv zavádělo, pokud si vzpomínám tak 40 let zpět? Na SŠ se neučilo, ale na přijímačky se učilo. Jak u vás? Děkuji a pozdravy.
Offline
Pozdravujem Ťa Jelena a ďakujem za udržiavanie teploty v tejto téme :-) aj za music...
ku téme Redox potenciál :
redox potencial je len pre elektrikárov preoblečená rovnica chemickej rovnováhy, aby tam mali svoje oblúbené volty.. pri svojej obľúbenej teplote 25 °C v elektrodielni :-).
(Jouly Gibbsovej energie boli nahradené elektronVoltami.)
=============================================
Univerzálnejší je pohľad na zostavu produktov a reaktantov predsa len cez Gibbsove minimum energie v rovnováhe . Odkaz
( a stále mi pri tom nehrajú úlohu žiadne oxidačné čísla)...
Offline
↑ pietro:
Problém v tom, proč se neučí vyčíslovat soustavou rovnic na gymnáziu, je soustava rovnic. Stačí se podívat, jak to vypadá v sekci ZŠ a SŠ matematiky.
Celkově mi tvůj přístup (neuraž se) v lecčem připomíná můj neskonalý odpor k derivaci podílu, kterýžto téměř vždy derivuju jako součin dvou funckí Spousta lidem ten můj postup přijde složitější, já jsem ale spokojen, že si nemusím pamatovat další pravidlo.
Offline