Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahojte, mám tu jeden príklad s ktorým si vôbec neviem rady. Viete mi povedať ako by sa dal vypočítať?
Ďakujem pekne :-)
Offline
Ahoj ↑ Zlatohlavok:,
Podla textu cvicenia si v euklidovskom priestore ( inac by sme nemohli hovorit o uhloch). Cize staci vediet co urobi otocenie 180°.
Obraz vektorov standartnej bazy (1,0), (0,1) su vektory (-1,0),(0,-1).
Co ti hned da vhodnu maticu.....
Offline
Ano správna odpoved je (-1,0),(0,-1), ale ako si k tomu prisiel? neviem asi mi unika pointa. :-)
Ako viem ,ze prave (-1,0),(0,-1) je otocenie o 180 stupnov?
Co keby tam bolo otocte o 90 stupnov?
Ďakujem
Offline
↑ Zlatohlavok:
Zakresli si oba vektory v soustavě souřadnic, umísti si je oba do počátku. A teď je otoč ve směru chodu hodinových ručiček o 180 st. Vektor (1;0) se otočí do vektoru opačného (-1;0) a totéž platí pro druhý vektor. Rotace o 180st. je vlastně středová souměrnost, která má stejný střed jako rotace.
Na druhou otázku si již odpovíš sám - rotace 90 st.
Offline
↑ Zlatohlavok:,
Tvoja otazka je vlastne vediet ze nejaka linearna aplikacia je urcena obrazom vektorov ( lubovolnej) baze.
To preto, lebo v danej baze, kazdy vektor sa da vyjadrit ako LK vektorov tej bazy.( Preto hovorime o suradnicach) a ked si uvedomis ako je definovana linearna aplikacia, tak je to jasne.
Staci?
Offline
Nevim ,celkom tomu nerozumiem. Neviem či je to tak vždy, ale asi áno. Našiel som si , že vychádzame z (1,0)(0,1)
Potom som sa to naucil, ako sa otáča postupne po 90 stupňov.
Nerozumiem princípu, ale naučil som sa to.
o 90
(0,-1),(1,0)
o 180
(-1,0)(0,-1)
o 270
(0,1)(-1,0)
Offline
↑ Zlatohlavok:,
Takychto cviceniach sa vzdy otaca okolo pociatku ( ak by to bolo inac by to bolo povedane)
Metoda ( lopatisticka) nakresli dva krat vektory bazy tak ze vychadzaju z pociatku O. Potom pichni nejaky spendlik cez dva papiere cez pociatok a potoc vrchny papier o dany uhol a urci aka je poloha danych potocenych vektoroch na papiery co sa nepohol.
Offline
Práve si pozerám ďalší podobný príklad a tu je práve otočenie o 90 stupňov a výsledok je (0,1)(-1,0)
Ale podla všetkého čo som sa naučil a je totak aj na wiky, by to malo byť (0,-1)(1,0).
Offline
Otocenie vektoru (1,0) o 90° vo smere ako hodinky da (0,-1)
(0,1). (1,0)
To da druhu maticu.
Offline
Píšeš, že:
Otocenie vektoru (1,0) o 90° vo smere ako hodinky da (0,-1)
(0,1). (1,0)
To da druhu maticu.
Ale ved druha matica je ( 0 1 )
(-1 0 )
nie toto ako píšeš
(0,-1)
(1,0)
Dakujem za objasnenie, uz som myslel, ze tomu chapem, ale zas som mimo. ked to otocim o 90 stupnov, tak dostanem (0,-1)
(1,0)
ale spravna odpoved je ( 0 1 )
(-1 0 )
Offline
↑ Zlatohlavok:,
Ano, lebo musis pozerat na stlpce.
Overis To tak, ze druhu maticu vynasobis, stlpcom
1
0
A potom stlpcom
0
1
V nasobeni matrice vektory su vyjadrene stlpcamy,
Offline
↑ Zlatohlavok:
Ahoj. Zdravím také kolegu ↑ vanok:.
Vektor můžeme zapsat ve tvaru komplexního čísla .
Nechť je vektor (rovněž zapsaný ve tvaru komplexního čísla), který získáme otočením vektoru
o úhel okolo počátku soustavy souřadnic.
Z věty o součinu komplexních čísel v goniometrickém tvaru plyne vztah
.
Když tuto rovnost přepíšeme pomocí součinu matice s vektorem v jebo "klasickém" tvaru , snadno
obdržíme výsledek.
Offline
Rumburak, tak tam teda doplnim cisla.
Majme teda yaciatok
1 0
0 1
Co je x, y? Idem po riadkoch? Teda najskor je x=1, y=0?
z=1+0i = 1
F(z)=(cos90 + i*sin90) * z
F(z)=(0 + i*1) * 1 = i
Takto?
Dakujem
Offline
Pozdravujem ↑ Rumburak:,
Pochopitelne komplexna reprezentacia je mocny a dobry nastroj.
No ale aj kolega ↑ Zlatohlavok: to videl v skole maticou metodou tak ju tiez musi ovladat cf. ↑ vanok:.
Idem vyeditovat ako doplnok, este nieco na Wikipedii, za chvilku to sem pridam.
Edit
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Transformation_matrix
Tu su dobre informacie na tvoju temu. A sa mozes viac dozvediet ako v specialnom pripade .
Najviac tam najdes aj matice otoceni o vseobecny uhol.
A tu mas nieco v dim.2
http://www.miniphysics.com/coordinate-t … ation.html
Aj mas este otazky, nevahaj a napis.
Offline
↑ Zlatohlavok: , ↑ vanok:
Otázkou je, zda a jak byl ten "maticový" vzorec ve škole odvozen. U vzorců, kterým nerozumíme,
protože neznáme jejich zdůvodnění, je těžké si je pamatovat a mít jistotu při jejich používání
(moje zkušenost).
Já bych doporučoval začít tím odvozením (pro obecný případ, samozřejmě). Ale nic nevnucuji :-).
Offline
Práve som zistil, ze mne staci vediet:
cos fi sin fi
-sin fi cos fi
Tu si dosadim uhol a mam.
Toto som presne potreboval vediet.
Pochopil som to spravne?
Offline
↑ Zlatohlavok:
Ano, pokud zobrazení má mít tvar F(z) = z*M , kde vektory z, F(z) jsou zapsány "řádkově".
Offline
Poznamka
V prvom prispevku pises, ze tvoja matica aplikacie je napisana tak ze nasobi zlava ↑ Zlatohlavok:. Co to znamena?
Offline
Neviem co to znamena, to som sem dal len screen zadania.
Offline
↑ Zlatohlavok:,
To znamena ze matica sa napise v lavo.
Ax
A je matica, x je stlpcovy vektor.
Offline