Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahojte.
Zaujímal by ma váš názor na to, či je to, čo sa vyučuje na základnej a strednej škole (gymnázium) dostačujúce na to, aby bol prechod slovenského študenta na vysokú školu s matematickým zameraním na Slovensku, alebo v zahraničí bezproblémové.
Ste s úrovňou matematického vzdelania na ZŠ, SŠ spokojní? Ak by ste mali sami rozhodnúť, s akými znalosťami by mali deti zo ZŠ, SŠ odchádzať, čo by ste zaradili do plánu na ZŠ, SŠ?
Pýtam sa to hlavne preto, lebo som si všimol, že v porovnaní s tým, čo sme z matematiky prebrali my a čo terajší študenti, tak sa mi zdá, že sme my toho prebrali viac... DIK
Offline
Ahoj ↑ mukel:,
Tvoja otazka nema jednoduchu odpoved.
Najprv porovnavat to co sa ucilo niekedy a co sa uci dnes, porovnavat z tym ci je to dostatocnejsie na studium, alebo nie nema velky zmysel.
Osnovy vsetkich skol su ine ako volakedy.
No v niektorych situaciach, mozme konstatovat rozdiely.
Ako napr. systematicke pouzitie kalkulaciek casto sposobi neschoponost pocitatia bez nich, ako aj schopnost aspon odhadnut vysledok.
Inac, co sa este zmenilo?
V poslednych rokoch pocet ziakov na strednich ako aj vysokych skolach ci univerzitach znacne narastol. No ale pocet talentovanich ludi ( v matematike napr.) sa nezvysil. Tak pochopitelne aj naroky klesli...
Pokial stredna skola nauci poctiveho ziaka (logicky) mysliet a da mu metody prace, tak taky ziak hocikde na svete nebude mat problemy z pokracovanim studii, ak pochopitelne je dostatocne motivovany a zrely na samostatnu pracu.
Treba vediet, ze vysoka skola berie vsetko od potrebnych zakladov.
Mozes nam povedat, tvoja otazka sa tyka teba, alebo niekoho z tvojho okolia?
Offline
↑ mukel: ja som pripad neuspechu v matematike na VŠ.
Na ZŠ, SŠ som bol dobrý, na gymnáziu som mal 1 z matematiky, doma som riešil matematiku, mal som dobré základy(realisticky.cz celu stranku som prepocital + derivacie som ovladal, + PraSe jeden rok). Prišiel som na výšku fyz - mat a z matiky som bol mimo. Proste vždy nejaka veta, dokaz. Ja som matematiku chápal sám, doma, nejak fyzikálne, o čo tam ide. Vety dokazy som ani moc nemal na SŠ. Problém bol asi v nejakom rýchlom riešení problému, nejakej intuícii alebo šikovnosti. Rovnako by robia problemy zapojit obvod v elektrine raz dva. Som introvert. Logicky mysliet dokazem, ale pomaly.
A v matematike nemám rád matematický formalizmus, zapisovanie. Proč se to delá? Jak presne a co mam dat? To som nikdy nevedel.
V česku, neviem ako to je, ale tak napr. tam ucia aj vety? proste nejaký formalizmus, nejake zadefinovanie mnoziny celych cisel?
Offline
Ahoj ↑ miso16211:,
V tom mas pravdu, ze nie kazdemu vyhovuje vysokoskosky system vyucovania. ( no pozor, moze to byt aj otazka osob, z niekym sa ti bude dobre pracovat a z inym nie)
Ako hovoris, problem rychlej prace moze byt handikap. Na to nepoznam riesenie. Mozno robit, robit a este robit vela cviceni, dokazov. ( a v podobnych podmienkach, ako priebehaju skusky na tvojej skole )
Tiez ti prajem uspech, ak musis znovu zacinat.... Verim, ze sa ti to podari.
Offline
↑ miso16211:
Ahoj.
Pokusím se zodpověďět některé z vyslovených otázek.
Smyslem formálního přístupu (axiomy, definice, věty, důkazy) je udržet v matematice "exaktní pořádek" . Opírat se pouze o
intuici totiž nelze, protože ta je zrádná a může vést k nesprávným závěrům. Klasický příklad: Na základě intuice vypěstované
zkušeností by mohl vzniknout dojem, že každá reálná funkce spojitá na intervalu má ve většině bodů tohoto intervalu derivaci.
Tato představa je však mylná - lze sestrojit funkci, která JE spojitá na otevřeném intervalu a při tom v ŽÁDNÉM jeho bodě
derivaci NEMÁ. Taková funkce rovněž nemůže být na žádném ot. intervalu monotonní (o spojité funkci i toto je
překvapivé), protože monotonní funkce by v nekonečně mnoha bodech intervalu derivaci mít musela, což lze dokázat.
Formální aparát (symbolika) pomáhá několika způsoby:
1) Zápis v matematických symbolech je mnohom přehledněší, než by byl zápis téhož v "hovorovém" jazyce. Proto můžeme
vnímat i několik takto zapsaných vztahů najednou, což je velmi často důležité.
2) Zapíši-li si (pomocí symboliky) určitý matematický vztah na papír, tímto procesem si ho lépe uvědomím. Jeden významný
český matematik přišel o zrak a přesto si své úvahy zapisoval na papír, ač neměl šanci je přečíst (a nepřečetl by je ani nikdo
jiný, protože se nedaly rozluštit). Nicméně úsilí věnované zápisu mu pomáhalo soustředit myšlenky.
Offline
Pozdravujem ↑ Rumburak:,
To mas pravdu ze intuicia takych beznych ludi ako ja a urcite teorie nie su kompatibilne.
Je malo takich ako http://en.m.wikipedia.org/wiki/Srinivasa_Ramanujan.
Este ako dnes su ludia co pracuju na dokaze viet, vzorcov co on dal bez dokazu.(a prakticky vzdy mal pravdu!!!!!!!)
To co pises je aj podla uplne realisticke.
Ale pozor, niekto kto chce napredovat vo studiu matematiky, na zaciatku nemusi byt tak daleko. Ale vzdy, ako som to napisal vyssie ↑ vanok: treba mat kapacitu prace, dobre logicke myslenie, motivaciu ....( na doplnenie..)
Inac, este mohlo ( malo) by sa hovorit o matematikach, lebo existuje tolko matematickich odborov, ze na urcitej urovni jedni spécialisti nemusia rozumiet inym.( ani v matematike sa neda vsetko vediet)
Este by som pridal,ze niekedy ked sa nejaky problem napise inou symbolikou, moze to pomoct na najdenie jeho dokazu...
Offline
↑ Rumburak: asi som fyzik ktorý sa opiera o intuiciu :D
Offline