Matematické Fórum

Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.

Nástěnka
22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.

Nejste přihlášen(a). Přihlásit

#26 28. 10. 2008 19:13

martas277
Příspěvky: 63
Reputace:   
 

Re: slovni ulohy

díky moc :-)

Offline

 

#27 28. 10. 2008 19:52

martas277
Příspěvky: 63
Reputace:   
 

Re: slovni ulohy

už půl hodiny si lámu hlavu s na prví pohled lehkým příkladem:  Hlediste kina o kapacitě 500 míst je rozděleno do řad o stejném počtu křesel. po rekonstrukci se jeho kapacita snížila o 10 procent. pět řad ubylo, zato v každé řadě přibylo 5 křesel.Kolik řad mělo původní hlediště?
nevím rovnici a i kdybyh ji věděl tak to takm asi nedosadím. prosím o vypočtení a vysvětlení. předem děkuji.

Offline

 

#28 28. 10. 2008 20:01

Jirda
Místo: Karviná
Příspěvky: 216
Reputace:   
 

Re: slovni ulohy

↑ martas277:
x*y = 500
(x + 5)*(y-5) = 0,9*500

x...pocet sedadel v rade
y...pocet rad


Matematika je jednoduchá, záleží pouze na úhlu pohledu.

Offline

 

#29 29. 10. 2008 06:47

Cheop
Místo: okres Svitavy
Příspěvky: 8209
Škola: PEF VŠZ Brno (1979)
Pozice: důchodce
Reputace:   366 
 

Re: slovni ulohy

↑↑ martas277:
Šlo by to počítat i takto:
Označme x - výkon čerpqadla při napouštění (m^3/min)
Pak platí:
$\frac{2400}{x}-\frac{2400}{x+10}=8\nl\frac{300}{x}-\frac{300}{x+10}=1\nlx^2+10x-3000=0\nlx_1=50\,\textrm{m^3/min}\nlx_2=-60\,\textrm{m^3/min}$


Nikdo není dokonalý

Offline

 

#30 29. 10. 2008 11:03

martas277
Příspěvky: 63
Reputace:   
 

Re: slovni ulohy

potřboval bych pomoc s touto úlohou:Obdélník má pětkrát větší délku než šířku. Zmenšíme-li oba jeho rozměry o 4cm, dostaneme obdélník, jehož obsah je roven 55,2%obsahu původního obdélníku. Určete, kolik procent obvodu původního obdélní je obvod obdélníku zmenšeného.

řešil jsem:  0,552y=[(x*5)-4]*(x-4) ale to je asi nesmysl

prosím vypočítat a vysvětlit. Předem děkuji.

Offline

 

#31 29. 10. 2008 11:58 — Editoval matoxy (29. 10. 2008 12:00)

matoxy
Místo: Lučenec/Martin
Příspěvky: 443
Reputace:   
 

Re: slovni ulohy

Prvý obdĺžnik má strany $a_1$, $b_1$, ktoré sú v pomere 1:5. Čiže $a_1=1x$, $b_1=5x$. Jeho obsah označme $S_1$ a vypočítame ho $S_1=a_1.b_1=x.5x=5x^2$. Obsah obdĺžnika, ktorý má strany kratčšie o 4 cm označíme $S_2=a_2.b_2=(a_1-4).(b_1-4)=(x-4).(5x-4)$.
Pre obsahy tiež platí: $0,552S_1=S_2$.

Vedel by si to ďalej dopočíta??


You know who
(or maybe not)

Offline

 

#32 29. 10. 2008 12:02

martas277
Příspěvky: 63
Reputace:   
 

Re: slovni ulohy

S2 mi vyšlo 4.přesně k tomu jsem došel ale jak dál?

Offline

 

#33 29. 10. 2008 12:04 — Editoval Cheop (29. 10. 2008 14:07)

Cheop
Místo: okres Svitavy
Příspěvky: 8209
Škola: PEF VŠZ Brno (1979)
Pozice: důchodce
Reputace:   366 
 

Re: slovni ulohy

↑ martas277:
Označíme  x - šířka původního obdélníku
                5x - délka pův. obdélníka
Obsah původního obdélníka je: $S=5x^2$
Zmenšený obdélník má obsah 55,2 % původního tj: $5x^2\cdot 0,552=2,76x^2$
Obsah zmenšeného obdélníka tedy bude:
$(x-4)(5x-4)=2,76x^2$ - úpravou dospějeme ke kvadratické rovnici:
$2,24x^2-24x+16=0\nlx_1=10\nlx_2=\frac 57\,\textrm\quad{nelze}$
Tedy šířka původního obdélníka je 10 cm a jeho délka pak 5 krát větší tj: 50 cm.
Obvod původního obdélníka je:
$o=2(a+b)=2(10+50)=120\,\textrm{cm}$

Obvod zmenšeného obdélníka je:
$o_z=2(10-4+50-4)=2(60-8)=104\,\textrm\quad{cm}$

Procento tedy bude:
$\frac{104}{120}\cdot 100\approx\,86,7\textrm{%}$

Obvod zmenšeného obdélníka bude přibližně 86,7 % obdélníka původního.


Nikdo není dokonalý

Offline

 

#34 29. 10. 2008 12:07

martas277
Příspěvky: 63
Reputace:   
 

Re: slovni ulohy

Díky moc. je to dobře :-)

Offline

 

#35 04. 11. 2008 14:19

martas277
Příspěvky: 63
Reputace:   
 

Re: slovni ulohy

potřeboval bych poradit s tímto příkladem:  V první krejčovské dílně měli ušít 810 obleků, ve druhé dílně měli za stejné období ušít 900 obleků. První dílna splnila úkol 3 dny před termínem, druhá 6 dnů před termínem. Kolik obleků ušili průměrně denně v první dílně, bylo-li to o 21 obleků méně než ve druhé dílně?

Offline

 

#36 04. 11. 2008 15:13

ttopi
Místo: Ústí nad Labem
Příspěvky: 2146
Reputace:   
 

Re: slovni ulohy

MMt, dělám na tom.


oo^0 = 1

Offline

 

#37 04. 11. 2008 15:27

ttopi
Místo: Ústí nad Labem
Příspěvky: 2146
Reputace:   
 

Re: slovni ulohy

Vím, že to tu nemají rádi, ale pomohu si vzorečkem $s=v\cdot t$, tedy vzorečkem pro dráhu, což v tomto příkladu zastupuje počet ušitých obleků.

Co vím:
$v_1=v_2-21$ první dílně udělají o 21 obleků za den méně.
$900=v_2x$ - rychlostí $v_2$ ušijí za x dní 900 obleků.
$810=(v_2-21)(x+3)$ v první dílně dělají o 3 dny déle.

Dostávám soustavu rovnic. Vyjádřím si třeba z 1.$x=\frac{900}{v_2}$ a dosadím do 2. rovnice

$810=(v_2-21)(\frac{900}{v_2}+3) \nl 810=900+3v_2-\frac{18900}{v_2}-63\ / \cdot\frac{v_2}{3} \nl 270v_2=300v_2+v_2^2-6300-21v_2 \nl v_2^2+9v_2-6300=0\nl D=9^2-4\cdot1\cdot(-6300)=25281 \nl \sqrt{D}=\pm159\nl v_{2_{1,2}}=\frac{-9\pm159}{2} \rightarrow v_2=75\nlv_1=v_2-21=75-21=54\nl x=\frac{900}{v_2}=x=\frac{900}{75}=12$

Takže první dílna pracovala 15 dní a za den ušila 54 obleků. Druhá dílna pracovala 12 dní a za den ušila 75 obleků.


oo^0 = 1

Offline

 

#38 05. 11. 2008 08:22 — Editoval Cheop (05. 11. 2008 10:18)

Cheop
Místo: okres Svitavy
Příspěvky: 8209
Škola: PEF VŠZ Brno (1979)
Pozice: důchodce
Reputace:   366 
 

Re: slovni ulohy

↑ ttopi:
My, co nemáme rádi míchat slovní úlohy o pohybu se slovními úlohami
o společné práci bychom to řešili následovně:
Označme:  x - denní výkon první dílny
                x+21 - denní výkon druhé dílny
Pak lze ze zadání sestavit rovnici:
$\frac{810}{x}-\frac{900}{x+21}=3$ -úpravou (první dílna pracovala o 3 dny déle než druhá)
$x^2+51x-5670=0\nlx_1=54\nlx_2=-105\,\textrm{nelze}$
Denní výkon druhé dílny je  $x+21=54+21=75$

V první dílně ušijí denně 54 obleky ve druhé pak 75 obleků.

EDIT: Tím Tvůj výpočet nijak nekritizuji jen se mi ten můj zdá takový přehlednější.

Trochu obtížnější by byla úloha v případě kdyby otázka zněla:
Kolik obleků denně ušíjí v první dílně při původním výkonu?


Nikdo není dokonalý

Offline

 

#39 06. 11. 2008 00:11

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: slovni ulohy

↑ ttopi:, ↑ Cheop:

Zdravím vás :-)

My, co máme nejraděj směsí, tvrdime, že oba používate stejný přístup - přímou uměru "celkového výsledku" a "výsledku za jednotku času" (rychlost, produktivita apod.) Jen kolega ttopi zapisuje úměru rovnou jako "výsledek" a kolega Cheop - vyjadřuje z "výsledku" čas, potřebný na jeho dosažení.

Abychom z tohoto zadaní vyrobili úlohu o společné práci, musela by byt nějak upravena, aby se porovnaval stejný výsledek. Ale teď nemám nějaký nápad :-)

V každém případě jsem velký odpůrce zařazení slovních úloh do škatulek, ale bohužel praxe je taková, že je problém naučit řešit i pomocí škatulek - a tento problém se každým rokem prohlubuje - nevím proč tomu tak je.

Už jsem dokonce slyšela zařazení slovních úloh do typů "a to je úloha na dělení nebo na násobení", ach jo :-( 

Zatim jsem nenašla český text knihy Polya How to solve it velmi doporučuji :-)

-----------------

Jelikož kolegovi ttopi občas hlasim, co pravě poslouchám - tak tedy: So ends another day

a zdravím :-)

Offline

 

#40 06. 11. 2008 07:17

Cheop
Místo: okres Svitavy
Příspěvky: 8209
Škola: PEF VŠZ Brno (1979)
Pozice: důchodce
Reputace:   366 
 

Re: slovni ulohy

↑ jelena:
Zdravím :)
Máš naprostou pravdu, že slovní úloha je slovní úloha a to je také
jediná kategorie. Mám dojem, že ve škole opravdu upouštějí od řešení
tohoto typu úloh, což je ale velká škoda. Možná by nám k tomu mohla
více říci paní Ivana.


Nikdo není dokonalý

Offline

 

#41 06. 11. 2008 17:40

Ivana
Příspěvky: 4819
Reputace:   32 
 

Re: slovni ulohy

↑ Cheop:↑ jelena:
Zdravím vás ,
abych se přiznala nad předešlou úlohou mi trochu zůstal rozum stát. Jednak bych řekla, že její zadání je  trochu nesrozumitelné;  pak jsem dále tápala nad tím, zda jde o úlohu s jednou či dvěma neznámými.

Tak jak úlohu řešil ↑ ttopi: bych ji určitě neřešila a myslím , že mezi žáky bych způsobila paniku. Tedy alespoň v těch žácích, kteří by ji opravdu chtěli poctivě řešit.

A dále , co ta kvadratická rovnice v listopadu školního roku , byt´  v devátém ročníku ?

No a  protože v současné době je v našem základním školství docela pěkný chaos , je pak docela možné, že se takové úlohy, kde se neznámá dostává do kvadrátu, i řeší (vyjímkou jsou ty úlohy, kde se neznámá, povýšená na druhou, objeví na obou stranách rovnice, to je pak jiná). Já osobně jsem se s tím nesetkala.

Nakonec bych podotkla, že na slovní úlohy opravdu nezbývá v hodinách času, a berou se v podstatě velmi poskrovnu. Což je velká škoda, nebot´ takového toho selského rozumu mezi žáky ubývá. :-(

Co se týká kategorie - přikláním se ke kategorii "slovní úlohy", bez přívlastků na dělení, na násobení a tak podobně.

Podotýkám, je to můj názor a možná, že se mýlím. :-)


Jedna krát jedna je  " tisíckrát " jedna :-)

Offline

 

#42 08. 11. 2008 23:07

jelena
Jelena
Místo: Opava
Příspěvky: 30020
Škola: MITHT (abs. 1986)
Pozice: plním požadavky ostatních
Reputace:   100 
 

Re: slovni ulohy

↑ Ivana:, ↑ ttopi:, ↑ Cheop:

zdravím vás velmi srdečně a Ivanu moc prosím, aby vyřídila náš pozdrav z Opavy také Zdeňkovi :-)

K samotnému postupu kolegy ttopi nemám výhrady - pouze k tomu, že, pokud je obecně zavedeno nějaké označení, není vhodné ho používat v jiném vztahu (i v případě, že dobře vyjadřuje smysl procesu).

A také vím, že použití dolních indexů u písmen je další problém.

Ale tento postup také používam - pokud řešíme slovní úlohu a nějak se nedaří dostat k rovnici, tak navrhnu, že budeme předpokládat, že je vše známo a vytvoříme zápis vztahů mezi zadanými veličinami. Tak nenásilně dotlačím k zjištění, že je to třeba příma úměra.

Pak do vztahu dosazujeme to, co máme a kontrolujeme, co je úplně neznámo a co můžeme odvodit ze zadaní. A zde se snažím, aby vztahy byly maximálně jednoduché (třeba, pokud se mohu vyhnout patrovému zlomku, tak se vyhnu :-)

Kolega ↑ martas277: by možná mohl doplnit, zda to není úloha z víceletého gymnazia - předpoklad kvadrtické rovnice by byl více jistý.

V každém případě selskému rozumu zdar (zítra ho budu mocí uplatnit v dostatečně míře při práci na chalupě - něco se dnes nařízovalo :-)

Offline

 

#43 20. 04. 2015 17:04

Ariek
Zelenáč
Příspěvky: 1
Reputace:   
 

Re: slovni ulohy

jaký je obvod obdelniku o délce 6m a šířka 4m

Offline

 

#44 20. 04. 2015 17:20

Akojeto
Příspěvky: 465
 

Re: slovni ulohy

↑ Ariek:

1. Vlastnú tému, nepíš do cudzej

2. 1. Apríl už bol

3. Obvod je dĺžka okraja - vieš, ako vyzerá obdĺžnik?

Offline

 

Zápatí

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson