Nevíte-li si rady s jakýmkoliv matematickým problémem, toto místo je pro vás jako dělané.
Nástěnka
❗22. 8. 2021 (L) Přecházíme zpět na doménu forum.matweb.cz!
❗04.11.2016 (Jel.) Čtete, prosím, před vložení dotazu, děkuji!
❗23.10.2013 (Jel.) Zkuste před zadáním dotazu použít některý z online-nástrojů, konzultovat použití můžete v sekci CAS.
Nejste přihlášen(a). Přihlásit
Ahojte,mám tu takú úvahu, ak by do seba narazili dve telesa, a mali by sme vypočítať nejaky udaj, tak by sme počítali cez rovnicu
No a teraz tá moja uvaha , idu napriklad dve auta , istymi rychlostami a hmotnostami a narazia do seba, a teraz ma zaujima len vysledna rychlost a smer rychlosti len jedneho auta, ako to teda zakomponovať do tejto rovnice ??
Samozrejme uvažujeme dokonale nepružnú zrážku.
Ďakujem za všetky nápady
Offline
Zdravím,
pokud uvažuješ dokonale nepružnou srážku, tak po srážce se pohybuji spolu stejnou rychlosti ve stejném směru (což asi u aut je trošku obtížné pro praktickou představu, lepší si představit plastelínové koule). Také je to vidět, když roznásobíš závorky napravo ve Tvé rovnici. Stačí tak? Děkuji.
Offline
↑ jelena:
Ďakujem, ešte ma zaujíma jedna vec, ked idu oproti sebe, bude ta rovnica vyzerat takto:
????
Alebo tam ma byt plus ?
Offline
↑ patrik7741:
pokud zapisuješ ve vektorové formě, potom máš , při přepisu pro následný výpočet uvažuješ souřadný systém, ve kterém počítáš a projekce vektorů na zvolené osy. Nejspíš zvolíš osu shodnou s přímkou, po které se pohybuji obě auta, potom v projekci bude x-složka vektoru jednoho auta s plusem, druhého auta, co jede v opačném směru, s minusem, y-složky jsou nulové.
Ale není problém si zvolit souřadnice tak, že směr aut bude tvořit se souřadnici odchylku odlišnou od 0, potom uvažuješ projekce s ohledem na rozložení vektoru rychlosti. Pochopitelně, že vždy volíme souřadný systém tak, aby projekce byly co nejjednodušší.
Offline
↑ jelena:
ďakujem jelena :) Pozrela by si sa prosím ťa na môj druhý príspevok, kde som to použil pri riešení príkladu? Samozrejme, ak máš teda čas :) Pekný deň prajem
Offline
↑ patrik7741:
také děkuji, v tom 2. tématu používáš směr těžšího tělesa proti kladnému směru osy x (v kladném směru jede první lehčí těleso). Jelikož po srážce projekce výsledné rychlosti je záporná, to znamená, že směr výsledné rychlosti souhlasí s původním směrem těžšího tělesa. Tedy nezměnilo směr.
Nechávám tento komentář v toto tématu, jelikož navazuje na vysvětlení ↑ příspěvku 4:, v druhém tématu je příklad konkrétního použití. Pokud je zájem, můžeš pohyb uspořádat tak, že v kladném směru pojede těžší těleso a zkontrolovat, zda "zachování směru" zůstává. Vždy, pokud počítáš úlohu, ve které vystupuje vektorová veličina, kresli k tomu souřadný systém.
Offline
↑ jelena:
ďakujem jelena, môžem teda okrem tejto veci so smerom , považovať moje riešenie za spravne ?
Offline